کد خبر: ۲۶۵۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹

پاتریک مودیانو، نویسنده‌ای با گذشته‌ای تاریک

«پاتریک مودیانو»، برنده جایزه نوبل ادبیات 2014، استاد بزرگ مینیمالیسم است که روایت های خود را در قالب خیال و واقعیت می نویسد. او مدتی نسبتا طولانی را صرف تکمیل کردن تکنیک های خود کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- ترجمه: فرحناز دهقي: اولین رمان این نویسنده فرانسوی«میدان اتوال» در سال 1968 منتشر شد. میدان اتوال با درونمایه ای خشن اما در عین حال کمدی است که برای نویسنده تازه کار خود موفقیت خوبی محسوب می شد. سردرگمی مودیانو در رمان اول او به خوبی قابل فهم است، اما با گذشت زمان اون توانست سبک خود را برگزیند و در آثارش از آن بهره بگیرد. مودیانو  در آثارش مرز میان خیال و واقعیت را کمرنگ می کند و خواننده را به رفت و برگشتی مداوم میان رویا و حقیقت وا میدارد.

عناصر الهامات داستان های او همیشه ثابت است : خاطرات  خودش و پدر و مادرش، معاملات تجاری مرموز پدرش، تجارب شخصی اش درباره گذر از دوران کودکی، خاطرات کاری و حرفه ایش و به طور کلی وقایع تلخ و تاثیرگذاری که در او رسوخ کرده اند. او مانند یک شیمی دان این موضوعات را با هم در می آمیزد سپس آنها را تجزیه می کند و از دل آن داستانی را روایت می کند. مودیانو در مصاحبه ای در سال 2007 می گوید:« این معجزه قصه و خیال است، من از این معجزه برای رنگ و لعاب دادن به خاطرات و وقایع زندگی و جوانیم استفاده می کنم. من در داستانهایم گرد وهم را بر روی واقعیت می پاشم.»

او که مدت کوتاهی پس از جنگ جهانی دوم متولد شده است اکثر داستان هایش را در سبک پلیسی و جنایی می نویسد و به دلیل عمیق بودن داستانهایش در عین رعایت سادگی، عده ای به او لقب مارسل پروست دوران را داده اند. اکثر داستان های این نویسنده دارای فضایی معماگونه و عمیق هستند. همچنین او تلاش کرده است المان ها و فضای شهر پاریس را در رمان هایش بگنجاند.

مودیانو بهترین دوست و همراه خود را برادرش می داند و در داستانهایش این موضوع را به نحوی منعکس کرده است. در آثار او می توان به خوبی نمود روحیه سرکوب شده او را پیدا کرد. اغلب دوستانش او را به عنوان فردی خجالتی و منزوی می شناسند. مودیان بر خلاف داستان های شورانگیز و هیجان انگیز خود، شخصیتی کم حرف و درونگرا دارد. با این حال در غالب داستان هایی که او نوشته است می توان میان شخصیت اول آن داستان با خود مودیانو ویژگی های مشترک زیادی پیدا کرد.

مودیانو که پدر و مادری بی عاطفه داشت، در داستان های خود با الهام از وقایع تلخ کودکی داستان ها و روایت هایی تکان دهنده نگاشته است. مودیانو در کودکی توسط پدر و مادرش ترک می شود. او در مصاحبه ای مادرش را فاقد احساس و عاطفه می خواند و از محل دفن پدرش نیز اظهار بی اطلاعی می کند. با اینکه خود فرصت چندانی برای تجربه دوران کودکی نداشته است اما تا به حال چندین کتاب کودک نوشته است.

آخرین رمان مودیانودر همین ماه منتشر شد.مودیانو درباره کسب جایزه نوبل می گوید از طریق تماس تلفنی دخترش متوجه می شود جایزه نوبل را برده است و این اتفاق غیرمنتظره او را هیجان زده کرده است. او در ماه دسامبر برای گرفتن جایزه اش راهی استکهلم خواهد شد. مودیانو پانزدهمین فرانسوی است که موفق به دریافت جایزه هشت میلیون کرونی نوبل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین