کد خبر: ۲۶۴۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱

پژوهشگر آمریکایی: آرامش توام با اقتدار روحانی جو سیاسی جهان را عوض کرد

جورج صلیبا پژوهشگر و استاد دانشگاه کلمبیا گفت: روحانی در دو سفری که به نیویورک داشت توانست با دوری از سخنان تحریک آمیز و با آرامشی توام با اقتدار دیدگاه ها و نظرات خود را به گوش جهانیان برساند و باعث تغییرات محسوسی در فضای سیاسی جهان بشود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: صلیبا در گفت و گو با ایرنا گفت: دکتر روحانی در همه سخنرانی هایی که من آن ها را شنیدم بجای مطرح کردن شخصیت و ویژگی های فردی به بیان اندیشه ها و نظرات خود پرداخت و همین امر موجب شد تا رسانه ها نیز بجای پرداختن به خصوصیات فردی روحانی به اندیشه ها و نقطه نظر های او در مورد مسائل جهانی بپردازند.

وی افزود: رییس جمهوری ایران در طول دیدار های خود از نیویورک و باحضور در محافل مختلف سیاسی، برخلاف دولت قبلی با چنان فصاحت و آرامش توام با اقتداری سخن می گفت که شنونده را وادار به شنیدن حرف های خود می کرد.

صلیبا گفت که این ویژگی در یک انسان و بخصوص در یک رییس جمهوری خصلتی تحسین بر انگیز است که در بسیاری از رهبران و سیاستمداران جهان یافت نمی شود.

این استاد دانشگاه کلمبیا در رابطه با امکان دستیابی به یک توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: ابتدا این را بگویم که دستیابی به چنین توافقی و به رسمیت شناخته شدن حقوق حقه ایران یک جبر تاریخی است و تحقق آن ولو به درازا بیانجامد اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی گفت:واقعیت تلخ دوران ما این است که باشگاه کوچکی متشکل از تعداد انگشت شماری از کشور ها با یک دندگی سعی می کنند این باور را به سایر کشور های جهان تحمیل کنند که دستیابی به فن آوری های پیشرفته و از جمله فن آوری های هسته ای ملک طلق و حق انحصاری آن ها است و ان ها هستند که باید اجازه بدهند چه کشور هایی می توانند و یا نمی توانند به این فن اوری ها دست پیدا کنند.

وی افزود این کشور ها انحصار فن آوری های هسته ای را به ابزار و نشانه ای از قدرت و برتری خود نسبت به سایر نقاط جهان تبدیل کرده اند و این طور به نظر می رسد این دیدگاه انحصار طلبانه در همان زمانی شکل گرفت که نخستین بمب هسته ای در جهان منجر شد و صد ها هزار انسان را از میان برد.

صلیبا گفت: همانطور که می بینید این گروه کوچک با همین طرز تفکر حتی سرنوشت نهاد بین المللی مهمی مثل سازمان ملل را هم در اختیار خود گرفته اند و با اختصاص دادن امتیاز وتو به همین تعداد معدود کشور ها در شورای امنیت، می خواهند به سایر کشور ها بگویند که :سرنوشت و آینده شما در عنان اختیار ما است.

این پژهشگر لبنانی الاصل - آمریکایی گفت : در نتیجه نباید انتظار داشت که این گروه به سادگی از سیادت خود بر جهان چشم پوشی کنند، به همین دلیل است که می بینیم با همه منطق گرایی ها و برخوردهای مسالمت آمیز روحانی طرف های مقابل حاضر نیستند به ایران با همان چشمی نگاه کنند که مثلا به انگلیس ،فرانسه و یا سایر کشور های عضو باشگاه کوچکشان نگاه می کنند.

صلیبا گفت :اما با وجود همه تلاش ها و رویکرد های غیر منطقی این گروه کوچک ، دستیابی به یک توافق هسته ای به عنوان یک جبر تاریخی اجتناب ناپذیر است و اگر امروز تحقق پیدا نکند، فردا خواهد کرد.

استاد دانشگاه کلمبیا با اشاره به سخنان دکتر روحانی در دو سفر خود به نیویورک و تاثیراتی که این سخنان بر شنوندگان او در سراسر جهان گذاشته، گفت : ادامه برخوردهای منطقی دکتر روحانی که ضمن حفظ آرامش و صلح جویی با قاطعیت تمام براحقاق حقوق مردم ایران تاکید ورزیده است، همانطور که تا کنون موجب تغییرات محسوسی در جو سیاسی جهان شده بر فضا و نگرش سیاسی در دنیا اثر خواهد گذاشت وفضا را برای دستیابی به توافق هسته ای بیش از گذشته اماده خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین