کد خبر: ۲۶۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
المانیتور:

درخواست ایران برای لغو فوری تمامی تحریم ها

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی 'المانیتور' امروز (سه شنبه) در گزارشی نوشت: ایران بر لغو فوری و یکباره همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از دست یافتن به توافق جامع هسته ای اصرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی 'المانیتور' امروز (سه شنبه) در گزارشی نوشت: ایران بر لغو فوری و یکباره همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از دست یافتن به توافق جامع هسته ای اصرار دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی المانیتور، درخواست ایران برای لغو سریع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یکی دیگر از مسائل در روند مذاکرات هسته ای مطرح است .

دیپلمات ها می گویند اصرار ایران برای لغو همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در زمان دست یافتن به توافق جامع هسته ای به گرفتار دیگری تبدیل شده است.

دیپلمات های غربی همچنین اعلام کرده اند اگر توافق جامع هسته ای به دست آید آمریکا و اتحادیه اروپا به سرعت تحریم های یکجانبه اقتصادی مرتبط با موضوع هسته ای را در مورد ایران لغو می کنند که به معنای بهبود وضعیت اقتصادی ایران است.

به گفته این دیپلمات ها یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این توافق و گام هایی که هر یک از طرفین باید اتخاذ کنند و مورد توافق قرار گرفته است بعداز دست یافتن به توافق جامع هسته ای تصویب می شود.

با آنکه مقام های ایرانی بر لغو تحریم های شورای امنیت اصرار دارند، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در جمع تعداد محدودی خبرنگاران در نیویورک گفت لغو این تحریم ها زمان می برد.

وی افزود: ایران می خواهد یکباره همه تحریم ها لغو شود، ما باید مطمئن شویم که در چارچوب توافق جامع آنها به همه تعهدات خود عمل می کنند.

این دیپلمات غربی ادامه داد: بعد از توافق جامع ،شورای امنیت قطعنامه ای را در این مورد تصویب می کند، گام های هر یک از طرفین را توضیح داده و تحریم ها را نیز به تدریج لغو می کند.

ما همچنین از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم تا در این مقطع تبعیت کامل برنامه هسته ای ایران را از توافق جامع هسته ای تایید و راستی آزمایی کند، از آژانس خواهیم خواست تا مطمئن شود برنامه هسته ای بر اساس توافق پیش می رود.

این مقام خاطرنشان کرد: توافق هسته ای با لغو تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بخش های وسیعی از اقتصاد ایران از جمله نفت و دادوستد را آزاد می کند،این وضعیت برای کشوری در حال تحریم بسیار مهم می تواند باشد.

بر اساس گزارش المانیتور، موضوع تحریم های سازمان ملل البته تنها موضوع باقیمانده در توافق جامع ایران نیست، به گفته 'بیل برنز' قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع پیچیده تر و دشوار از توافقی است که طرفین در پاییز گذشته به آن دست یافتند.

وی روز گذشته در موسسه خاور نزدیک واشنگتن گفت: اختلافات زیادی در مورد مسائل مهم وجود دارد. البته نمی توان گفت دست یافتن به توافق غیرممکن است، بلکه رسیدن به توافقی مطرح است که محدودیت های مورد توافق دوطرف را در برنامه هسته ای ایران در نظر داشته باشد.

'داریل کیمبل' مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح نیز گفت مذاکره کنندگان ایرانی اصرار به لغو سریع تحریم های سازمان ملل به عنوان بخشی از روش های مذاکراتی برای دست یافتن به لغو بیشتر تحریم ها دارند.

وی اضافه کرد، با در نظر گرفتن اینکه گروه مذاکره کننده ایرانی با ساختار سازمات ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت آشناست، باید بدانند توانایی برای تعدیل قطعنامه های شورای امنیت مستند به قطعنامه های آژانس محدود است.با قطعنامه ای که بعد از توافق جامع هسته ای حاصل می شود، بعضی از تحریم های مصوب شورای امنیت قابل تغییر و تعدیل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین