کد خبر: ۲۶۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰

جزییات جدید از جنایات داعش علیه زنان

به زنان مزدوجی هم که پیوستن به گروه را می پذیرند، گفته می شود که ازدواج های سابق آن ها دیگر رسمیت ندارد و آن ها، به همراه دختران ازدواج نکرده، باید به عقد اعضای داعش دربیایند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از زمان آغاز شکل گیری و سپس پیشروی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، مشخص بود که این گروه با اقدامات خود نه تنها تهدیدی امنیتی را علیه دولت های منطقه به وجود آورده، بلکه جنایاتش به زودی شکل یک فاجعه انسانی را به خود خواهد گرفت. اکنون گزارش جدیدی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، از ابعاد جدیدی از جنایات این گروه علیه زنان و کودکان ایزدی و مسیحی پرده برمی دارد.

 انتشار جزئیات جدیدی از جنایات داعش علیه زنان و دختران عراقی از زمان آغاز شکل گیری و سپس پیشروی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، مشخص بود که این گروه با اقدامات خود نه تنها تهدیدی امنیتی را علیه دولت های منطقه به وجود آورده، بلکه جنایاتش به زودی شکل یک فاجعه انسانی را به خود خواهد گرفت. اکنون گزارش جدیدی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، از ابعاد جدیدی از جنایات این گروه علیه زنان و کودکان ایزدی و مسیحی پرده برمی دارد.
 
سایت نشریه فارن پالیسی اقدام به انتشار گزارشی کرده که به تازگی از سوی سازمان ملل تهیه شده و در آن، اقدامات اخیر گروه تروریستی داعش علیه قومیت های مختلف در عراق و سوریه مورد بررسی قرار گرفته است. در مطلبی که این نشریه منتشر کرده، آمده است:
 
در اوایل ماه اوت، تروریست های گروه داعش به یک روستای کوچک ایزدی نشین در منطقه «سنجار» عراق حمله کرده و پس از تصرف این روستان، زنان آن را به زندان بادوش در موصل منتقل کردند. صدها زن و دختر دیگر نیز به یک مقر نظامی این گروه در تل عفر در استان نینوا انتقال داده شدند. در این منطقه، گروهی متشکل از 150 زن و همچنین دختر مجرد که اغلب ایزدی یا مسیحی بودند، انتخاب شده و به سوریه فرستاده شدند تا یا به عنوان «هدیه» در اختیار تروریست ها قرار گرفته و یا به عنوان برده جنسی فروخته شوند. این مطالب، بخشی از گزارشی است که روز گذشته دفتر حقوق بشر سازمان ملل در عراق منتشر کرده است.
 
این گزارش 26 صفحه ای که بازه زمانی 6 ژوئیه تا 10 سپتامبر را دربر می گیرد، مفصل ترین گزارشی است که تاکنون درباره جنایات داعش منتشر شده و از به بردگی گرفتن گسترده زنان و دختران توسط این گروه حکایت دارد. این گزارش توسط کارشناسان سازمان ملل و از طریق مصاحبه با شاهدانی عینی تهیه شده که توانسته اند از مناطق تحت سلطه داعش بگریزند.
 
بر اساس این گزارش، تا پایان ماه اوت، 2500 نفر از مردم مناطق شمالی عراق در سنجار، تل عفر، نینوا و شیرخان توسط داعش ربوده شده اند که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند. شاهدان عینی می گویند تروریست های داعش پس از به اسارت گرفتن این افراد، دختران و پسران کم سن و سال را مورد تجاوز جنسی قرار داده اند. از سوی دیگر، کسانی که از همراهی با داعش سر باز بزنند، خطر اعدام را به جان می خرند.
 
بر اساس این گزارش، زنان و کودکانی که از پیوستن به داعش سر باز می زنند، یا در اختیار اعضای گروه قرار داده شده و یا به دیگر مناطق قاچاق می شوند و در موصل عراق یا رقه سوریه به فروش می رسند. به زنان مزدوجی هم که پیوستن به گروه را می پذیرند، گفته می شود که ازدواج های سابق آن ها دیگر رسمیت ندارد و آن ها، به همراه دختران ازدواج نکرده، باید به عقد اعضای داعش دربیایند.
 
در منطقه «القدس» در موصل، بازاری برای فروش زنان توسط داعش ایجاد شده است. در این بازار، روی زنان و دختران برچست قیمت زده شده و خریداران اقدام به چانه زدن درباره قیمت ها و خرید آن ها می کنند. اغلب خریداران را جوانان همان نواحی تشکیل می دهند و به نظر می رسد داعش از این ابزار برای جذب جوانان این مناطق و عضوگیری از آن ها استفاده می کند.
 
زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای که به گزارش مذکور پیوست شده، اعلام کرده که شدت جنایات و آزارهای داعش، به حدی است که می توان آن را جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت نام نهاد. وی از دولت عراق خواسته زمینه لازم برای فعالیت دادستان دادگاه کیفری بین المللی جهت تعقیب جنایتکاران در این کشور را فراهم نماید.
 
اما قاچاق زنان به عنوان برده جنسی، تنها یک بعد از جنایاتی است که داعش در عراق و سوریه مرتکب می شود. قتل عام اقلیت های قومی و مذهبی همچون ایزدی ها، شیعیان و حتی گروه های اهل سنتی که از پذیرفتن قوانین داعش سرباز می زنند، بخش دیگری از اقدامات جنایتکارانه این گروه است. به عنوان مثال، روز چهارشنبه گذشته تروریست های داعش 10 نفر، از جمله سه زن کرد را در سوریه سر بریدند.
 
سازمان ملل در گزارش خود اشاره می کند که داعش اقدامات جنایاتکارانه متعددی را علیه اقلیت های قومی و مذهبی در عراق انجام می دهد که شامل قتل، آزار جسمی و جنسی، غارت، تخریب اموال، تخریب بناهای دارای اهمیت مذهبی یا فرهنگی، تغییر دین اجباری و قطع دسترسی به خدمات اولیه انسانی می شود.
 
اقدامات داعش در عراق، رنگ و بوی پاکسازی قومی و مذهبی را نیز به خود گرفته است. در تاریخ 17 ژوئیه، تروریست های عضو این گروه، خانه های مسیحیان موصل را با حرف «ن» علامتگذاری کردند که نمایانگر واژه «ناصری» یا مسیحی است و این خانه را جزء اموال داعش اعلام کردند. خانه های شیعیان نیز به همین منوال با حرف «ر» علامتگذاری شد که نمایانگر واژه «رافضی» است. یک روز پیش از آن، داعش با انتشار اعلامیه ای گفته بود مسیحیان یا باید «جزیه» بپردازند، یا شهر را ترک کنند و یا اعدام خواهند شد.
 
به هر حال، گزارش جدید سازمان ملل نشانگر ابعاد جدیدی از جنایت هایی است که این روزها در مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش به وقوع می پیوندد. اقداماتی که البته با قتل عام نیروهای نظامی دولتی و مردمی که علیه این گروه می جنگند نیز همراه شده و تنها به مردم عادی محدود نمی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین