کد خبر: ۲۶۵۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
دغدغه‌های عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره افول کشاورزی ایران:

ناگزیریم به «کشت گلخانه‌ای» رو بیاوریم

استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی با بیان اینکه «کشاورزی ایران روزهای خوشی را پشت سر نمی‌گذارد و تحلیل وضعیت امروز این صنعت ریشه در انواع اشتباه‏‌های گذشته دارد»، تصریح کرد: «به هر شکل در سال 93 هستیم و سياست‎هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي پیش روی ما قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگری مساله كشاورزي می‌‏تواند در اجرایی شدن سیاست‏‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد. به همین خاطر ایجاد زیرساخت‌‏های مناسب و توسعه و سرمایه‏‌گذار ی در صنعت کشاورزی می‌تواند در این مسیر بسیار تعیین‌کننده باشد.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: هادي قوامي، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگر با خطر خشکسالی مواجه شده و وضعیت کشاورزی رو به افول گذاشته، به خبرنگار «آفتاب» گفت: «توسعه کشت گلخانه‌‌ای می‌‏تواند در شرایط کنونی افق صادرات به کشورهای منطقه را نیز پیش‌روی ما قرار داده و به تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز در کشور منجر شود.»

قوامی افزود: «چنانچه در کاشت گلخانه‌ای سرانه و حجم تولید محصول بالا رفته و امکان تولید محصول با قابلیت ماندگاری بیشتر نیز وجود دارد. متاسفانه به مساله صادرات بی‌توجه هستیم و زمینه را صرفا برای سودآوری کشورهای دیگر باز گذاشته‌‏ایم. همین حالا از کشور هلند پایه رز وارد ایران می‌‏شود و پرورش یافته و بعد به کویت صادر می‌‏شود. سود اصلی این کار مشترک به جیب هلندی‏‌ها می‌رود چرا که ما هنوز ایده این کار را نداریم؛ نه تنها بازار منطقه را شناسایی نکرده‏‌ایم که حتی در انجام همین امور مشترک هم موردی عمل کرده‌ایم.»
 
استاد اقتصاد در دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با بیان اینکه «کشاورزی ایران روزهای خوشی را پشت سر نمی‌گذارد و تحلیل وضعیت امروز این صنعت ریشه در انواع اشتباه‏‌های گذشته دارد.»، تصریح کرد: «به هر شکل در سال 93 هستیم و سياست‎هایي ابلاغي اقتصاد مقاومتي پیش‌روی ما قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگری مساله كشاورزي می‌‏تواند در اجرایی شدن سیاست‌‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد. به همین خاطر ایجاد زیرساخت‏های مناسب و توسعه و سرمایه‏‌گذار ی در صنعت کشاورزی می‌تواند در این مسیر بسیار تعیین‌کننده باشد.»

به گفته او، متاسفانه  مهمترين ويژگي کشاورزی در ایران اين است كه سرمایه‌‏گذاری در این صنعت با بازدهي كندي همراه بوده و متوسط توليد در هكتار 2و نيم تن است. حتی در تولید محصولات ديم تولید کشاورز ایرانی در هر هکتار محدود به 700 كيلو می‌‏شود. ایراد دیگر کشاورزی سنتی در ایران این است که  94 درصد از آب كشور در كشاورزي صرف شده و بخش عمده‌اي از آن پرت مي‌‏رود و هزینه این آب در صنعت کشاورزی بروندادي ندارد.
 
توصیه او به مدیران کشاورزی کشور این است: «با در نظر گرفتن تمام شاخصه‌‏ها و ویژگی‏های کشاورزی در ایران به سمت ترویج «كشت‏‌هاي گلخانه‌‏اي» بروند، چنانچه در بودجه 93 هم اعداد خوبي به همین منظور اختصاص داده شده و بنا است تا 10 درصد از صندوق توسعه ملي به صورت ريالي براي بخش كشاورزي هزینه شود.»

قوامی همچنین گفت: «يكسري اعتبارات دیگر هم به بودجه كمك مي‏‌كند تا بتوانيم كم كم وضعيت  كشاورزي در ایران را از شیوه‌‏های سنتی به سمت صنعتي هدایت کنیم. باید سیاست‌های اتخاذ شود تا فعاليت در كشاورزي بیش از گذشته برای کشاورز و سرمایه‏‌گذار  اقتصادي شود و بهره‌‏وري در این صنعت افزايش یابد. نمونه این کار را در شهرستان اسفراين انجام دادیم و خوشبختانه نتایج مثبتی هم عاید کشاورزان شده، البته «كشت گلخانه‌اي» اجرا شده هنوز در مرحله آزمایشی و در ابعاد کوچک است اما همین نمونه نشان داده که تا چه میزان کشت گلخانه‌ای می‌تواند برای کشاورز سودمند باشد.»

این نماینده مجلس افزود: ما در اسفراین در مساحت 5 هزار و ششصد متر کشت گلخانه‌ای را آزمایش کرده و مصرف آب در این گلخانه  25 صدم ليتر است اما از آن طرف روزانه تا 1700 كيلوگرم خيار تولید می‌شود. کشت گلخانه‌ای بر عکس کشت‌های دیگر قابلیت بهره‌وری در هشت ماه سال را ندارد و در همین نمونه درآمدی نزدیک به  700 ميليون تومان در سال اول عاید سرمایه‏‌گذار  شده که 500 ميليون تومان سود آن سود خالص است. خب حالا با یک حساب سرانگشتی اگر بخواهیم نرخ بازده اقتصادي را حساب کنیم رقمی بيش از 200 درصد است. آيا بورس و  بانك ما 200 درصد سود دارد؟ این نوع از سرمایه‌‏گذاری تا چند برابر می‌تواند تورم موجود در بازار را نیز جبران کرده و برای کشاورز و سرمایه‌‏گذار  بخش خصوصی تشویق‌کننده باشد.»

به گفته قوامی، «ما در يكسري از نقاط مي‏‌توانيم اين شكل از كشت‌‏هاي گلخانه‌‏اي را گسترش دهيم. این نوع از کشت اگرچه در ابتدا سرمایه می‏‌خواهد اما هم اشتغالزا است و هم می‏‌تواند صنایع جنبی خودش را توسعه دهد. یعنی در ابعاد مختلف به تولید شغل کمک خواهد کرد. اما آنچه در سال‏های گذشته باعث شد تا پیش‌بینی‌‏های بودجه‌ای برای توسعه کشت‌های مکانیزه درست از کار در نیاید، دلالی در ارایه برخی وام‌های بانکی است. متاسفانه وام‏‌ها هدفمند نبوده و برخي آن منحرف مي‌شده و به سمت دلالي مي‌‏رفته و متاسفانه به دست كشاورزي نمي‌‏رسيده. اما اگر کشاورزی ما در یک افق ده ساله به سمت کشت گلخانه‏‌ای برود ریسک‌پذیری در صنعت کشاورزی ما به عنوان یک مقوله بازدارنده به شدت کاهش خواهد یافت. چنانچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ريسك و عدم حتميت در كشت گلخانه به صفر مي‌‏رسد و همه چيز را قطعي مي‌‏كند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین تاکید دارد: «توسعه کشت گلخانه‌ای می‏‌تواند افق صادرات به کشورهای منطقه را نیز پیش‌روی ما قرار دهد. به این ترتیب، چنانچه در کاشت گلخانه‌ای سرانه و حجم تولید محصول بالا رفته و امکان تولید محصول با قابلیت ماندگاری بیشتر نیز وجود دارد. نکته دیگری که صنعت کشاورزی در امر امنیت غذایی باید به آن اشاره داشته باشد تاکید بر «توليد سبز» است و كنترل سموم و آففت كنترل شده. متاسفانه می‏‌بینیم که در کشور به شکل بي‌‏رويه‌ای از سموم و آفات استفاده می‌‏شود که این امر به طور جدی ریشه در پايين بودن دانش اقتصادي و عدم توجه به امنيت سلامت غذایی دارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
1
ما با وام نود ملیونی گلخانه تاسیس کردیم تا الان حدود هفتادملیون جریمه دادیم یارانه ای که برای ما در نظر گرفته بودند حذف کردند و بازپرداخت آن وام که صدو چهارده ملیون بود به علت عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر به صدو پنجاه و هفت ملیون رسید هزینه سوخت کود سم و کارگر بالا رفته خلاصه بدبخت و بیچاره شدیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین