کد خبر: ۲۶۶۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

صدای حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای در بهارستان

« مجلس شورای اسلامی همچنان پشتیبان دیپلماسی دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای است.» این محور اظهارنظر چند نفر از نمایندگان مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایران همزمان با دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود برخی مخالفت ها و حاشیه سازی ها علیه تیم مذاکره کننده هسته ای، اکثریت بزرگی از نمایندگان مجلس حمایت های خود را از رویکرد تعاملی دولت در حوزه سیاست خارجی و گفت و گوهای هسته ای ادامه داده اند.

افزون بر صدور بیانیه های مجلس در حمایت از مذاکرات هسته ای، چند نفر از نمایندگان در گفت و گو با خبرنگار ایران تصریح کردند، اعلام مخالفت تعدادی از نمایندگان که از اساس با برنامه های دولت یازدهم مخالف هستند نباید به حساب قوه مقننه گذاشته شود و مجلس همچنان پشتیبان تیم مذاکره کننده خواهد بود.

به گفته این نمایندگان، عملکرد تیم دیپلماسی دولت یازدهم تا کنون با موفقیت همراه بوده و به همین دلیل هم باید مورد پشتیبانی قرار بگیرند.

مؤلفه هایی برای ارزیابی دیپلماسی


عباسعلی منصوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین باره تأکید می کند، برای ارزیابی عملکرد دیپلماسی دولت باید چند مؤلفه را در نظر داشت.

به گفته وی، دستگاه دیپلماسی ما در یک سال گذشته توانسته امید را به جامعه تزریق کند چنانچه مردم تحولات حوزه سیاست خارجی را با امیدواری دنبال می کنند. دومین مؤلفه مهم از نظر وی، میزان گردشگرانی است که در یک سال گذشته به ایران آمده اند. افزایش قابل توجه گردشگران خود نشانه ای از موفقیت دیپلماسی ایرانی است. کم رنگ شدن اسلام هراسی و تمایل هیأت های مختلف اقتصادی از کشورهای خارجی برای حضور در بازار ایران هم دو مؤلفه دیگری هستند که از نظر این عضو کمیسیون امنیت ملی، موفقیت وزارت خارجه را در پیشبرد اهداف خود نشان می دهد.

این نماینده مجلس ادامه می دهد: «با این حال تیم دیپلماسی ما علاوه بر اینکه از سوی دشمنان خارجی هدف حمله قرار می گیرد- چنانچه نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل با استناد به کتاب آقای ظریف وی را تندرو خواند- در داخل هم برخی وزیر امور خارجه را مورد هجمه قرار می دهند که این در جهت منافع و مصالح ملی نیست.

به گفته وی عمده نمایندگان مجلس حامی و پشتیبان ظریف و دستگاه دیپلماسی هستند.

حجت الاسلام روحانی هم دوشنبه شب در گفت و گوی زنده خود با مردم تأکید کرد، موفقیت های دولت بخصوص در حوزه دیپلماسی و گفت و گو های هسته ای ناشی از حمایت های ملت است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: «ما به عنوان نماینده ایران در مذاکرات حضور پیدا کردیم و اگر تفاهم بین قوای سه گانه وجود نداشت مشکل داشتیم، اما موضوع هسته ای موضوعی بازگشت ناپذیر است و اکنون به شرایط خوبی رسیده ایم و من فکر می کنم در 40 روز باقی مانده مسائل مطرح قابل حل و فصل نهایی است.» روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 گفت: «من به ملت بزرگ ایران می گویم دنیا قبول کرده است که ایران باید فناوری هسته ای داشته باشد، هم پذیرفته که این مسأله از طریق مذاکرات حل شود و هم قبول کرده که این مذاکره باید از طریق برد - برد حل شود.»

همراهی با دیپلمات ها یک شاخص ملی است

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم بر ضرورت همکاری قوا برای حل مشکلات اساسی کشور و از جمله موضوع هسته ای تأکید دارد و بروز برخی مخالفت ها در این مسیر را طبیعی و البته بی اثر می داند.

تاج گردون با اشاره به برخی حاشیه سازی ها علیه محمد جواد ظریف در هفته های اخیر به ایران می گوید: «طبیعی است که با نزدیک شدن به مراحل نهایی گفت و گو ها کسانی که ذاتاً مخالف سیاست های دولت در موضوع هسته ای هستند، احساس نگرانی بیشتری کنند و در بیان مخالفت های خود جدی تر باشند.»

به گفته وی مخالفان هم بخوبی اطلاع دارند اتخاذ تصمیم درباره پرونده هسته ای بدون هماهنگی و نظارت رهبر معظم انقلاب امکان پذیر نیست، کما اینکه حمایت های رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای هم مؤید این مطلب است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قوه مقننه همچون گذشته پشتیبان تیم مذاکره کننده هسته ای است، تصریح می کند: «حمایت های رهبری، مردمی و گروه های مختلف از تیم مذاکره کننده هسته ای با توجه به حساسیت کار، همراهی با دیپلمات ها را به یک شاخص ملی بدل کرده است.»

توضیحات ظریف قانع کننده بود


درک همین ضرورت ها و حساسیت کار از سوی اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس و رویکرد تعامل وزیر امور خارجه با مجلس است که برخی کارشکنی ها و حاشیه سازی های تعدادی از نمایندگان علیه مذاکرات را بی نتیجه گذاشته است. کما اینکه دکتر ظریف سه شنبه هفته گذشته با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ارائه گزارشی مبسوط از مذاکرات هسته ای در نیویورک، توضیحات قانع کننده ای نیز درباره سخنان خود در شورای روابط عمومی امریکا داد. ظریف در جریان سفر به نیویورک و در شورای روابط عمومی امریکا در پاسخ به سؤالی درباره آثار داخلی و خارجی و احتمال موفق نشدن مذاکرات هسته ای گفته بود که اگر با وجود تلاش های ما برای تعامل، این تلاش ها بی نتیجه بماند، مردم ایران فرصت خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. اما این سخن ظریف در برخی رسانه های مخالف دولت این گونه تحریف شد که ظریف گفته است اگر مذاکرات به نتیجه نرسد دوستان ما در انتخابات مجلس شکست خواهند خورد!

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی اما به خبرنگار ایران می گوید، ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی توضیحات کاملی در این باره داده و تأکید کرده که سخنانش به صورت نادرستی انتشار یافته است.

بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان حاضر در جلسه از توضیحات ظریف قانع شدند، می افزاید: «برداشت من این بود که اعضای کمیسیون از سخنان آقای ظریف قانع شدند. او هم تأکید دارد با وجود برخی انتقادات وارده بر تیم مذاکره کنندگان، مجلس همچنان حامی این تیم است.» بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز درباره گفت و گوهای هسته ای می گوید: «مجموعه حاکمیت به این نتیجه رسیده است که مذاکرات انجام شود و آقای ظریف هم به عنوان مجری حاکمیت انجام وظیفه می کند. تا کنون هم وظیفه خود را بدرستی انجام داده است. بنابر این تا زمانی که حمایت رهبری پشت تیم مذاکره کننده است و آقای ظریف با همین تسلط در خط دفاع از منافع ملی پیش می رود مجلس هم حامی او و مذاکره کنندگان خواهد بود. با این وصف به نظر می رسد به رغم وجود برخی بهانه گیری ها از سوی تعداد اندکی از نمایندگان مجلس و رسانه های همسو با آنها علیه گفت و گوهای هسته ای، کلیت مجلس حامی و پشتیبان تیم مذاکره کننده هسته ای است و این مهم قطعاً در اعتماد به نفس دیپلمات های ایرانی و دفاع آنها از منافع ملی همچون گذشته تأثیر انکار ناپذیری خواهد داشت.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین