کد خبر: ۲۶۳۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
«محمد مهدی فرقانی»؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها؛ اثرگذار در توسعه ارتباطات

«زمانی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد که نقش هادی را برای معاونت مطبوعاتی ایفا کرده و آن را به سمت و سوی سیاستگذاری صحیح پیش ببرد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «زمانی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد که نقش هادی را برای معاونت مطبوعاتی ایفا کرده و آن را به سمت و سوی سیاستگذاری صحیح پیش ببرد.» این نکته مهم را «محمد مهدی فرقانی» در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

به گزارش آفتاب، او که سال‌ها است استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است و در سال‌های 1378 تا 1382 هم رییس مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها هم بوده است در خصوص پیشینه این سازمان اظهار داشت: «همزمان با تاسیس معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو مرکز به نام‌های مرکز آموزش رسانه‌ها و مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ایجاد شد. هدف مرکز آموزش، بازآموزی دست‌اندرکاران مطبوعات بود که با توجه به تحولات مطبوعات، نیاز به نیروهای متخصص در آنها وجود داشت. چرا که هنوز دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس نشده بود و رشته دانشگاهی برای روزنامه نگاری وجود نداشت.»

وی افزود: «این مرکز به هدف خود ارتقای سطحِ دانشِ تخصصیِ اهالی مطبوعات بود رسید. از سوی دیگر مرکز مطالعات و تحقیقات هم ایجاد شد تا کارهای پژوهشی را به انجام رساند و کمک به جمع آوری داده های لازم در حوزه مطبوعات کند. اما اواخر دهه 60 بود که این دو مرکز در هم ادغام و تحت عنوان همان مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها به کار خود ادامه داد.»

فرقانی خاطرنشان کرد: «دو معاونت آموزشی و پژوهشی هم زیرمجموعه آن پدید آمد.  تا آنکه اواخر دهه 70، زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام این مرکز با سایر مراکز پژوهشی وزارت ارشاد و ایجاد یک پژوهشگاه مستقل با پژوهشکده‌های زیرمجموعه آن، مطرح شد. اما من که آن زمان، رییس مرکز بودم مخالفت خود را با آن اعلام کردم. چراکه معتقد بودم موسسه‌های بزرگ کارایی خاص خود را نداشته و اسیر بوروکراسی می‌شوند. در صورتی که این مرکز در دوران فعالیت خود، در برنامه چهارم توسعه، کارهای خوبی را در زمینه توسعه ارتباطات انجام داده بود. اگرچه در سال‌های کتاب‌های سفارشی توسط این مرکز منتشر شد و در آن طرف، من کار تحقیقی خاصی ندیدم. اما فعالیت مستمر و مداوم این مرکز که به عنوان بازوی مطالعاتی و تحقیقاتی معاونت مطبوعاتی عمل می‌کند، می تواند در توسعه ارتباطات اثرگذار باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین