کد خبر: ۲۶۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
«هادی آفریده»؛ مستندساز:

ادبیات مدیران فرهنگی دولت قبل، بعضا خارج از شان انسانی بود

اگرچه در گذشته شاهد بی اخلاقی هایی بودیم اما در دوره کنونی نگاه مثبتی وجود دارد. اما اینکه تا چه اندازه ریشه ای است، به نظر می رسد که هنوز حرکت چشمگیری صورت نگرفته است. اما همین گفت و گوی محترمانه و سازنده تمایل همه را به پیشرفت وضعیت کنونی نشان می دهد که باید آن را به فال نیک گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «مهم ترین اتفاق فرهنگی دولت یازدهم، تغییر ادبیات مدیران فرهنگی در قبال هنرمندان است که ما آن را دستاوردی برای دولت قلمداد می کنیم.» این نکته مهمی بود که «هادی آفریده» در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

به گزارش آفتاب، آفریده که از مستندسازان جوان کشور است و اخیرا هم مستند «چنارستانِ» او که به گذشته خیابان ولیعصر می پردازد، پس از دو سال تحقیق و پژوهش رونمایی شد، ادبیات مدیران فرهنگی دولت قبل را بعضا حتی خارج از شان انسانی دانست و اظهار داشت: «اگرچه در گذشته شاهد بی اخلاقی هایی بودیم اما در دوره کنونی نگاه مثبتی وجود دارد. اما اینکه تا چه اندازه ریشه ای است، به نظر می رسد که هنوز حرکت چشمگیری صورت نگرفته است. اما همین گفت و گوی محترمانه و سازنده تمایل همه را به پیشرفت وضعیت کنونی نشان می دهد که باید آن را به فال نیک گرفت.»

وی گفت: «متاسفانه در عرصه سینمای مستند همچنان با بی توجهی ، کمبود بودجه و به تبع آن کمبود تولید روبرو هستیم.  به عنوان مثال فکر می کنم بودجه تخصیص داده شده به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اصلا کافی نیست. چراکه این مرکز سقف مشخصی برای تولید سالانه دارد و به سهم خود بودجه ای دریافت می کند. بی توجهی به سینمای مستند ریشه ای است و تغییر این شرایط کار یک وزارتخانه و مرکز گسترش سینمای مستند نیست و باید دیگر سازمان ها و مراکز فرهنگی که وظیفه دارند از این گونه فیلمسازی حمایت کنند نیز وظایفشان را انجام دهند و پاسخگو باشند، مثلا من هم اکنون طرح مصوبی را در شبکه مستند سیما دارم که بیش از یک سال است مدیران خود را موظف به پاسخ گویی نمی دانند و از اجرای آن طفره می روند.

آفریده افزود: «اگرچه وزارت ارشاد تمایل به بهبود اوضاع دارد اما طبیعی است که به تنهایی نمی تواند کاری کند زیرا آنها هم با کمبود بودجه برای حمایت از سینمای مستند روبرو هستند.»

 او در ادامه مسئله دیگر را حیاتِ انسانیِ هنرمندان لحاظ کرد و خاطرنشان ساخت: «به عنوان یک هنرمند می گویم که وضعیت معیشتی هنرمندان در حال و آینده روشن نیست و هنوز کار جدی نشده است. باید برای این مسئله فکری کرد تا این آشفتگی به سامان رسیده و ثبات یابد. می دانیم و می دانید که فیلم مستند مانند کتاب، فرهنگ ساز است و باید به آن توجه کرد.»

این مستندساز درخصوص بی اعتمادی جامعه نسبت به فرهنگ و کالای فرهنگی گفت: «این بی‌اعتمادی نتیجه پروسه‌ای است که البته در دولت گذشته به اوج رسید. تاثیرات اجتماعی و فرهنگی این بی اعتمادی بر جامعه مخرب است و تنها راه این است که دولت از هنرمندان حمایت کرده تا آنان آزادانه تر کار کرده و تولیدات شان را بی واسطه با مردم تقسیم کنند. جامعه امروز نیاز به آموزش های فرهنگی دارد. باید کالای فرهنگی انبوه غیره تجاری تولید شود و به ارزان ترین شکل ممکن به دست مردم برسد. باید به هنرمندان اطمینان کرد. هنرمندان، دوستان و دلسوزان فرهنگ و جامعه این سرزمین هستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین