کد خبر: ۲۶۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

محورهای مذاکرات روحانی در نیویورک

رئیس جمهور ضمن تشریح محور گفتگوهایش در شصت‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در مورد فناوری انرژی هسته‌‎ای یک صدای واحد در ایران وجود دارد که آن نیز «فناوری هسته‌ای آری و سلاح هسته‌ای نه» است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از عزیمت به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: مقصد اصلی این سفر شرکت در شصت‌ونهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.

به گزارش مهر، وی افزود: البته امسال اجلاس دیگری تحت عنوان آب و هوا برای محیط زیست برگزار می‌شود که بیش از 100 کشور در آن شرکت می‌کنند.

روحانی مساله آب و هوا را مساله مهمی دانست و بیان کرد: اگر اقدامات جدی در سراسر دنیا انجام نگیرد، سلامت انسان‌ها و محیط زیست به خطر می‌افتد، لذا به اقدامات جدی و همگانی در زمینه محیط زیست نیاز داریم.

رئیس جمهور حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را برای بیان نظرات مردم ایران مهم دانست و گفت: سازمان ملل تریبونی است که می‌شود صدای ملت ایران را به گوش جهانیان برسانیم.

وی صحبت در مورد ایران‌هراسی را یکی از مهمترین محورهای گفتگوهایش در نیویورک خواند و تصریح کرد: سال‌ها است که برخی کشورها، ملت‌ها را از ایران می‌ترسانند و به دروغ اتهاماتی نسبت به ایران می‌زنند. ملت ایران یک ملت کاملا مردم‌سالار است و دولت آن نیز در چارچوب انتخابات توسط مردم ایران انتخاب می‌شود و ملتی با سابقه فرهنگی بسیار کهن و غنی است. ایران سال‌ها است که با کسی نجنگیده، اما متاسفانه مورد تجاوز دیگران قرار گرفته است.

روحانی اسلام‌هراسی را دومین محوری دانست که در مورد آن سخن می‌گوید و اضافه کرد: برخی‌ها دنیا را از فرهنگ اسلام می‌ترسانند، در اسلام تهدید و اجباری برای دیگران وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: اسلام، دینی است که مردم را به تدبیر، تعقل و زندگی اخلاقی تشویق می‌کند، اما متاسفانه برخی‌ها دین اسلام را دین شمشیر معرفی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این شمشیر نبوده است که موجب روی آوردن مردم به دین اسلام شده است، بلکه این کردار راست، رفتار راست و آئین درست اسلامی بود که جهانیان را به این دین دعوت کرده است.

روحانی با اشاره به مسأله هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: در موضوع هسته‌ای همانگونه که بارها مطرح شده، ما هرگز از حقوق حقه هسته ای خود کوتاه نخواهیم آمد و از اهدافمان دست برنمی‌داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ وقت به دنبال سلاح هسته ای نبوده است، افزود: در این مذاکرات اگر 1+5 شفافیت و احترام متقابل می خواهد، برای ما نیز قابل قبول است، اما اگر می خواهد که ما از حقوق حقه خودمان کوتاه بیاییم، این امکان‌پذیر نیست و دولت، ملت و مقام معظم رهبری آن را نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه در ایران در مورد مساله هسته ای یک صدا وجود دارد، گفت: در مورد مساله هسته ای ما یک صدای واحد داریم و چند صدایی وجود ندارد و آن صدای واحد نیز «فناوری صلح‌آمیز آری و سلاح هسته ای نه» است و همه نسبت به این شعار همدل و هم‌سخن هستیم.

روحانی ادامه داد: اگر طرف مقابل به حقوق ملت ایران احترام نگذارد، نتیجه این مذاکرات صددرصد باخت باخت خواهد بود و آنها فکر نکنند که فقط ایران ضرر می کند، این ضرر بیشتر متوجه خود آنان است و اگر در این مذاکرات درست حرکت کنیم، نتیجه آن برد برد است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش و جایگاه اقتصادی ایران در منطقه تصریح کرد: همه می دانند که ایران چه نقشی در اقتصاد منطقه دارد و این نیز به نفع کشورهای همسایه خواهد بود که مسأله هسته‌ای ایران به طور عادلانه حل و فصل شود.

وی مساله ناامنی و بی‌ثباتی منطقه را یکی دیگر از محورهای مذاکرات و گفتگوهای خود در نیویورک برشمرد و گفت: متأسفانه گروه های تروریستی آرامش و راحتی را از مردم سلب کرده اند و میلیون‌ها انسان در غزه، عراق و از سوریه آواره شده اند و ما می بینیم که نه تنها به مسجد بلکه به کلیساها و سایر عبادتگاه ها و همچنین مردم، زنان و دختران نیز رحم نمی کنند و آنان را به اسارت می برند.

روحانی افزود: خوشبختانه ایران اولین کشوری بود که به کمک مردم منطقه شتافت و امروز آرامش بهتری نسبت به دیروز در عراق مشاهده می کنیم، همچنان که در افغانستان و فلسطین نیز آرامش بهتری نسبت به سال های گذشته وجود دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امیدواریم همه دست به دست هم دهند تا تروریست ها را سر جای خود بنشانند و مسأله منطقه تنها توسط خود دولت های منطقه حل و فصل خواهد شد.

روحانی آنچه که غربی‌ها برای مبارزه با تروریسم انجام می‌دهند را حرکتی نمایشی خواند و یادآور شد: در این سفر همچنین ملاقات های دو جانبه با دیگر کشورها به خصوص کشورهای منطقه خواهیم داشت و امیدواریم آنچه که به صلاح منطقه باشد، از این مذاکرات حاصل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین