کد خبر: ۲۶۳۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۴

دیدار سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری‎

وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون با هدف ارزیابی روند مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت‌های حاصل شده طی ده روز گذشته و بررسی نحوه ادامه مذاکرات، عصر روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در دیداری سه‌جانبه میان محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون درباره آخرین دیدگاه ها و نحوه ادامه مذاکرات در آینده گفت‌وگو شد.

هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که در دوره تمدید مذاکرات جامع در نیویورک برگزار می شود از 26 شهریور با ناهار کاری اشتون و ظریف آغاز شده است. این دور از مذاکرات تاکنون در سطوح مختلف کارشناسی و معاونان، دوجانبه و چند جانبه برگزار شده است.

با این وجود مقامات ایرانی از حاصل نشدن پیشرفت در این مذاکرات طی ده روز گذشته خبر می دهند.

سید عباس عراقچی صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد که مذاکرات اکنون به مرحله نفس گیری رسیده است. در مسائل کلیدی که مورد پذیرش دو طرف باشد نتوانستیم به راه‌حل‌هایی برسیم اما تلاش ها ادامه دارد.

وی در عین حال گفت: در برخی موضوعات که دیدگاه‌ها نزدیک‌تر است وارد جزئیات شدیم.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما امیدوار بودیم که بشود از فضای مجمع عمومی سازمان ملل برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات استفاده کرد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین گفت: طی امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) مذاکرات ادامه خواهد داشت.

عراقچی افزود: روز پنجشنبه جلسه‌ای به درخواست خانم اشتون با حضور ظریف، اشتون، کری خواهیم داشت و روز جمعه نیز ممکن هست جلسه ای را با وزیران خارجه اروپایی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، به احتمال قوی هفتمین دور مذاکرات هسته ای روز جمعه پس از ده روز پایان خواهد یافت و محمد جواد ظریف روز شنبه به تهران باز می گردد.

برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 که پیش‌بینی می شد از مهم‌ترین دیدارهای این دور از مذاکرات باشد به احتمال قوی برگزار نخواهد شد.

رییسان جمهور ایران و آمریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای و ضرورت دست یافتن به توافق جامع هر یک دیگری را به از دست ندادن فرصت تاریخی توافق رهنمود کردند اما به نظر می‌آید این رهنمودها از واقعیت مواضع دو طرف بسیار دور است.

آمریکا به عنوان کشور محوری گروه 1+5 سعی بر ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع نگرانی از برنامه هسته ای ایران دارد که بیش از رفع نگرانی، برنامه هسته ای ایران را خنثی می کند.

مهم ترین اختلاف‌نظرهای دو طرف بر سر تعداد سانتریفیوژها، ظرفیت غنی سازی، ماهیت سایت غنی‌سازی فردو، تحقیق و توسعه و عنوان و ماهیت راکتور آب سنگین اراک است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین