کد خبر: ۲۶۳۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

همه چیز درباره آرتروز زانو

یک متخصص ارتوپد گفت: آرتروز مفصل زانو، شایع‌ترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن است، بطوری که از عوامل شایع ایجاد درد در مفصل زانو محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر مهران یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو هم می‌گویند نوعی جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان‌های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می‌کنند. مهم‌ترین هدف تعویض مفصل زانو از بین بردن دردی است که در زانو بر اثر ساییدگی و آرتروز، روماتیسم یا تخریب سطح مفصلی ایجاد شده است.

وی افزود: درد زانو از سن 40 سالگی به بعد تشدید می‌شود و فعالیت فیزیکی فرد کاهش می‌یابد، بطوری که اگر اقدام به درمان نشود دامنه حرکت مفصل زانو را تغییر می‌دهد. وقتی غضروف مفصلی زانو به هر علتی تخریب می‌شود حرکت مفصل دردناک شده و مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی می‌شود که در این وضعیت می‌توان با تعویض سطوح مفصلی حرکات مفصل را بهتر کرده و درد را از بین برد.

این متخصص با اشاره به حفظ مفصل، تصریح کرد: تا جایی که امکان دارد سعی می‌شود به روش‌های مختلف نظیر تزریق غضروف مفصل را حفظ کرد، اما در افراد بالای 60 سال معمولا هیچ‌گونه تزریقی جواب‌گو نیست. از این رو نیاز به عمل جراحی وجود دارد. به همین جهت توصیه می‌شود که پیشگیری را در اولویت قرار دهند، چرا که هزینه‌های این عمل جراحی بالا است.

یوسفی درباره بررسی‌های قبل از عمل، عنوان کرد: قبل از جراحی تعویض مفصل زانو یک‌سری بررسی‌ها نیاز است که شامل انجام آزمایشات خون و ادرار طبق دستور پزشک، انجام نوار قلب و بررسی وضعیت قلبی و عروقی، انجام رادیوگرافی زانو یا اسکن استخوان طبق دستور پزشک و در صورت لزوم MRI و همچنین باید هر نوع عفونت و حساسیت پوستی و تورم در قسمت‌های پایین پا بررسی شود.

این متخصص ارتوپد یادآور شد: هر عمل جراحی دارای یکسری عوارض است که این عمل نیز از این امر مستثنی نیست. از جمله این عوارض می‌توان به عفونت‌ها، لخته خون، شل شدگی و ... اشاره کرد. در ضمن افراد باید پس از جراحی برخی نکات را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود که این نکات شامل نحوه خوابیدن، نشستن و ... است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین