کد خبر: ۲۶۵۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

مرتضوی هتل هما را چگونه برای تامین اجتماعی خرید؟

عمر اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی دارایی‌های دولت به ۱۰ سال هم نمی‌رسد اما در این مدت پرونده قطوری از دارایی‌هایی که به بخش خصوصی و نهاد عمومی واگذار شدند به جا مانده است، پرونده‌هایی که ابهامات و پشت پرده‌های زیادی دارند و با گذشت مدت زمان کوتاهی از واگذاری دادگاهی شدند و یا بدون روشن شدن ابهامات با توافق دو طرف که یک طرف آن دولت و طرف دیگرش بخش خصوصی است، مختومه اعلام شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یکی از پرونده‌هایی که این روز‌ها منتظر حکم دادگاه است، پرونده مبهم خصوصی سازی مجموعه هتل‌های هما است. واگذاری هتل‌های هما به سازمان تامین اجتماعی در زمان مرتضوی به دو سال و چند ماه قبل بر می‌گردد، مجموعه هتل‌های هما به عنوان یکی از دارایی‌های زیان ده شرکت هواپیمایی هما یا‌‌ همان ایران ایر آبان ماه سال ۹۱ پس از ۴ بار عرضه در فرابورس در مراسمی در سالن زمرد هتل همای تهران با حضور معاون اول رییس جمهور وقت و سعید مرتضوی به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی و مدیر عامل وقت ایران ایر به تامین اجتماعی با قیمت چیزی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان واگذار شد و قرار شد ۵۰۰ میلیارد آن صرف نوسازی ناوگان ایران ایر شود.

مسئولان ایران ایر معتقد بودند، طبق اصل ۴۴دارایی‌های زیان ده باید از مجموعه حذف و برای چابک سازی به بخش خصوصی واگذار شود هر چند گفته می‌شد هتل‌های هما زیان ده هستند اما برزین، مدیر عامل وقت مجموعه هتل‌های هما در مراسم واگذاری مدعی شد، درآمد سالیانه گروه‌ هتل‌های هما ۴۰ میلیارد تومان است که ۲۵ درصد از این رقم سود خالص است.

سازمان خصوصی ۳ سال قبل از واگذاری هما به تامین اجتماعی، بلوک ۱۰۰ درصدی سهام گروه هتل‌های هما معادل یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون و ۷۷۸ هزار سهم را به ارزش کل پایه ۵ هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۰۸ میلیون و ۷۰۲ هزار ریال به صورت نقد یا نقد و اقساط دی ماه سال ۹۰ برای اولین بار روانه بورس کرد اما خریداری نداشت این پروسه ۳ بار دیگر تکرار شد اما باز هم نتوانست نظر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی را جلب کند تا اینکه در چهارمین نوبت مزایده بابت رددیون با ارزش پایه ۶ هزار و ۵۳۱ میلیارد ریال به نهاد عمومی تامین اجتماعی واگذار شد و از دولتی به شبه دولتی تغییر مدیریت داد.

تا اینجای داستان هم ایران ایر به رد کردن مجموعه هتل‌های هما با حفظ برند به یک نهاد عمومی راضی بود و هم تامین اجتماعی به زنده شدن بخشی از طلب‌هایش به دولت و اضافه شدن ۵ هتل ۵ ستاره به مجموعه دارایی‌هایش رضایت داده بود اما طبق گفته صاحبان جدید هتل‌های هما، یک سال پس از واگذاری، زنی با داشتن سند ادعای مالکیت بخشی از مجموعه هتل همای تهران را کرد، زمینی که اگر از هتل جدا شود، احتمال تعطیل شدن هتل همای تهران یا‌‌ همان شرایتون قبل از انقلاب وجود دارد.

زمین چند صد میلیاردی را ۴۷ میلیارد به یک زن خانه دار فروختند!

ماجرا از این قرار است که ۱۰هزار متر مربع از مساحت پارکینگ و زمین پشت هتل هما اکنون صاحبی به غیر از تامین اجتماعی دارد، مالکی که بابت ادعای خود سند رو کرده است، سندی که نشان می‌دهد، تمام تاسیسات و پارکینگ هتل در این ۱۰ هزار متر مربع قرار دارد و اگر به فروش رضایت ندهد، هتل بدون تاسیسات و پارکینگ می‌ماند.

یک منبع آگاه در این باره با بیان اینکه در حال حاضر پرونده شکایت تامین اجتماعی از ایران ایر منتظر حکم دادگاه است، به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان تامین اجتماعی پیگیر آن است که از طریق دادگاه معامله فروش ۱۰ هزار مترمربع باطل شود و این ۱۰ هزار متر دوباره به ایران ایر برگردد و تامین اجتماعی با ایران ایر مجدد بر سر این ۱۰ هزار متر به توافق برسد چراکه در واگذاری، قیمت مجموعه بدون در نظر گرفتن این مساحت از پارکینگ و زمین اعلام شده است.

وی ادامه داد: زمین ۱۰ هزار متری قبل از واگذاری از مجموعه منفک شده بود. ایران ایر بعد از دومین بار عرضه که باز هم خریداری پیدا نکرد، از انجایی که فهمیده بود هتل‌های هما اگر هم تک تک برای فروش گذاشته شوند، مشتری پیدا نمی‌کنند و نیاز به پول نقد داشت بنابراین به این نتیجه رسید که بخشی از هتل هما را از مجموعه جدا کند و این زمین را جداگانه به فروش بگذارد.

این منبع آگاه با بیان اینکه کسی که این ۱۰ هزار متر زمین را خریده یک زن خانه دار است، گفت: مالک این ۱۰ هزار متر مربع سند رسمی دارد که قطعا سازمان تامین اجتماعی در دادگاه از پس این سند رسمی بر نمی‌آید مگر اینکه به صورت توافقی موضوع را حل کند اما خود مجموعه هما آنقدر بودجه ندارد که بتواند این زمین را بخرد و اگر کار به آنجا رسید از بودجه سازمان باید هزینه شود که قطعا قیمت این زمین نسبت به سال خرید چندین درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مالک این زمین یک زن خانه دار است که همسر این خانم که یکی از پیمانکاران اصلی ایران ایر محسوب می‌شود، زمین را به اسم همسرخود خریده است.

ایاز الماسی، یکی از مدیران گروه هتل‌های هما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه تصمیم ایران ایر برای فروش هتل‌های هما از اول اشتباه بود و تنها برای پرداخت حقوق کارکنانش هتل را فروخت گفت: زمین ۱۰ هزار متر مربعی هتل هما که بخشی از آن پارکینگ هتل بود و در بخشی از آن تاسیسات هتل مستقر است، سال ۹۰ یعنی یک سال قبل از واگذاری جدا و بعد از مدتی به یک شخص حقیقی فروخته شد.

وی با بیان اینکه این زمین سه نبشه در بهترین نقطه تهران است که ایران ایر آن را به قیمت نازل فروخت، ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال ۹۰ این زمین حداقل ۳۰۰میلیارد تومان ارزش داشت اما ایران ایر آن را به قیمت تنها ۴۷ میلیارد به خانم "ع” فروخت، این در حالی است که قیمت همین زمین در حال حاضر حداقل دو برابر شده است.

این در حالی است که صاحبان جدید هما معتقدند، درست است که زمین ارزان‌تر از قیمت اصلی فروخته شده و باید به دو برابر قیمت فروخته می‌شد اما نه قیمت این زمین با کاربری خدماتی ارزشی بیش از این ندارد.

هر چند این ادعای هما براساس آن است که زمین کابری خدماتی دارد اما تغییر کاربری کار ناممکنی نیست. از طرفی دیگر به هر حال تامین اجتماعی در این شرایط چاره‌ای جز خریدن این زمین از مالک آن با قیمت توافقی ندارد آن هم در شرایطی که مالک راضی به فروش شود، بنابراین هر قیمتی را که اعلام کند باید از جیب سازمان پرداخت شود.

هتل هما بدون پارکینگ و تاسیسات ارزش ندارد

پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه مالک زمین جدا شده از هتل سند معتبری در اختیار دارد، اعتراض سازمان تامین اجتماعی در دادگاه به جایی نرسد. مدیران جدید هتل هما مدعی هستند، از اینکه هتل بدون این زمین به سازمان واگذار شد بی‌اطلاع بودند و یک کار‌شناس معمولی که متخصص این کار نبود برای عقد قرار داد واگذاری اعزام شده بود. این در حالی است که الماسی معتقد است این توجیه منطقی نیست چراکه این ۱۰ هزار متر مربع در زمان مدیریت آقای برزین به عنوان مدیر هتل‌های هما فروخته شد و آقای برزین بعد از واگذاری هم تا مدتی مدیر هتل هما باقی ماند و قطعا در جریان امور قرار داشت.

وی با تاکید بر اینکه هتل بدون این زمین کارایی ندارد، گفت: هتل بدون پارکینگ در آن خیابان شلوغ که جای پارک پیدا نمی‌شود و بدون تاسیسات ارزشی ندارد و احتمال آنکه زمین برنگردد، هتل تعطیل شود بسیار زیاد است.

الماسی ادامه داد: از سال ۹۲ به بعد مالک زمین برای تصرف زمین اقدام کرد که من اصرار بر مقاومت داشتم که مجموعه زیر بار نرود اما مرا به مشهد تبعید کردند. بیش از ۶۵ درصد درآمد شرکت هتل‌های هما از هتل همای تهران به دست می‌آید و همای تهران است که سوددهی دارد و اگر زمین از هتل جدا شود هتل تهران را باید تعطیل کنند.

وی با اشاره به وضعیت ۴ هتل همای دیگر گفت: هتل شیراز و بندر عباس که خرج خودشان را هم در نمی‌آورند و هتل مشهد هم بعد از ۱۰ سال که شبیه خرابه‌ای شده بود یکی دو سال می‌شود که به سوددهی رسیده است.

گاف بزرگ آقای قاضی

مرتضوی پس از ورود به تامین اجتماعی مجموعه‌ای از دارایی‌های دولت را بدون سوا کردن خوب و بدش در سبد تامین اجتماعی که صاحب اصلی آن کارگران هستند، گذاشت. مجموعه هتل‌های هما، یکی از آن دارایی‌های دولت است که با این شرایطش سودی را برای کارگران ندارد.

مجموعه هتل هما مدعی است، قبل از واگذاری نمی‌دانسته زمینی که قرار است جدا شود، مساحتی از پارکینگ و تاسیسات هتل است. گویا در زمان واگذاری به صاحبان جدید گفته‌اند، هتل بدون بخشی از مساحتش واگذار می‌شود که سازمان تامین اجتماعی هم شرط را پذیرفته اما بعد از واگذاری و رو شدن سند مالک جدید متوجه شده که زمینی که حرفش زده شده و قول و قرارش گذاشته شده، قلب هتل است.

در این میان معاون حقوقی و امور مجلس تامین اجتماعی مدعی است که سازمان بعد واگذاری متوجه این موضوع شده که زمین ۱۰ هزار متری جزء مجموعه هتل هما نیست. تاج الدین در این باره به ایلنا گفت: هتل هما بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده اما از مجموعه هتل هما تنها هتل به تامین اجتماعی واگذار شده است.

وی ادامه داد: سازمان متوجه شده که این ۱۰ هزار متر مربع هم متعلق به هتل بوده اما همراه با هتل به سازمان واگذار نشده است. در حال حاضر در مراجع قضایی پیگیر این موضوع هستیم که زمین را به مجموعه برگردانیم.

تاج الدین ادامه داد: در واگذاری تنها ساختمان اصلی به سازمان داده شد و بعد مشخص شد که زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع هم متعلق به مجموعه هتل همای تهران است که ایران ایر آن را قبل از واگذاری به یک خانم فروخته است. ما مدعی هستیم که زمین باید به مجموعه هتل همای تهران برگردد و در حال حاضر از مراجع قضایی آن را دنبال می‌کنیم.

سر "ایران ایر” بی‌کلاه ماند

در این بین که تامین اجتماعی سرش با مالک جدید گرم بود؛ گفته می‌شود عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با رییس جمهور خواستار برگشت مجموعه هتل‌های هما به ایران ایر بود. این درخواست آخوندی با توجه به اینکه برخی مدیران وقت ایران ایر بار‌ها اعلام کرده بود که هتل‌های هما مجموعه‌ای زیان ده هستند، منطقی نیست و شاید تنها یک علاقه شخصی به حساب آید اما در این بین وزارت راه و شهرسازی مدعی است که سازمان تامین اجتماعی هنوز چند صد میلیارد از هزینه فروش هما را نپرداخته است که این ادعا هم با اصل ماجرا در تناقض است چراکه از ابتدا هم هتل‌های هما بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی فروخته شده بود.

اما در این بخش ماجرا گویا سازمان خصوصی سازی این بار ایران ایر را دور زده است. طبق قرار دولت و ایران ایر قرار بود، تامین اجتماعی نصف قیمت هتل‌ها را بابت رد دیون بردارد و بابت نصف دیگرش وجه نقد به سازمان خصوصی سازی بدهد. از طرفی به ایران ایر وعده‌ای داده شده بود که نصف قیمت که ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود را بابت نوسازی ناوگان در اختیارش بگذارند اما با ادعای هما که تا ریال آخر ۳۰۰ میلیارد تومان را به دولت پرداخته‌ایم، سر ایران ایر بی‌کلاه مانده و سازمان خصوصی سازی به عهدش وفا نکرده است و از فروش مجموعه هتل‌های هما تنها‌‌ همان ۴۷ میلیارد تومان فروش زمین پارکینگ هتل دستش را گرفته است.

معاون وزیردادگستری: دعوا به "ایران ایر” ربطی ندارد

عبدالعلی میرکوهی، معاون وزیر دادگستری در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه در این پرونده "ایران ایر” مخاطب دعوای سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند باشد، گفت: هر بنگاه و هر مجموعه و شرکتی که در لیست واگذاری برود دیگر متعلق به سازمان خصوصی سازی است و در این پرونده هم دیگر هتل هما طرف قرار داد نیست و طرف قرارداد سازمان خصوصی سازی است. در این واگذاری‌ها، وزارت اقتصاد و دارایی فروشنده و هر کسی هم که متقاضی باشد خریدار است.

وی با تاکید بر اینکه هتل بدون پارکینگ که معنا ندارد، گفت: اگر زمین از هتل جدا شده، قبل از واگذاری بوده است و بسیاری از شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری قرار می‌گیرد، هکتار‌ها زمین دارند. هیات واگذاری متشکل از وزیر دادگستری، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رییس اتاق صنایع و معادن و بازرگانی و رییس اتاق تعاون و دو نماینده مجلس به عنوان ناظر درباره قیمت و نحوه واگذاری تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: در واقع اینکه تصمیم گرفته شود زمینی از مجموعه‌ای جدا شود به این دلیل است که مجموعه مشتری و خریدار ندارد و باید برای ارزان‌تر شدن قیمت، بخشی از دارایی را از مجموعه جدا کنند. در پروسه واگذاری هتل هما هم همین اتفاق افتاده و واگذاری بدون هیچ تخلفی انجام شده است. اینکه سازمان تامین اجتماعی بعد از واگذاری متوجه این موضوع شده که ۱۰ هزار متر مربع از مجموعه زمین و پارکینگ هتل هما قبل از واگذاری به فروش گرفته درست نیست و قبل از واگذاری تمام مسائل طی جلساتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. قطعا سازمان تامین اجتماعی قبل از خرید از جدا شدن ۱۰ هزار متر زمین هتل هما اطلاع داشته و این قطعه زمین هم با این ادعا به مجموعه برنمی گردد.

شمس جامخانه: دعوا ربطی به سازمان خصوصی سازی ندارد

ابوالقاسم شمس جامخانه که در چند ساعت پس از برکناری از ریاست سازمان خصوصی سازی با خبرنگار ایلنا درباره واگذاری هتل‌های همای تهران به گفت‌و‌گو پرداخت با بیان اینکه همه پروسه واگذاری و اطلاعات ان شفاف است، گفت: اگر صاحبان جدید هتل هما اعتراضی دارند می‌توانند به سازمان خصوصی سازی مراجعه کنند و با سند و به صورت مکتوب جوابشان را می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر سازمان خصوصی سازی مرتکب تخلفی شده بود تا الان باید به دادگاه فراخوانده می‌شد و سازمان تامین اجتماعی می‌توانست این ادعا را داشته باشد که دارایی‌ای را که در قیمت گذاری آورده‌ایم، بعد از واگذاری تحویل نداده‌ایم. دعوای بین مجموعه هتل‌های هما و ایران ایر ربطی به سازمان خصوصی سازی ندارد. سازمان خصوصی سازی در این واگذاری سهم فروخته است و تامین اجتماعی نمی‌تواند شکایتی از سازمان خصوصی سازی داشته باشد.

رییس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها، پارکینگ هتل هما را درقیمت گذاری لحاظ نکرده است. اگر موضوعی مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی از واگذاری هتل همای تهران بدون زمین پارکینگ اطلاع نداشت، حتما پای سازمان خصوصی هم گیر بود اما تا کنون هیچ یک از طرف دعوا سراغ ما نیامده‌اند.

سند رو کنیم معامله باطل می‌شود

شنیده‌ها حاکی از آن است که تامین اجتماعی از تخلفات ایران ایر در معامله و فروش آن ۱۰ هزار متر زمین اسنادی دارد که با آن اسناد رای دادگاه به طرف تامین اجتماعی برمی گردد. هر چند هنوز سازمان تامین اجتماعی درباره جزییات این اسناد و مدارکی که می‌تواند معامله را باطل کند، چیزی نگفته است اما مدعی است که بابت معامله ایران ایر و آن زن خسارت خورده است و زمین در تصرف هتل هما است. سازمان معتقد است آن زمین با دردسرهایی که دارد متری ۲ میلیون هم نمی‌ارزد و مالکش هم نمی‌تواند خریداری برای آن پیدا کند. گویا در این میان مدیرعامل ایران ایر برای مذاکره پا پیش گذاشته است اما با بی‌تفاوتی سازمان تامین اجتماعی مواجه شده است تا دادگاه سرنوشت هتل هما را رقم بزند.

تغییر کاربری قیمت زمین را چندین برابر می‌کند

هر چند گفته می‌شود، احتمال برد سازمان تامین اجتماعی در این دادگاه وجود دارد و نشانه آن هم پا پیش گذاشتن مدیرعامل ایران ایر است اما مصطفی قلی خسروی، رییس سابق اتحادیه کشوری املاک در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه احتمال باطل شدن معامله‌ای که سند دارد، بسیار ضعیف است، گفت: معامله زمانی باطل اعلام می‌شود که خیار تدلیس در آن معامله به اثبات برسد که آن هم احتمالش بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: قانون ۱۰ مدنی می‌گوید هر قراردادی که تنظیم می‌شود لازم الاجرا است و مالک در دین و مذهبی مورد احترام است و در این اسلام محترم‌تر. اینکه معامله را بتوان باطل کرد احتمالش بسیار ضعیف است و اگر مالک راضی نشود کسی نمی‌تواند زمین را از وی پس بگیرد.

قلی خسروی درباره قیمت روز ۱۰ هزار متر زمین هتل هما گفت: اگر زمین کاربری خدماتی داشته باشد قیمت آن افت پیدا می‌کند از طرفی دیگر هر چه متراژ زمین بالا‌تر بروند از قیمت آن کم می‌شود اما تغییر کاربری و قطعه قطعه کردن زمین می‌تواند قیمت را به چندین برابر برساند.

وی ادامه داد: اینکه زمین در تصرف هتل است بنابراین مالک نمی‌تواند زمین را بفروشد که نه منطقی است و نه درست. مالک اگر بخواهد می‌تواند با شهرداری به توافق برسد و کابری زمین را تغییر بدهد و این ۱۰ هزار متر را به قطعات ۶۰۰ متری تبدیل کند که در این صورت قیمت زمین آن هم در خیابان خدامی ونک به چندین برابر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین