کد خبر: ۲۶۶۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
اجازه ارشاد، انکار دفتر موسیقی، الغای شورای تامین

لغو اجرای «شهرام ناظری» در هفته فرهنگی نیشابور

ظاهرا ماجرای لغو اجراهای موسیقی تمامی ندارد.اخبار پراکنده، لغو کنسرت ها این روزها بیش از هر زمانی از گوشه و کنار می رسد. ابتدا اجرای گروه «عرفان» که قرار بود در اجلاس و جشنواره‌ میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان، به اجرای موسیقی نواحی ایران بپردازد، با ناملایمتی مسئولان اصفهان و به دلیل حضور نوازنده زن، لغو شد و حالا خبر رسیده که به اجرای «شهرام ناظری» در نیشابور، مجوز داده نشده است. مشخص نیست این سریال تکراری تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. اجرای ناظری مقرر بود تا در هفته فرهنگی نیشابور (13 تا 20 مهر) برگزار شود که شورای تامین شهرستان نیشابور با برگزاری مخالفت و ممانعت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «خليل الله عراقي»؛ سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور در این باره به خبرنگار «آفتاب» گفت: متاسفانه سال گذشته، در کنسرت بهنام صفوی حرکت های زشتی صورت گرفت و بدحجابی های دیده شد که در این نوبت شورای تامینِ نیشابور، اعلام کرد که ما قادر به تامین برنامه نیستیم و نباید که برگزار شود. این در شرایطی بود که برای این برنامه، هیچ بلیت فروشی صورت نگرفته بود و با وجود آزاد بودن برنامه هفته فرهنگی نیشابور، از شهرستان های دیگر هم به آنجا می رفتند.

وی گفت: مجوز اصلی از سوی دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی صادر می شود اما حتی در خودِ شهرستان هم اجازه داده نشد تا ما با ارشاد استان، وارد مذاکره شویم.

عراقی ادامه می دهد:صحبتی در میان است که مجوزها به شورای فرهنگ عمومی داده شود وقرار است در جلسه ماه آینده بررسی شود.

البته «علی صائب نیا»؛ مسوول برگزاری هفته فرهنگی و عضو هیات رییسه شورای شهر نیشابور درباره این لغو، به شرق گفته است: «در هفته فرهنگی از گروه های مختلف هنری شهرهای خوی، شیراز و کرمان دعوت شد و بنا بود در دو شب استاد شهرام ناظری کنسرت اجرا کند. پیش از اینکه موضوع را علنی کنیم با فرماندار و مسوولان دیگر هم صحبت کردیم و گفتند ایراد ندارد و ما هم قول این برنامه را دادیم بعد از قطعی شدن جزییات برنامه هفته فرهنگی آن را به فرمانداری داده تا در جلسه ای که مسوولان تمام ادارات حضور دارند مورد بررسی قرار گیرد.جلسه تشکیل شد و هفته فرهنگی را شورای شهر تدوین کرد و ستاد نیز تشکیل شد. در جلسه فرهنگ عمومی بنا شد درباره کنسرت رای گیری شود که جلایری، فرماندار نیشابور عنوان کرد نیاز به رای گیری نیست و شورای تامین گفته موسیقی ممنوع است. اما گله ای که وجود دارد این است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی همه آقایان حق نظر دادن داشتند و شورای تامین در مرحله بعد قرار داشت. حالا اگر برنامه کنسرت مصوب می شد که یقینا رای می دادند. تازه بعد از آن باید به شورای تامین می رفت.»

اگرچه «جواد حیاتی»؛ سرپرست دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با «آفتاب» اعلام کرد که هیچ کنسرتی در خراسان رضوی لغو نشده است و همه تلاش مان این است که به اهالی موسیقی به عنوان نجیب ترین قشر هنرمندان کمک شود اما گروه «آرون» که معین شده بود تا در روزهای 18 و 19 مهر در مشهد به روی صحنه روند، یک روز پیش از اجرا لغو شد که آن هم، حضور نوازنده زن اعلام شد. حتی او منکر این شد که ارشاد، مجوز برگزاری اجرای شهرام ناظری را داده است و اصلا درخواست مجوزی به ما نرسیده است.

«حسین انفرادی»؛ رییس انجمن موسیقی مشهد هم در گفت و گو با خبرنگار «آفتاب» گفت که سابقه لغو کنسرت ها در خراسان رضوی به حدود 10 سال پیش بازمی گردد: «از زمانی که آیت الله علم الهدی به امامت جمعه مشهد منصوب شد و سه ماه بعد ، محمود احمد ی نژادبه ریاست جمهوری رسید، این روند آغاز شد اما هنوز هم مشخص نیست که مشهد که تافته جدابافته ای است که این اتفاق ها نسبت به آن می افتد. حتی امام جمعه مشهد در سال 1387، گفته بود که بهتر است، همه برنامه های موسیقی و هنری و سینماها، برچیده شود. البته ایشان، چند ماه پیش گفتند که اگر شورای فرهنگ عمومی مجوز دهد، شخصا مشکلی ندارم. اخیرا هم اقداماتی صورت گرفته و مکاتباتی با وزارت ارشاد در حال انجام است که امیدوارم به نتیجه مثبت برسد. البته شرایط خراسان هم به لحاظ مذهبی خاص است اما عده ای نمی خواهند که برنامه های فرهنگیِ سالم برگزار شود و مردم هم ناراضی هستند اما خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته و منتظر نتیجه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان هستیم.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین