کد خبر: ۲۶۴۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
عضو کمیسیون امنیت ملی از دیپلماسی نیویورک

روحانی جایگاه واقعی ایران را به غرب شناساند

دستاوردهای سفر هیأت ایرانی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد موضوعی است که باوجود گذشت چند روز از پایان سفر همچنان مورد توجه کارشناسان و محافل سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمدرضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه گفت: اجلاس سازمان ملل متحد فرصت مناسبی است برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و پاسخ به شبهاتی که رسانه های فراگیر خارجی علیه ما در طول سال مطرح می کنند.

وی افزود: اعلام مواضع ایران با توجه به قوت و قدرت منطقی نظام ما در این سفر بیشتر محل توجه است. الحمدلله در سفر امسال با توجه به سخنرانی ها، دیدارها و مصاحبه های آقای روحانی یکی از دستاوردهای مهم همین تبیین خوب مواضع جمهوری اسلامی بود.

نماینده مجلس درباره اینکه آیا آقای روحانی توانستند بخوبی نقش آفرینی ایران در تحولات منطقه ای را تشریح کنند؟ گفت: جایگاه ایران در افکار عمومی آنقدر ارتقا پیدا کرده که آقای روحانی و هیأت همراه امسال با دست پر به نیویورک رفت. توفیقات منطقه ای اعم از تحولات مثبت عراق و افغانستان، رخدادهای مردمی در یمن، بر ملا شدن واقعیت ها در سوریه و بخصوص شکست اسرائیل در غزه بر جایگاه منطقه ای ایران افزود و نشان داد که تهران فاکتور تأثیر گذاری در تحولات منطقه ای است.

محسنی ثانی ادامه داد: آقای روحانی هم از این موقعیت بخوبی استفاده کرد و مواضع خود را از موضع اقتدار بیان کرد و توضیح داد که ایران می تواند نقش بسزایی در حل و فصل مناقشات منطقه ای و برقراری ثبات داشته باشد. رئیس جمهوری جایگاه ایران را به کشورهای جهان و بخصوص غربی ها یادآوری کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی در باره دیدارهای آقای روحانی با مقامات خارجی و ایجاد ظرفیت های جدید برای ایران ناشی از این مذاکرات، اظهار کرد: درخواست های متعدد برای ملاقات با رئیس جمهوری کشورمان از جانب مقامات خارجی و بخصوص کشورهای اروپایی نشان دهنده جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران است. این دیدارها هم می تواند به لحاظ روابط متقابل و مناسبات دو جانبه دارای اهمیت باشد و هم می تواند از بین برنده اجماع ساختگی امریکایی ها و اعمال فشارهای آنها علیه ما باشد. دیدارهای دیپلماتیک فضای تعاملی بین ایران و دنیا را ایجاد می کند تا در سایه گسترش روابط و احترام متقابل ظرفیت های جدید اقتصادی و سیاسی و فرهنگی معطوف به منافع ایران ایجاد شود.

مواضع نخست وزیر انگلیس بحث برانگیز شد. در داخل هم برخی تلاش کردند کل سفر آقای روحانی را تحت الشعاع این موضوع حاشیه ای قرار دهند.

ما باید به این فهم برسیم که گاه از سوی برخی کشورهای خارجی و بخصوص انگلیسی ها که در این باره مسبوق به سابقه هم هستند مواضعی بیان شود که در داخل کشور منجر به چند دستگی و صف بندی های موافق و مخالف شود. باید مراقبت کنیم که در دام این اختلاف افکنی ها نیفتیم. تریبون ها و جناح های مختلف حول این موضوع کشمکش نکنند و در دام اختلافات نیفتند. به هر حال دیداری بین رئیس جمهوری ما و نخست وزیر انگلیس انجام شده که یک دیدار دیپلماتیک بوده است. اظهارات بعدی کامرون ارتباطی با این دیدار و آقای روحانی ندارد.

برخی پیشنهاد داده اند که انگلیس باید از مذاکرات هسته ای کنار گذاشته شود.

هر موضوعی را باید متناسب با خود جواب داد و در حد و اندازه های لازم اتخاذ مواضع کرد. پاسخی که نمایندگان ملت و رئیس مجلس و برخی مسئولان گرفتند در این باره کفایت داشته است. بقیه مسائل باید در مسیر کارشناسی انجام شود. امور دیپلماتیک باید مسیر دیپلماسی خود را طی کند.

محسنی ثانی در باره اینکه منتقدان سیاست های دولت نتیجه گرفته اند مذاکرات هسته ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده، به بن بست رسیده و بدون نتیجه پایان یافته است، گفت: بن بست در مذاکرات را ما اعلام نمی کنیم. ما میز مذاکره را ترک نمی کنیم چون گفتمان متقن و منطقی داریم و بر اساس این گفتمان بر استدلالات حقوقی و بر حق خود اصرار داریم. ممکن است برخی کشورهای 1+5 در خصوص حقوق ما اکراه داشته باشند ولی ما اصرار داریم که مذاکرات تا روشن شدن افکار عمومی جهان نسبت به خواست های بر حق ما باید ادامه یابد. ایران هم میز مذاکره را ترک نمی کند چون منطق دارد و اهل گفت و گوست. مذاکرات به بن بست نرسیده و ادامه می یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین