کد خبر: ۲۶۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
نعمت احمدی، حقوقدان:

ناامنی زاده سلیقه‌گرایی در قانون است

نعمت احمدی حقوقدان معتقد است: تصویب طرح حمایت از ناهیان امر به معروف و نهی منکرنوعی موازی کاری دروظایف دستگاه‌های دیگر به حساب می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: وی معتقد است اگر طرح های اینچنینی بدون بررسی کارشناسانه به تصویب برسند، نه تنها امنیت اجتماعی را تصویب نمی کنند بلکه سبب ناامنی اجتماعی می‌شوند.

به گزارش آفتاب، کلیات طرح حمایت از ناهیان امر به معروف و نهی از منکر درحالی به تصویب مجلس رسیده که پیشتر انصار حزب الله اعلام کرده بود بدون مجوز گشت های موتوری را برای امر به معروف و نهی از منکر به خیابان می فرستد. اعلام آمادگی که با مخالفت وزارت کشور رو به رو شده بود.

نعمت احمدی به اشکالات درونی این طرح اشاره کرده و به خبرنگار «آفتاب» گفت: «متاسفانه ما به موازی کاری عادت کرده‌ایم. موازی کاری وظایف نهادها و سازمان ها هرگز برای سود آور نبوده است اما باز به آن تاکید می کنیم. وظایف و اختیاراتی برای نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است. اگر محتوای این طرح قرار است به قالب سازمانی در آید باید در ردیف بودجه عمومی برای آن اعتباراتی در نظر گرفته شود. با وجود اینکه اعتبارات مشابهی برای نهادهای دیگر که وظیفه رسیدگی به مسائل فرهنگی و اجتماعی را دارند در نظر گرفته شده است این کار نوعی موازی کاری است و هزینه زیادی برای کشور در بر دارد.»

احمدی در ادامه به مضرات دیگر این طرح پرداخته و گفت: «اگر قرار باشد افراد بدون لباس قانونی به انجام این تذکرات بر اساس سلیقه و میل خود بپردازندما باید در انتظار نا امنی در جامعه باشیم. درحال حاضر پرونده های زیادی در ارتباط با اینگونه برخوردها در جامعه وجود دارد. درگیری های فردی که حتی منجر به قتل شده است.»

وی افزود: «ما نمی توانیم میل و سلیقه افراد را مبنای تذکر به افراد قرار دهیم. تصور کنید فرد جوانی با لحن خاصی به شهروند میانسالی برای رنگ لباسش بر اساس میل وسلیقه شخصی خود تذکر دهد؛ قطعا برخوردهای اینگونه سبب مناقشه ودرگیری شده و آفت آن را نصیب جامعه خواهد کرد.»

 احمدی ادامه داد: «به نظر من طرح هایی که مسائل ظریف فرهنگی را بررسی می کنند نباید بدون سابقه کارشناسی به تصویب برسند. اینکه طرحی با امضای تعدادی از نمایندگان به سرعت به تصویب برسد؛ در دراز مدت برای حل مشکلات راه‌گشا نخواهد بود بلکه بر عکس سبب گسترش و پیچیده‌تر شدن مشکل خواهد شد.»

کمال الدین پیرموذن نماینده مخالف این طرح نیز به مشکلات ماهوی این طرح اشاره کرده و گفته است: «برخی از موادی که در این طرح مطرح شده بهنوعی دخالت در کار و وظایف دیگر ارگان ها مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه است بنابراین اگر این طرح به کمیسیون برگردد و بررسی بیشتری شود می تواند موثرتر واقع شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین