کد خبر: ۲۶۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
پرویز کلانتری:

مردم باید بدانند که متولی محیط‌زیست، خودشان هستند

« انگار کسی نیست که متولی محیط زیست باشد. آیا فقط باید یک ارگان دولتی باشد تا محیط زیست را حفظ کند. باید هنرمندان و فرهیختگان جامعه را هم درگیرِ حفظ محیط زیست کرد تا مردم را ارشاد کنند. امروز، مباحث زیست محیطی، مهم ترین و داغ ترینِ بحث ها هستند اما در ایران کسی گوشش بدهکار نیست.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: «پرویز کلانتری» نقاش نامدار ایرانی در نشست خبری کمپین حمایت هنرمندان نقاش و تصویرساز از محیط زیست گفت: مردم باید بفمهند که متولی محیط زیست، خودشان هستند و باید آنقدر در این باره صحبت شود تا میان مردم جا بیفتد.

به گزارش آفتاب، او در ادامه اظهار داشت: «از سوختن هکتارها هکتار جنگل که طی میلیون‌ها سال پدید آمده‌اند، حالم بد است. از تمام شدن آب‌های زیرزمینی که حاصل قرون و اعصار هستند حالم بد است و انگار کسی نیست که متولی محیط زیست باشد. آیا فقط باید یک ارگان دولتی باشد تا محیط زیست را حفظ کند. باید هنرمندان و فرهیختگان جامعه را هم درگیرِ حفظ محیط زیست کرد تا مردم را ارشاد کنند. امروز، مباحث زیست محیطی، مهم ترین و داغ ترینِ بحث ها هستند اما در ایران کسی گوشش بدهکار نیست.»

اما در ادامه «مینا محیطیان»  مدیر اجرایی این پروژه، جزییات کار را اینگونه تشریح کرد:  ایده پرندگان مهاجر آشوراده که به دلایل مختلفی چون تغییرات اقلیمی و یا تهدیدات انسانی در معرض انقراض قرار دارند، سال گذشته مطرح شد و به این فکر افتادیم که چه کنیم تا با مشارکت مردم برای آنها مصونیت ایجاد کنیم.

وی افزود: در این جهت بود که به عنوان «گروه هنری پیله بهشت» از هنرمندانِ تصویرساز دعوت کردیم تا با شعار «هنر برای حفاظت» همراه شوند. فراخوانی داده شد و توسط هیات انتخاب، 20 هنرمند منتخب شدند. برای آنها کلاس های پرنده شناسی، پرنده‌نگری و پرنده‌پایی برقرار کردیم و در آشوراده هم، خودِ آنها موفق به رصد 28 گونه شدند. بهمن ماه سال گذشته، نمایشگاه آثاری که پس از سفر ريال خلق کرده بودند برپا شد و کتابِ آثار هم پس از آن، منتشر شد و آقای پرویز کلانتری بر آن، مقدمه‌ای نوشتند بدون آنکه حتی یک ریال، کمک دولتی دریافت کرده باشیم.

مینا محیطیان ادامه داد: ما حفظ طبیعت، نگاه به حفاظت از دریچه هنر و ثبت وفادارانه گونه های محیط زیستی را در نظر داشتیم. بنای ما آن بود که تا وضع ماهیان خلیج فارس و پرندگان آشوراده به شرایط کنونی یوز و دریاچه اورمیه نرسیده است، به سهم خود فکری و کاری کنیم تا به «مردم» هم شناسانده شوند. اما امسال، هنرمندانِ نقاش را هم درگیر کار کردیم. امسال هنرمندان برجسته‌ای چون حسین محجوبی، قباد شیوا، بهرام دبیری، گیزلا سینایی، ایدین اغداشلو، افین بختیار، پرویز کلانتری، کیانوش غریب پور و هنرمندانِ جوان و نوگرایی در این کار که این بار با هدف حفظ ماهیان خلیج فارس صورت می گیرد، مشارکت خواهند داشت. در این راستا، این هنرمندان 2 تا 5 مهرماه را در جزیره کیش خواهند بود و در پایان و پس از خلق آثار، در خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی هم برگزار خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین