کد خبر: ۲۶۳۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵

نقش میدانی ایران برای مقابله با داعش در عراق + اظهارات ۱۰ مقام رسمی

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای درخواست دولت عراق از کشورمان، حضوری فعال در جهت کمک به ارتش و نیروهای مردمی این کشور در مقابله با داعش داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از حدود یک سال پیش تا کنون شرایط منطقه با ظهور یک جبهه تروریستی جدید که تفکراتی به مراتب تندتر از القاعده دارد، معادلات منطقه را تغییر داده است. "داعش" که مدعی تشکیل یک دولت اسلامی از عراق تا شام است از سال گذشته با جولان نظامی در منطقه به خصوص در سوریه، کار خود را آغاز کرد و با اشغال شهرهای مختلفی در عراق و سوریه، بخش‌های وسیعی به اندازه انگلیس را تحت کنترل خود گرفته است.

با قدرت‌گیری این گروه تروریستی در عراق و اشغال بخش‌های وسیعی از 5 استان بزرگ این کشور و اعلام پایتختی موصل، این روزها چند کشور جهان تحت رهبری‌ آمریکا ائتلافی تشکیل داده‌اند که نام آن را "ائتلاف ضدداعش" گذاشته‌اند.

این ائتلاف قرار است که در مرحله نخست، مواضع داعش در عراق و سوریه را بمباران کند و در این راستا، کار بمباران مناطق تحت اشغال داعش از چند روز پیش آغاز شده و آمریکا به همراه چند کشور عربی و اروپایی، مواضع داعش را در عراق و سوریه هدف قرار داده، داعشی که کمک‌های مالی و تسلیحاتی همین کشورهای عضو ائتلاف، عامل اصلی قدرت‌گیری‌اش در منطقه است.

اما معلوم نیست که جنگنده‌های فوق پیشرفته و هواپیماها و ماهواره‌های جاسوسی آمریکایی و اروپایی چطور تاکنون بنابر آنچه که "اشتباه در هدف‌گیری" خوانده‌اند، تعداد زیادی از غیر نظامیان را هدف گرفته و مواضع آنها را بمباران کرده‌اند.

حتی در یک اقدام بی‌سابقه، جنگنده‌های آمریکایی پنج‌شنبه گذشته به جای مواضع داعش، مرکز استقرار نیروهای ارتش عراق در صلاح‌الدین را بمباران کردند که بر اثر این بمباران، 75 سرباز ارتش عراق که قرار بود با داعشی‌ها بجنگند، کشته شدند.

این آمار به غیر از آمار ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌ای است که در جریان بمباران هوایی جنگنده‌های عضو ائتلافِ به اصطلاح ضدداعش، است، غیرنظامیانی که زنان و کودکان نیز جزو آنها هستند و  روز گذشته تروریست‌های داعش با انتشار تصاویری از بدن‌های تکه‌ تکه‌ شده آنها، از تشکیل این ائتلاف ابراز خوشحالی کرده‌اند.

اما در سوی دیگر میدان، ایران، عراق و سوریه، تشکیل این ائتلاف را ناتوان در نابودی این گروه تروریستی دانسته و آن را "اقدام تبلیغاتی" و "گسترش‌دهنده" تروریسم همانند آنچه که در افغانستان رخ داده، می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران از روزهای نخستین و به درخواست دولت‌های عراق و سوریه، کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره‌ای به ارتش و گروه‌های داوطلب مردمی در سوریه و عراق داده‌ است به طوری که دمشق و بغداد بارها علناً از تلاش های ایران برای مقابله دولت‌های مرکزی عراق و سوریه تقدیر و تشکر کرده‌اند.

در یک نمونه، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در یک نشست خبری گفته بود: تهران سلاح در اختیار نیروهای پیشمرگه‌ قرار داده است. ما خواستار سلاح شدیم و ایران اولین کشوری بود که تسلیحات در اختیار ما قرار داد"

هم‌اکنون، عراق و سوریه مهمترین هدف داعش هستند و این گروه تروریستی اعلام کرده که در اولین گام، دولت ادعایی خود را که اصطلاحاً اسلامی خوانده، با اشغال این دو کشور برپا خواهد کرد.

در ذیل می‌توانید به بخش های مهمی از سخنان 10 تن از مقامات و شخصیت‌ سیاسی و نظامی کشورمان در خصوص حضور و کمک ایران به ارتش‌های عراق و سوریه برای نابودی داعش و دیگر تروریست‌ها را بخوانید:

** حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور: قبل از اینکه کشوری به مردم و ارتش عراق کمک کند، این ایران بود که به دعوت عراق و ندای مردم پاسخ مثبت داد و به مردم عراق در مبارزه با تروریسم کمک کرد، که اگر این کمک‌ها نبود شاید امروز بغداد هم در اختیار تروریست‌ها بود.

** سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح: ما و عراق یک کشور هم مرز هستیم. ما به این کشور کمک‌های مستشاری و مشاوره نظامی می‌دهیم. 

** سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه: نقش ایران در این عملیات (شکستن محاصره آمرلی) کمک فکری و البته انتقال تجربه بوده است و لزومی به حضور نیروی نظامی نبود.

** سرلشکر رشید، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح: ما فرماندهانی داریم که هم‌اکنون به سوریه، لبنان و مقاومت کمک مستشاری می‌کنند.

** سرلشکر باقری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح: در حد فعلی کمک های مستشاری و آموزشی و راهنمایی و پشتیبانی عمومی کفایت می‌کرده است، ولی اگر وارد خطوط قرمز ما شوند به طور طبیعی از محدوده امنیتی خود دفاع خواهیم کرد.

** سردار جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح: جمهوری اسلامی ایران با افتخار اعلام کرده و اعلام می کند که حامی مقاومت است؛ ما افتخار می‌کنیم که کمک کردیم به مردم سوریه و عراق.

** سردار دهقان، وزیر دفاع: ما رسما اعلام کردیم در پشتیبانی به دولت و ملت عراق در مواجه با پدیده شوم و تروریستی داعش کوتاهی نخواهیم کرد، اما در بحث مواجهه نظامی فکر می‌کنیم دولت و ملت عراق با هدایت و رهبری هوشمندانه مرجعیت خودش می‌تواند از مواجهه با داعشی‌ها  بر بیاید و آنها را نابود خواهد کرد و لذا نیازی به ورود رسمی ما نیست.

** محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه: سرلشکر حاج قاسم سلیمانی که افتخار نظام است، در عراق و سوریه یک تنه می‌جنگد و مبارزه می‌کند. هر فردی که او را نگاه می‌کند، می‌گوید او یک اعجوبه است و روحیه تحمل‌پذیری، شهادت طلبی، استقامت و نیز انرژی دارد. اینکه حاج قاسم سلیمانی با هواپیما در دل یک محاصره می‌نشیند و حرکت می‌کند، رمز موفقیت است و باید فرهنگ جهاد و شهادت به امور کشور سرایت کند.

** سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه: ایران به عراق کمک مستشاری کرد و سریعاً نیروهای مردمی عراق را سازماندهی کرد و فتوای آیت‌الله سیستانی و مراجع عراقی و پایمردی دولت‌مردان عراقی باعث شکست این سناریو شد. اگر کمکی لازم است باید کمکی از جنس ایران باشد، اگر ایران نبود داعش کردستان عراق را می‌گرفت، سردار سلیمانی با 70 نفر جلوی داعش را گرفت و نگذاشت وارد اربیل شوند.

** امیر پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش: ما همکاری آموزشی با عراق داریم اما هیچ‌گونه نفوذی نداریم و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

به غیر از عراق، ایران حضوری فعال و البته مستشاری و پشتیبانی در عرصه مقابله با داعش و دیگر تروریست‌ها در سوریه داشته است که در این گزارش مجال برای بیان آن، اندک بود و در گزارش‌های بعدی به این مسئله خواهیم پرداخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین