کد خبر: ۲۶۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
احسان هوشمند در گفت‌وگو با «آفتاب»:

چند گروه حمله داعش به کوبانی را رسانه‌ای کردند

کوبانی شهر کردنشین سوریه، نسبت به سایر شهرهایی که داعش به آنان حمله کرده است، جمعیت کمتر و وسعت کوچکتری دارد اما با این وجود حمله داعش به خاک کوبانی در رسانه های داخل و خارج از ایران بازتاب بیشتری داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌المللی: در این باره «احسان هوشمند»، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اقوام به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: «به طور عمده چند گروه در پررنگ کردن حمله داعش به کوبانی نقش داشتند.»

هوشمند کارشناس امور قومی، گروه‌های مذکور را این گونه تشریح می‌کند: «گروه اول که شامل ملی‌گراها و ایرانشهری ها می‌شود، در داخل کشور حضور دارد. این گروه بر اساس مستندات تاریخی و فرهنگی و تمدنی معتقد است میان مردم ایران و کردهای کوبانی عناصر مشترک وجود دارد و از این رو است که مسئله حمله داعش به کوبانی برایش اهمیت دارد.تاکنون این گروه‌ها تظاهرات و تجمعات متعددی در باره کردهای سوریه و کوبانی برگزار کرده است. این گروه‌های به صورت سنتی روابط خوبی با احزاب کردی در عراق، ترکیه و سایر نقاط دارند. گروه دوم را مارکسیست‌ها و چپ‌ها تشکیل می‌دهند. از آنجایی که گروه پ.ک.ک. ماهیتی مارکسیستی و چپ دارد، بدیهی است که توجه و حساسیت چپ گراها متوجه کوبانی باشد.

 هوشمند می افزاید: «گروه سوم در پررنگ تر شدن این حمله، جامعه کردهای ایران در برخی شهر های ایران  است. کردها، بدون دخالت دادن گرایشات سیاسی، صرفا به دلیل قومیت و ریشه مشترک خود با کردهای کوبانی در تلاش هستند نگاه جهانیان را به کوبانی جلب کنند.»

وی درباره بازتاب حمله داعش به کوبانی در رسانه‌های جهانی می‌گوید: «باید عنایت داشت که 2حدود میلیون کرد ترکیه‌ای در آلمان حضور دارند که می‌توانند تاثیر عظیمی بر افکار عمومی بگذارند. از طرفی پ.ک.ک خود منابع بسیار گسترده‌ای دارد که می‌توانند توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کنند.»

هوشمند می‌افزاید: «از طرف دیگر گروه هایی که خواهان ابقای نظام سوریه هستند در پررنگ تر شدن این بازتاب نقش عمده ای دارند. روسیه، دولت بشار اسد و عراق  حمله داعش به کوبانی را فرصت مغتنمی می‌دانند تا بتوانند به حفظ دولت بشار اسد کمک کنند. داعش می‌تواند به نمادی تبدیل شود که در صورت سرنگونی دولت اسد، کشور طعم تجربه ای اینچنینی را خواهد چشید.»

وی با اشاره به مخالفین داخلی ترکیه، ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر مخالفین داخلی حکومت اردوغان در صدد هستند این موضوع را رسانه‌ای‌تر کنند. تا بتوانند اردوغان را متهم به کمک به داعش کنند.»

او در پایان خاطر نشان می‌کند: «اندیشه چپ از ابتدای حیات خود، همواره اهل فضاسازی و تبلیغات رسانه‌ای بوده است. از طرف دیگر حساسیت رسانه‌ها نسبت به کرد‌ها بسیار زیاد است. همچنین یک گروه کم شمار در صدد است تا به این موضوع دامن بزند تا از طریق پ.ک.ک بتواند بر دولت اردوغان - که دشمنی غیرقابل انکاری میان پ.ک.ک و دولت اردوغان وجود دارد- فشار واردکند.ضمن آنکه رسانه های پرشمار کردی هم در بازتاب گسترده این موضوع نقش قابل توجهی دارندهوشمند تأکید می‌کند البته حس همدلی و همدردی میان قاطبه جامعه ایران با کردها چه در شنگال و چه در کوبانی ناشی از پیوندهای عمیق جامعه ایران با هم تباران کرد در آنسوی مرزها است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین