کد خبر: ۲۶۵۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
بازتاب سخنان روحانی در دانشگاه تهران در گفت‌وگوی «آفتاب» با احمد شیرزاد:

وزارت علومِ روحانی، با رانت‌های تحصیلی و استخدامی مبارزه می‌کند

احمد شیرزاد درباره اقدامات رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم که از سوی نمایندگان مجلس، از وزارت علوم برکنار شد، تصریح می‌کند: «فرجی‌دانا به دنبال احقاق حق بود اما مجلس تلاش‌هایش را تاب نیاورد. او تلاش می‌کرد امتیازهای رانتی را از بین ببرد و فضا را تغییر دهد. با عزل فرجی‌دانا تغییری در سیاست‌های وزارت علوم ایجاد نمی‌شود. وزارت علوم در راستای انصاف و عدالت گام بر می‌دارد و با رانت‌های تحصیلی و استخدامی مبارزه می‌کند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حسن روحانی، رئیس جمهوری صبح امروز در دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی به سخنرانی پرداخت. حسن روحانی در بخشی از این سخنرانی که با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: «علم نقدپذیر است. دانش انتقادپذیر است. دانش بشری اینچنین است. حتی وحی الهی نیز ممکن است فهمش تغییر کند. ما هم در دانشگاه کلاس‌هایی را می‌پسندیدیم که اساتید صحنه نقد را باز می‌گذاشتند.»

به گزارش آفتاب، این سخنان در حالی که تنها چند ساعت از حضور روحانی در دانشگاه تهران می‌گذرد، بازتاب‌های زیادی در میان دانشگاهیان داشته است. احمد شیرزاد استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم در خصوص تاکید روحانی بر ضرورت افزایش فضای باز دانشگاه‌ها به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «اگر منصفانه بنگریم فضای دانشگاه‌ها و محیطهای علمی در یک سال گذشته به مراتب تغییر کرده است. فضای باز و آزاد گسترش پیدا کرده است و تا حدی فضای امنیتی از بین رفته است. اما همچنان تا رسیدن به وضع مطلوب قبل از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد راه طولانی در پیش است. امروز نهادها و عناصری وجود دارند که بر مبنای قدرت سیاسی‌ای که دارند دست مدیران و اساتید دانشگاهی را از اختیار و آزادی عمل کوتاه می‌کنند.»

شیرزاد می‌افزاید: «هنوز فضای خودسانسوری بر دانشگاه ها حاکم است به طور مثال رئیس دانشگاهی که در دوره ی اصلاحات فعال بوده و اقدامات مناسبی انجام داده است امروز در لیست سیاه قرار دارد، دانشجویان  ستاره دار هم وضعیت مشابهی با این دسته اساتید دارند.»

وی درباره اقدامات رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم که از سوی نمایندگان مجلس، از وزارت علوم برکنار شد، تصریح می‌کند: «فرجی‌دانا به دنبال احقاق حق بود اما مجلس تلاش‌هایش را تاب نیاورد. او تلاش می‌کرد امتیازهای رانتی را از بین ببرد و فضا را تغییر دهد. با عزل فرجی‌دانا تغییری در سیاست‌های وزارت علوم ایجاد نمی‌شود. وزارت علوم در راستای انصاف و عدالت گام بر می‌دارد و با رانت‌های تحصیلی و استخدامی مبارزه می‌کند.»

این استاد دانشگاه می‌گوید: «رئیس جمهوری در تلاش است میان جامعه‌ی علمی و دولت تعاملی پایدار و سازنده ایجاد کند. او جامعه‌ی علمی را به ارائه نظر و پیشنهاد و مشارکت تشویق می‌کند. روحانی با بیان اینکه چرا افراد کم‌سواد اظهار عقیده می‌کنند در واقع از افراد متخصص و فرهیخته است که دعوت به حضور فعالانه می‌کند.»

شیرزاد در این زمینه می‌افزاید: «این نوع نگرش برای من بسیار قابل احترام و تحسین است. اما باید به محدودیت های دانشگاه ها هم عنایت داشته باشند. هر عضو هیئت علمی هم دارای وجه علمی است و هم وجه کارمندی و هر کارمندی نیاز به امنیت شغلی و حرفه‌ای دارد.»

شیرزاد سخنان روحانی در خصوص جذب دانشجویان خارجی را هم مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «جذب دانشجوی خارجی عملکردی مثبت اما محال است. ایران در زمینه جذب دانشجوی خارجی در نقطه صفر ایستاده و فاصله گرفتن از این موقعیت نیازمند یک سلسله پیش نیازهایی است. متاسفانه تنگ‌نظری‌های فرهنگی بر جامعه علمی ما سایه انداخته است که باعث می‌شود این امر محال به نظر برسد. ما به دانشجوی خودمان تحمیل فکری می‌کنیم، اما آیا با دانشجوی خارجی که فرصت تحصیل در آزادترین دانشگاه‌های دنیا را دارد هم می‌توان همین برخورد تحمیلی را در پیش گرفت؟»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین