کد خبر: ۲۶۳۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

روش‌های نوین درمانی برای بارداری زنان بالاتر از 40 سال

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور به بالای 35 سال و تصمیم به فرزندآوری به حدود 40 سالگی رسیده و اینکه در این سنین ذخیره تخمدان‌ها به لحاظ کمی و کیفی رو به کاهش بوده، حتی در صورت بارداری، شانس سقط بویژه سقط‌های مکرر در این زنان بیشتر است، بهره‌گیری از این شیوه به دختران جوان توصیه می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم به روش‌های نوینی که براساس آن می‌توان با نمونه‌برداری از تخمدان یک زن در سنین باروری و فریز کردن آن این امکان را فراهم کرد که وی در آینده و در زمان مناسب بتواند، صاحب فرزند شود، اشاره کرد.
 
به گزارش ایسنا، دکتر ابوطالب صارمی ضمن اشاره به این مطلب گفت: این روش همچنین کمک می‌کند که زنان با حفظ بافت تخمدانی از طریق نمونه‌برداری و فریز و بکارگیری آن در ایام یائسگی، بتوانند از استروژن خود به جای داروهای شیمیایی بهره گرفته، دچار عوارض یائسگی نشوند.
 
وی با اشاره به اینکه این روش انقلابی در علم پزشکی محسوب می‌شود، یادآور شد: روش پیوند تخمدان سبب حفظ پتانسیل تولید مثل در زنان از طریق تامین هورمون‌های خود فرد می‌شود که تداوم سلامت زنان را به همراه دارد.
 
به گفته دکتر صارمی در این روش از طریق لاپاراسکوپی بخشی از بافت تخمدان به اندازه یک سانت و به قطر یک میلی متر به صورت ورقه جدا و سپس بافت مذکور فریز می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که خانمی که بافت تخمدان او فریز شده، تمایل به بارداری به روش طبیعی طی سال‌های بعدی (بالای 40 سال) را داشته باشد، می‌توان پس از خروج بافت مذکور از حالت انجماد، آن را مجدد به تخمدان پیوند زد و در صورتی که وی خواستار بارداری به کمک روش IVF باشد، می‌توان با کاشت یک لایه از بافت تخمدان در زیر پوست دست یا پا، بدون نیاز به پیوند تخمدان، شرایطی را فراهم کرد که او بتواند به روش آزمایشگاهی صاحب فرزند شود.
 
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور به بالای 35 سال و تصمیم به فرزندآوری به حدود 40 سالگی رسیده و اینکه در این سنین ذخیره تخمدان‌ها به لحاظ کمی و کیفی رو به کاهش بوده، حتی در صورت بارداری، شانس سقط بویژه سقط‌های مکرر در این زنان بیشتر است، بهره‌گیری از این شیوه به دختران جوان توصیه می‌شود.
 
وی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت زنان در دوران یائسگی و عوارضی از قبیل عصبی و بدخلق شدن، گرگرفتگی، پیری زودرس و ... در زنان یائسه، گفت: طی سال‌های اخیر، بحث هورمون درمانی مطرح شده که موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشته است.
 
صارمی افزود: به کمک کاشت یک لایه از بافت تخمدان که در سنین باروری از زنان دریافت می‌شود، می‌توان شرایطی را فراهم کرد که زنان در دوران یائسگی بتوانند از هورمون‌های طبیعی بدن خود استفاده کرده، دچار عوارض یائسگی نشوند.
 
وی تصریح کرد: این شیوه همچنین برای زنانی که در سنین باروری دچار سرطان شده و انجام شیمی درمانی سبب صدمه به تخمک‌های آنها می‌شود نیز کاربرد داشته و به زنان جوان مبتلا به سرطان این امکان را می‌دهد قبل از شروع شیمی درمانی با فریز بافت تخمدان بتوانند پس از بهبودی کامل طی سال‌های بعد صاحب فرزند شوند.
 
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: به همین منظور طی سال‌های اخیر در زمینه نمونه‌برداری (بیوپسی ) تخمدان یا ذخیره و فریز تخمدان پژوهش‌های فراوانی در دنیا انجام شده است.
 
وی افزود: با وجود انجام پژوهش‌های کاربردی از سوی محققان خارجی، مرکز تحقیقات سلولی صارم، خود را به لحاظ اخلاقی موظف می‌دانست، این طرح را نخست به صورت آزمایشگاهی به انجام رساند که خوشبختانه پس از موفقیت آمیز بودن آن و انجام پژوهش دو ساله روی چندین نمونه از داوطلبان به کار گرفته شد که خوشبختانه نتایج همگی مثبت بود.
 
صارمی در مورد هزینه‌های این روش یادآور شد: هزینه‌های عمل لاپاراسکوپی، فریز بافت تخمدان و نگهداری از آن‌ها، طبق تعرفه‌های وزارت بهداشت از بیمار دریافت می‌شود و هم اکنون در حال رایزنی با بیمه‌ها بویژه بیمه‌های تکمیلی برای کاستن از هزینه‌های پرداختی این روش توسط مراجعان هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین