کد خبر: ۲۶۲۸۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵

راه‌اندازی بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور

چندی پیش دومین و بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه همزمان با سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی و مصادف با میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا (ع) در شوریجه خانگیران راه اندازی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: این طرح که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، مورد بهره برداری قرار گرفت با هدف برداشت روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد سال و نیز تقویت ذخیره گاز استان های شمال و شمال شرق کشور اجرایی شد و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در صنعت ذخیره سازی گاز طبیعی از رتبه 19 به پنجم جهان ارتقاء داد.

به گزارش آفتاب، مسعود سامی‌وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی اظهار داشت: در نتیجه اجرای طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ساختار زیرزمینی لایه D مخزن شوریجه خانگیران، ذخیره گاز مورد نیاز برای تکافوی حداکثر مصرف زمستانی بویژه به هنگام ایجاد مشکل در مبدأ تولید گاز (پالایشگاه شهید هاشمی نژاد) و شبکه انتقال گاز از جنوب کشور به نواحی شمالی و شمال شرقی کشور ممکن شد. 

وی افزود: در ماه های گرم سال که سطح مصرف گاز طبیعی نسبت به ظرفیت بالقوه تولید، از منابع اصلی و سیستم انتقال، پایین تر است مازاد گاز در مخزن زیرزمینی شوریجه D ذخیره و بالعکس در ماه های سرد زمستان گاز ذخیره شده تولید و پس از فرآورش و نم زدائی به شبکه توزیع، تزریق می گردد.

سامی وند در ادامه گفت: طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه خانگیران از جمله        طرح هایی است که در برنامه زمان بندی خود یعنی ٣٤ ماه، به اتمام رسید و در شرایط تحریم و تغییرات قیمت ارز و سختی انتقال تجهیزات تا این نقطه، توانسته ایم این مجموعه را  در زمان مقرر به بهره برداری برسانیم.

وی در خصوص هزینه اجرای طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه خانگیران گفت: هزینه اجرای این طرح در بخش بالا دست (شرکت نفت مناطق مرکزی) و در بخش پایین دست (شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی) در مجموع حدود  400 میلیون دلار بوده است که در یک دوره زمانی دو ساله، بازگشت سرمایه ممکن خواهد شد.

ذخیره ٤٠٠ میلیون متر مکعب گاز در شوریجه 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: در حال حاضر در مخزن شوریجه حدود ٤٠٠ میلیون متر مکعب گاز ذخیره شده و در سراجه نیز یک میلیارد و ١٠٠ میلیون     متر مکعب گاز ذخیره کرده ایم و در مجموع  ١,٥میلیارد متر مکعب در ٢ پروژه ذخیره شده است و ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیون متر مکعب نیز تا فصل زمستان اضافه خواهد شد.

به گفته وی، در زمستان سال 92 درخشش اولین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در سراجه قم را شاهد بودیم و درخشش دومین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی کشور در زمستان امسال موجب خوشحالی ملت بزرگ و دلتمردان تدبیر و امید خواهد شد.

وی افزود: با راه اندازی و بهره برداری از دومین و بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه در شوریجه خانگیران، امکان ذخیره سازی گاز در فصول گرم سال به عنوان یک منبع مطمئن و موثر در یکی از نقاط استراتژیک، شرایط مناسبی را برای کاهش واردات گاز از ترکمنستان برای کشور فراهم ساخته است. 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در پایان در خصوص اهداف حاصل از بهره‌برداری و راه اندازی طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه خانگیران اظهار داشت:    با راه اندازی و  بهره برداری از تأسیسات ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه D اهداف ذیل حاصل  خواهد شد:

- کاهش وابستگی به گاز وارداتی از ترکمنستان. 

- عدم نیاز به صرف هزینه جهت احداث خط لوله جدید انتقال گاز از مبادی تولید جنوب کشور به  نوار شمال و شمال شرقی کشور.  

- افزایش ضریب بازیافت مایعات گازی تولیدی از مخزن شوریجهD، به طوری که با افزایش تولید مایعات و فروش آن ظرف دو سال کلیه هزینه های پروژه مستهلک گردد.

- افزایش اطمینان پایداری فشار شبکه تأمین گاز در بخش هایی از نوار شمالی و شمال شرقی کشور.

- ایجاد شرایط لازم در صادرات گاز تولیدی از مناطق جنوبی کشور با تأمین گاز مورد نیاز نوار شمالی و شمال شرقی کشور.

- افزایش ضریب امنیت تأمین مستقل بخشی از گاز مورد نیاز کشور از نگاه پدافند غیر عامل.  
- ایجاد بستر لازم در تداوم تزریق گاز در میادین نفتی به منظور ازدیاد برداشت نفت.

- انتقال تکنولوژی ذخیره سازی گاز به داخل کشور.      

به گزارش آفتاب، سامی وند همچنین خاطرنشان کرد: این طرح در بخش پایین دست، یک مجموعه متشکل از واحد تزریق گاز شامل 3 ردیف توربوکمپرسور و هر ردیف متشکل از یک دستگاه توربین به توان 25 مگاوات، واحدهای فرآورش و نم زدایی گاز شامل 2 ردیف واحد نم زدائی و فراورش گاز به ظرفیت هر ردیف 10 میلیون متر مکعب در روز، واحد تثبیت مایعات گازی به ظرفیت 2500 بشکه در روز جهت دریافت مایعات گازی تولید شده از مخزن شوریجه D در زمان تولید گاز از مخزن، واحد تولید برق مشتمل بر دو دستگاه توربو ژنراتور به ظرفیت هر دستگاه 7/5 مگاوات، واحد گاز سوخت و مشعل جهت تأمین گاز سوخت مورد نیاز توربوکمپرسورها، توربوژنراتورها و... می باشد که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا طراحی وساخته شده است. در اجرای این طرح با برنامه ریزی های صورت گرفته توانسته ایم نسبت به بودجه مصوب سال 88 معادل 20 میلیارد ریال صرفه جویی داشته باشیم.

گفتنی است طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه در ٢٥ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی و در مجاورت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین