کد خبر: ۲۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

واکنش قالیباف به طرح انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم: مجلس باید تصمیم بگیرد

شهردار تهران به موضوع انتخاب شهردار شهرهای بالای 200 هزار جمعیت با رأی مستقیم مردم که چندی است بحث آن دوباره مطرح شده واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی در مدرسه استثنایی رجائیه، درباره انتخاب شهردار شهرهای بالای 200 هزار جمعیت با رای مستقیم مردم گفت: بحث انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم چند وقتی است که مطرح شده و درباره آن صحبت‌های مختلفی شده است؛ اما به طور کلی در بعضی از شهرهای دنیا پارلمان شهری شهردار را انتخاب می‌کند و در برخی دیگر شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

قالیباف ادامه داد: این موضوع بر می‌گردد به قوانین و مقررات و نوع نگاهی که به این موضوع وجود دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر بنا باشد شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود، حتما باید قوانین و مقررات و نحوه اداره شهر تغییر کند، گفت: البته در قانون فعلی هم باید اصلاحاتی انجام شود؛ به طوری که امروز مدیریت یکپارچه شهری به یکی از دغدغه‌های شهرهای ما تبدیل شده است.

قالیباف با اذعان به اینکه به نظر می‌رسد مجموعا در حوزه دولت‌های محلی که پایه آن شهرداری‌ها هستند نتوانستیم یک گام جدی و اساسی برداریم گفت: این موضوع نه در آن بخشی که شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود وجود دارد و نه به شکلی که امروزه شهردار به صورت پارلمانی انتخاب می‌شود.

او با بیان اینکه امروزه در حوزه مدیریت یکپارچه این اتفاق رخ نداده است، گفت: من فکر می‌کنم باید در قوانین شهرداری‌ها و مدیریت شهری یکسری تغییر جدی ایجاد شود.

به گفته قالیباف، بحث انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم یک لایحه‌ای است که بیش از سه سال تمامی صاحب نظران روی آن کار کرده و حالا تحت عنوان لایحه خدمات یکپارچه مدیریت شهری در دولت در حال بررسی است و پس از آن باید به مجلس برود.

قالیباف گفت: اگر این لایحه رای بیاورد و به عنوان مبنا قرار بگیرد بر اساس آن شهردار شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در آن صورت تمامی قوانین و مقررات عوض می‌شود، گفت: در این خصوص طبیعتا این مجلس شورای اسلامی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین