کد خبر: ۲۶۳۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
محمدحسین ساکت در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد:

انتقاد از مقاومت نهادهای غیرمرتبط در برابر تسهیل در ممیزی

ساکت با بیان اینکه شاید مشکل اصلی آن است که هنوز پایبند گذشته هستیم و نسبت به فضای جاری بی اعتماد، گفت: حساسیت‌های بی‌جا و مقاومت‌های بی‌موردی که از سوی نهادها و ارگان‌های غیرمرتبط می شود، مانعی بر گسترش فرهنگ است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «با وجود آنکه اراده دولت بر رفع موانع عرصه فرهنگ و هنر خصوصا کتاب و نشر است اما هنوز هم مقاومت‌هایی می‌شود.» این نکته‌ای بود که «محمد حسین ساکت» در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد.

ساکت که از پژوهشگران و نویسندگان حوزه دین و اسلام‌شناسی است، با اشاره به تغییرات محسوسی که از یک سال گذشته به این سو واقع شده است، اظهار داشت: با وجود این اما هنوز خمودی و خموشی ناشی از آن هشت سال گذشته باقی مانده و تا یخ ها آب شود، طبیعی است که زمان بیشتری لازم است.

 وی با بیان اینکه شاید مشکل اصلی آن است که هنوز پایبند گذشته هستیم و نسبت به فضای جاری بی اعتماد، گفت: حساسیت‌های بی‌جا و مقاومت‌های بی‌موردی که از سوی نهادها و ارگان‌های غیرمرتبط می شود، مانعی بر گسترش فرهنگ است.

ساکت خاطرنشان کرد: باید برای آزادی بیان، زمینه سازیِ بیشتری صورت گیرد و وزارت ارشاد هم استقلال بیشتری از خود نشان دهد. اگر به کتابی، فیلمی، کنسرتی و نمایشی مجوز می دهد، پای کار خود ایستاده و با اعتراض فلان نهاد کوتاه نیاید. اگر هم کسی معترض است، مستدلا و با براهین منطقی بیاید و صحبت کند.

 او در ادامه همه ی امور از جمله فرهنگ را وابسته به اقتصاد دانست و تصریح کرد: وضعیت اقتصادی اسفبار است و این، بر جمعیت کتابخوانی ما هم اثر گذاشته است. از یک کشور نزدیک 80 میلیون جمعیت، حتی اگر یک دهم آن هم کتابخوان، با طیف های مطالعاتیِ گوناگون، وجود داشته باشند، چرا باید شمارگان کتاب تا این اندازه پایین و قیمت تا این اندازه بالا باشد؟! واقعا باید آسیب شناسی شود و از کودکی، جامعه را با کتاب تربیت کرد. در عموم کشورهای مترقی، مردم دراتوبوس و مترو و یا حتی ایستاده، زمان های تلف شده خود را به مطالعه اختصاص می دهند.

ساکت البته به کتاب های حوزه دین هم اشاره داشت: وقتی کاغذ گران می شود، بر همه چیز از کارگرِ چاپخانه تا ناشر اثر می گذارد. در این شرایط، متاسفانه نویسنده ای که چند سال روی کتاب کرده، پشت در می ماند و از آن سو، مشخصا در حوزه دین، کتاب های نا به جایی در حوزه دین منتشر می شود که هیچ پژوهشگر حوزه دین و دین شناسی یارای مقابله با این ابتذال را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین