کد خبر: ۲۶۲۷۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
معاون ساماندهی امور جوانان:

باید از ظرفیت جوانان ایرانی خارج از کشور بهترین استفاده را کرد

نشست کارگروه فرهنگ و رسانه ی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به میزبانی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز تشکیل شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: دکتر محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر حدود هفت میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که خوشبختانه دولت فعلی نگاه مثبتی به آنها داشته و به دنبال استفاده از ظرفیتهای این افراد می‌باشد. به طور کلی اگر این افراد را به صورت یک منحنی نرمال در نظر بگیریم به سه دسته‌ی گروه آسیب دیده، گروه نخبه و افراد عادی تقسیم می‌شوند، که ما باید برای هرسه این گروه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گزارش آفتاب، وی افزود: البته به نخبگان به عنوان سفرای فرهنگی توجه ویژه‌ای باید داشت. دولت به دنبال این نیست که این افراد را با اجبار وارد کشور نماید چرا که ممکن است آنها در خارج از کشور حتی کارایی بیشتر و مناسب‌تری داشته باشند.

گلزاری افزود: نگاه ما در این زمینه باید با توجه به قرون گذشته باشد، همانگونه که ایرانیان در تمام طول تاریخ به عنوان افرادی تاثیرگذار و مورد توجه خصوصا در کشورهای اطراف از جمله هند- شناخته شده‌اند. باید به این روند ادامه دهیم سعی و در آشنایی افراد خارج از کشور با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی‌مان داشته باشیم.

ترکیب ایران و اسلام دستاوردهای شگفت‌انگیزی برای جهان داشته است

گلزاری گفت: بسیاری از افراد معتقداند تلفیق مناسب عرفان و اسلام  را فقط می‌توان در فقهای ایرانی دید. همچنین بحث‌های فرهنگی و ادبی ما هموراه در تمام جهان مورد توجه بوده است و می‌توان گفت این از ظرفیت‌های ما می‌باشد. باید به دنبال گسترش اسلام، سیاست و... از طریق فرهنگ و هنر باشم. در گذشته و در بیشتر نقاط دنیا شما می‌توانید ردپای یک ایرانی هنرمند، مسلمان، متفکر و توانمند را مشاهده نماید.

وی در ادامه افزود: بسیاری از ایرانیان میانسال در خارج از کشور نگران عدم آموزش زبان فارسی برای فزرندانشان می باشند که ما باید برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته باشیم. از طرف دیگر باید فعالیت‌مان را در فضای مجازی گسترش دهیم. به عنوان مثال با توجه به در پیش داشتن هفته ازدواج می‌توانیم جوانان خارج از کشور را نیز با این برنامه آشنا نمود. ظرفیت جوانان خارج از کشور بسیار بالاست و ما تنها از طریق برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌تواینم از آن استفاده نماییم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان خواستار همکاری بیشتر صدا و سیما و تلاش برای تغییر نگرش ایرانیان خارج از کشور نسبت به فضای داخلی جهت استفاده از ظرفیت‌های آنان شد.

همچنین در این نشست حسین دیوسالار مدیر کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشو بیان کرد: ما به دنبال تغییر نگرش ایرانیان خارج از کشور نسبت به شرایط داخلی و آشنایی آنها با وضعیت واقعی کشور هستیم، که البته برخی مسئولان کشوری معتقدند نیازی نیست برای افرادی که کشور را ترک کرده‌اند فعالیتی داشته باشیم، در صورتی که به اعتقاد ما و بسیاری از مسئولان کشور این است که این افراد به عنوان سفرای فرهنگی ایران در خارج از کشور نیازمند توجه ویژه در زمینه رسیدگی به مسائل و مشکلتشان می‌باشند.

وی افزود: ما باید در زمینه امور سیاسی و امنیتی اعتماد سازی کنیم. مثلا وقتی افراد مهاجر قصد بازگشت به کشور را دارند نگران برخودهای تند از سوی مسئولان نباشند. باید از طریق استفاده از رسانه‌ها نگاه روشن تری نسبت به وضعیت داخلی کشور ایجاد کنیم. به عنوان مثال در حوزه وزارت علوم تلاش هایی در جهت حضور اساتید ایرانی که در دانشگاه های خارج از کشور تدریس می‌کنند در داخل کشور صورت گرفته است تا هم بتوان از علم این افراد استفاده نمود و هم آنها را از وضعیت داخلی کشور مطلع نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین