کد خبر: ۲۶۵۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
اعتراض نمایندگان به موازی‌کاری در «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»

تصویب کلیات طرح امر به معروف با جذب گردشگر خارجی منافات دارد

برخی نمایندگان مجلس نسبت به تصویب کلیات «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» معترض اند. به گفته آنها علاوه بر موازی کاری های پیش بینی شده در این طرح، بندهای مربوط به گردشگران خارجی نیز با اصل سیاست جذب گردشگر خارجی منافات دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: در ماده  این طرح  آمده که وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی در خصوص گردشگران قبل از ورود به کشور کلاس آموزشی بگذارند.

به گزارش آفتاب، عابد فتاحی، نماینده ارومیه در همین زمینه می‏‌گوید:« این طرح به شکل جدی در وظایف وزارت کشور دست برده و صدور مجوز برپایی تجمع را به ستادی سپرده که فی نفسه قرار است موازی وزارت کشور حکم صادر کند. تصویب این بند از طرح بدون شک تبعات فراوانی در تصمیم گیری های آتی به وجود خواهد آورد.»

او همچنین معتقد است: «الزام میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه به ارایه اطلاعات درباره ورود گردشگر به داخل کشور در فرودگاه ها از همین حالا می تواند محل مناقشه باشد، یعنی قانون به این نحو تصویب می شود و آن وقت از فردا نهادی در فرودگاه مسوول تذکر به گردشگر می شود. مگر تا به اینجای کار در ورود گردشگران خارجی به ایران مشکل و مساله ای دیده شده و مگر قرار است ما هر فردی را شبیه خودمان کنیم.»

مهرداد لاهوتی نیز با انتقاد از اختصاص چنین بندی در کلیات طرح می‌‏گوید: «طبق قانون در افق 1404 باید به 20 میلیون گردشگر و 25 میلیون دلار درآمد حاصل از گردشگری برسیم. به این ترتیب سیاست های تصویب شده در مجلس باید در راستای تسهیل امر ورود گردشگر به داخل کشور باشد نه اینکه بخواهیم جلوی ورود گردشگر سنگ اندازی کنیم. مگر در این سال ها چه مشکلی به وجود آمده که به یک باره کمیسیون فرهنگی به فکر تشکیل کلاس آموزشی برای گردشگر خارجی شده است. این خبر از همین الان برای ما تبعات منفی به بار دارد.»

البته محمد اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است که بندهای مربوط به گردشگر خارجی قرار نیست محدودیتی برای گردشگران به وجود بیاید و صرفا بندی تاکیدی و تصریحی است که وزارت امور خارجه و سازمان میراث  فرهنگی و گردشگر را مکلف به این آموزش ها کرده است.

جواد هروی نیز در همین حال با انتقاد از مبهم بودن این مواد می افزاید:« اینکه بندها تغییری با گذشته ندارد، یعنی چه؟ خب اگر بنا به تغییر نبوده چرا دوباره باید دست به قانون سازی در این زمینه بزنیم. وجود هر گردشگر خارجی در ایران در حکم حضور یک سفیر فرهنگی و معرفی پتانسیل های گردشگری است. متاسفانه رسانه های دیگر کشورها تصویر نادرستی از واقعیت جامعه ایرانی را به افکار عمومی منتقل کرده اند و آن وقت ما دوباره می خواهیم با تصویب چنین بندهایی بر چنین وضعیتی صحه بگذاریم.»

اوایل تابستان امسال «نصرالله پژمان‌فر»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  برای نخستین بار ایده طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را مطرح کرد و از همان موقع همههمه ای از اختصاص بندی در مورد گردشگر خارجی در اخبار پیچید. پژمان نفر همان روزها در موضوع گردشگران خارجی به این نکته اشاره کرد که « بعضا گردشگران خارجی که به کشور می آیند بسیار بیشتر از هنجارشکنان داخل کشور ما، این ضوابط را (قوانین اسلامی) را رعایت می‌کنند.»

ایرج ندیمی، سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در همین زمینه به طرح برخی سوال ها اقدام کرد. اینکه می‌خواهیم بگوییم در هواپیما گردشگران حجاب داشته باشند؟ چه کسی قرار است این وضعیت را در آسمان کنترل کند؟ روی زمین هم تعریف‌ها و قوانین وجود دارد و اصولاً گردشگران با حجاب در ایران تردد می‌کنند.

حسین گروسی، نماینده مردم تهران نیز  درباره‌ بند 13 و الزام گردشگران به رعایت قوانین داخلی کشور می گوید: «اگر قرار باشد وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی موظف باشند به اتباع خارجی قبل و حین ورود به کشور رعایت شئون اسلامی را آموزش دهد مختصر گردشگری هم که می‌آید دیگر نخواهد آمد، ما جزو 11 کشور باستانی هستیم و اما قطعا وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی توان ندارد در مدت کوتاهی این برنامه‌ها را گوشزد کند، کسانی که قصد ورود به کشور را دارند قطعا مطالعه می‌کنند، امروز همسایه ما ترکیه، گردشگری حلال را راه انداخته، ما به جای آن‌که دائما به دنبال منع باشیم باید راهکار تشویقی بدهیم.»

با وجود نقدهای وارد شده به «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در نهایت این طرح چهارشنبه گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید اما از همین حالا می شود فراز و نشیب های  تصویب جزییات این طرح در صحن علنی مجلس را پیش بینی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین