کد خبر: ۲۶۴۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
اکونومیست گزارش داد

آغاز فصلی جدید در روابط ایران و آمریکا در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای

اکونومیست در گزارشی نوشت: اگر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران از خود نرمش بیشتری نشان دهد و در صورت دست یافتن به یک توافق جامع ، زمینه آغاز همکاری در بسیاری از زمینه‌ها برای دوطرف فراهم خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در این گزارش آمده است: حسن روحانی رییس جمهور ایران،‌ هفته گذشته در نیویورک اظهار کرد که اگر مقامات غربی واقع بین باشند می‌توان به یک توافق جامع درباره مسئله‌ی هسته‌ای ایران دست یافت.

براین اساس به نظر می‌رسد اگر دو طرف واقعا خواستار رسیدن به توافق باشند، می‌توان انتظار داشت دشمنی مخرب آمریکا و ایران پس از 35 سال پایان یابد و در این صورت، دو طرف می‌توانند گام بلندی در مسیر حل بحرانی خاورمیانه و نابودی داعش بردارند.

روحانی هفته گذشته در نیویورک درباره رسیدن به یک توافق جامع قبل از 24 نوامبر خوشبین بود و به گفته‌ی او با اندکی تلاش بیشتر، رسیدن به یک توافق جامع تا قبل از ضرب‌الاجل ممکن خواهد بود. (ادعایی که توسط لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز تایید شده بود و به گفته او دوطرف به احتمال 95 درصد به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست خواهند یافت)

روحانی بارها تاکید کرده است که در صورت رسیدن به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای کشورش بدون شک روابط آمریکا و ایران تغییر خواهد کرد و طبق گفته‌ی او دو کشور در زمینه های زیادی در آینده می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: پیام روحانی کاملا واضح بود؛ اگر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای از خود نرمش بیشتری نشان دهد و دو طرف به یک توافق جامع دست یابند، زمینه آغاز همکاری در بسیاری از زمینه‌ها برای دوطرف فراهم خواهد شد.

براین اساس در صورت حل نشدن مساله هسته‌ای ایران، نباید از ایران انتظار داشت که به ائتلاف آمریکا و کشورهای عربی در مبارزه علیه داعش بپیوندند.

مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که ایران در مبارزه با داعش روش خود را دارد، به طوری که مردم عراق را برای مقابله با داعش مسلح می کند، مقامات ایرانی معتقدند که مبارزه با داعش را باید به مردم عراق سپرد و حملات هوایی آمریکا داعش را نابود نخواهد کرد.

ایران همچنین قادر به انجام اقدامات موثر دیگری نیز در عراق خواهد بود؛ به طوری که هنگامی که ایران از نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق برای ماندن در قدرت حمایت نکرد و از او خواست تا کناره گیری کند او به سرعت استعفا کرد. ایران قادر خواهد بود در تشکیل دولت جدید حیدرالعبادی با مشارکت همه اقوام عراق مثل کرد،‌ شیعه و سنی نقش مهمی داشته باشد.

با وجود اینکه حسن روحانی و لاوروف مدعی شده بودند که دو طرف پیشرفت های قابل توجهی در این باره داشته اند با توجه به خوشبین نبودن مذاکره کننده های آمریکایی ،به نظر نمی رسد در روند مذاکرات پیشرفت خاصی حاصل شده باشد .

به گزارش ایسنا، آمریکا اصرار دارد که ایران ،تعدادسانتریفیوز هایش را از نه هزار و 500 عدد در طول بیست سال آینده، افزایش ندهد،این در حالی است که ایران همواره ضمن تاکید بر اینکه برنامه هسته ای اش کاملا صلح آمیز است خواستار آن است که در آینده بتواند تعداد سانتریفیوز هایش را افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین