کد خبر: ۲۶۶۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راهی ایران شد

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از سه روز مذاکره فشرده و حساس به منظور دستیابی به توافق جامع، وین را به مقصد تهران ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای ایران در حالی پایان یافت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از برگزاری نشست کارشناسی ایران با نماینبدگان سه کشور اروپایی در 1+5 ظرف یک تا دو هفته آینده خبر داد.

علاوه بر این سرپرست تیم مذاکره کننده کشورمان عنوان کرد که ظرف سه تا چهار هفته آینده نشست سه جانبه ایران،آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در مکانی به غیر از وین برگزار خواهد شد. 

این دور از مذاکرات از روز سه شنبه (22 مهر) با سفر تیم مذاکره کننده ایران به شهر وین به منظور انجام نشست سه جانبه کلید خورد.در روز نخست معاونان ظریف،کری و اشتون در دو نوبت صبح و عصر به گفت و گو پرداختند. 

همان شب ظریف و اشتون نیز حدود یک ساعت و نیم گفت و گو کردند و پس از آن رایزنی های خود بر سر میز شام که در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برپا شد،ادامه دادند. 

محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران به همراه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی سه جانبه در وین درباره راه های دستیبابی به توافق جامع مذاکره کردند که در مجموع شش ساعت و نیم به طول انجامید. 

اما فشرده ترین و حساس ترین روز مذاکرات امروز پنج شنبه و سومین روز این دور از مذاکرات بود که با برگزاری یک دور نشست رسمی ایران و 1+5 به سرپرستی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون همراه بود. 

پس از پایان نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای بین ایران و 1+5 در وین،سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با نماینده چین در 1+5 نزدیک به نیم ساعت گفت و گو کرد. 

وی صبح امروز نیز با همتای روس خود سرگئی ریابکوف به مدت یک ساعت و نیم دیدار و گفت و گو کرد. 

عصر امروز و بعد از پایان مذاکرات عمومی ایران و 1+5 علاوه بر دیدارهای یاد شده، نشست معاونان وزرای خارجه سه کشور اروپایی( آلمان،فرانسه و انگلیس) برگزار شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان سه شنبه گذشته برای هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای با محوریت دیدارهای دوجانبه با هیات آمریکایی عازم وین پایتخت اتریش شد.

ظریف را در این سفر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، پژمان رحیمیان، محمد امیری و داوود محمدنیا همراهی می کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: ما در کلیات با 1+5 اتفاق نظر داریم، البته جزئیات خیلی مهم است و راجع به جزئیات هنوز بحث های مهمی داریم اما امروز 1+5 موضوع هسته ای ایران را قبول کرده و حق ایران را به رسمیت شناخته است.

وی افزود: حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسایل مهمی است که باید حل شود ولی در کلیات مساله امروز توافق داریم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: این دور از مذاکرات می تواند راه رسیدن به توافق نهایی را هموار کند.

ایران و کشورهای عضو گروه 1 + 5 می کوشند تا روز 24 نوامبر (3 آذر) که زمان پایان توافق موقت است، به توافق جامع هسته ای دست یابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین