کد خبر: ۲۶۲۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کیانو‌ش‌راد: هرچه دولت بر تحقق وعده‌ها اصرار بورزد؛ مجلس فعلی مخالفت می‌کند

مجلس ضدفساد و معتدل می‌تواند به تحقق‌ شعارهای اعتدالی کمک کند

«مجلس ضدفساد و معتدل مهم‌ترین جایگاهی‌ست که می‌تواند در مسیر تحقق‌بخشی به شعارهای اعتدالی ایفای نقش کند. اگر این مجلس شکل بگیرد؛ گمان می‌کنم آن زمان امکان امیدوار شدن به ادامه روند اصلاحات در جامعه ایران به وجود می‌آید. از منظر من، با تمرکز بر روی سه مولفه اساسی قانون‌گرایی شورای نگهبان و کارآمدی در دولت و اجماع در اصلاح‌طلبان می‌توان یک مجلس ملی و ضد فساد را شکل داد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: دورنمای تعامل دولت تدبیر و امید با مجلس نهم و گمانه‌زنی در خصوص ترکیب مجلس آینده از جمله مسائلی‌ است که این روز ها بازار نقد و بررسی آن در بین صاحب‌نظران و اصحاب رسانه بسیار داغ است. آن چه در پی می‌آید؛ گفت‌وگوی «آفتاب» با دکتر محمد کیانوش‌راد، نماینده مردم اهواز در مجلس ششم، عضو شورای عالی بنیاد باران است.

به گزارش آفتاب، وی در طول این گفت‌وگو، سه مولفه اساسی قانون‌گرایی شورای نگهبان و کارآمدی در دولت و اجماع در اصلاح‌طلبان، را تنها راه‌کار برون رفت از وضعیت فعلی می‌داند.

***
پیش‌بینی شما از دورنمای تعامل دولت تدبیر و امید با مجلس فعلی به چه شکل است؟ از منظر شما این تعامل نهایتا به سمت تضاد پیش خواهد رفت یا توافقی حداقلی حاصل خواهد شد؟

پاسخ به سوال شما در شرایط فعلی دشوار به نظر می‌رسد اما بر اساس روند موجود قضایا و در پیش‌رو بودن انتخابات مجلس می‌توان پیش‌بینی کرد که مجلس به خرده‌گیری و فشار بر دولت بیافزاید. البته این ماجرا به متغیرهای دیگری نیز وابسته است. میزان توفیق دولت در شعارهایی و وعده‌هایی که طریق از طرح آنان در جامعه توانسته است اکثریت آرای عمومی را به خود جلب کند. طبیعتا به میزانی که دولت بر تحقق این وعده‌ها و اجرای برنامه‌های مذکور اصرار بورزد؛ مجلس فعلی نیز مخالفت خواهد کرد. دولت ناگزیر است در مسیر تاکید بر این برنامه‌ها گام بردارد؛ چرا که هرگونه کوتاهی در این مورد، منجر به ریزش آرا و کاهش محبوبیت اجتماعی دولت یازدهم خواهد شد. به گمان من، آقای روحانی و مجموعه دولت تدبیر و امید به روند جاری برنامه هایشان تداوم دهند. البته با این تفاسیر، قاعدتا فشار مجلس‌ فعلی بر دولت نیز افزایش می‌یابد.

اگر این پیش‌بینی را به عنوان پیش‌فرض قرار دهیم؛ با لحاظ کردن مولفه «اقبال اجتماعیِ» اکثریت صاحبان آرا، آیا احتمال روی دادن تغییرات گسترده در ترکیب و بافت فکری نمایندگان نسبت به مجلس فعلی در انتخابات دور آینده مجلس وجود دارد؟

ببینید تغییر در ترکیب فعلی نمایندگان در مجلس آینده به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. از یک طرف وابسته به ساختار حاکمیتی است که در انعطاف شورای نگهبان و پذیرش واقعیت‌های موجود و کاهش سخت‌گیری‌ها، چهره‌اش نمایان می‌شود؛ سخت‌گیری‌هایی که گاهی با قانون نیز مطابقت عینی ندارد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، امکان رقابت میان داوطلبان نیز بیشتر می‌شود. عامل دیگر از اقدامات منسجم دولت در جهت تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایش نشات می‌گیرد؛ این اقدامات سبب می‌شود تا بدنه اجتماعی هم‌چنان امیدوار به ادامه راه دولت باشد. اگر دولت به هر علتی نتواند بدنه اجتماعی را امیدوار کند، با ریزش آرا مواجه می‌شود.

متغیر سوم، علاوه بر شورای نگهبان و دولت، ائتلاف حداکثری اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و انتظارات حداقلی آن‌ها است؛ به این معنا که تحقق اجماع منجر به شکل‌گیری مجلسی متشکل از غیر افراطیون جناح راست و عقلای جناح‌های مختلف شود. به نظر من مجلس ضدفساد و معتدل مهم‌ترین جایگاهی‌ست که می‌تواند در مسیر تحقق‌بخشی به شعارهای اعتدالی ایفای نقش کند. اگر این مجلس شکل بگیرد؛ گمان می‌کنم آن زمان امکان امیدوار شدن به ادامه روند اصلاحات در جامعه ایران به وجود می‌آید. از منظر من، با تمرکز بر روی سه مولفه اساسی قانون‌گرایی شورای نگهبان و کارآمدی در دولت و اجماع در اصلاح‌طلبان می‌توان یک مجلس ملی و ضد فساد را شکل داد.

تحلیل شما از وزن اجتماعی و سیاسی افراطیون مانند جبهه پایداری و میزان توانایی آنان برای جذب آرای شهروندان در انتخابات مجلس آینده چیست؟

از دید من، جبهه پایداری به تنهایی قابل اعتنا نیست. بستر اجتماعی و روند کلی جامعه نیز در جهت تقویت جبهه پایداری قرار ندارد اما جریانات ذی‌نفوذ و تاثیرگذاری در این میان وجود دارند که در مواردی به شکل پنهان و گاهی هم به صورت آشکار، در تحولات سیاسی نقش دارند و می‌توانند در میدان دادن به جبهه پایداری موثر باشند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
2
0
"جبهه پایداری به تنهایی قابل اعتنا نیست" جریاناتی هستند که از تحریم و تندروی سود میبرند و با منابعی که در اختیار دارند از تندروی حمایت می‌کنند و از همین وادی سود کسب می‌کنند
خدا به راه راست هدایتشون کنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین