کد خبر: ۲۶۶۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
واکنش به لغو کنسرت‌ها به بهانه حضور زنان

مدیرکل دفتر موسیقی: با رفتارهای فراقانونی برخورد خواهیم کرد

موضوع لغو کنسرت‌ها به بهانه حضور زنان یکی از موضوعات مناقشه‌آفرین دولت یازدهم با گروه‌های تندور بوده است. زنان در 13 استان ایران اجازه روی سن رفتن ندارند که استان اصفهان یکی از آن هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: اخیرا کنسرت موسیقی گروه عرفان به بهانه حضور نوازندگان زن در اصفهان لغو شد. فرشاد رستمی، از اعضای گروه موسیقی «عرفان» درباره‌ی اجرا نشدن این کنسرت با اشاره به اینکه «محمد قطبی  مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان - جلوی برگزاری این کنسرت را گرفته است» افزود: «قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد نوشته شده و مدون است و ما برای اجرای این کنسرت مجوز ارشاد را داشتیم.»

به گزارش آفتاب، شواهد نشان می‌دهد برخی از گروه‌های تندرو در استان اصفهان با حضور نوازندگان زن مخالفند. پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد نیز برای رفع این ممانعت قبلا رایزنی‌هایی را با اداره ارشاد استان اصفهان انجام داده است .

 وی در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» به رفع ابهامات از این موضوع اشاره کرد و گفت: «دلایل لغو کنسرت‌ها در استان‌ها تنها به دلیل حضور بانوان نوازنده نیست گاهی برخی ناهماهنگی‌ها درباره زمان صدور مجوز و تبلیغات لازم دلیل این لغوهاست اما مخالفت با حضور بانوان نوازنده قابل انکار نیست.»

ارجمند به برخی نگاه‌ها که مانع حضور زنان در کنسرت‌های موسیقی در شهرستان شده پرداخت و گفت: «بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از بانوان به دلیل روشنگری های حضرت امام (ره) وارد عرصه‌های اجتماعی شدند و حضور چشمگیر آنان در عرصه‌های مختلف کاملا مشهود و چشمگیر است، با این حال عده‌ای تلاش می‌کنند عرصه را برای حضور زنان در عرصه‌های هنری تنگ کنند که این رویکرد درست نیست.»

ارجمند تاکید کرد: «متاسفانه در اجلاس میراث معنوی جهانی در اصفهان زنان کره ای به ایجاد برنامه پرداختند اما زنان ایرانی گروه عرفان  از رفتن به روی صحنه بازماندند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.»

ارجمند به دلایل مخالفت برخی از افراد با حضور زنان نوازنده پرداخته و گفت: «برخی با بهانه اینکه این شهر مذهبی است قانون نانوشته‌ای را مبنی بر عدم حضور زنان در کنسرت‌های موسیقی اعمال می‌کنند. من براین باورم تمامی شهرهای ایران اسلامی باورهای مذهبی نقش پر رنگ و جدی دارد. نمی‌توان مذهبی بودن را ویژگی چند شهر خاص دانست. علاوه بر این حضور زنان در کنسرت ها اگر با رعایت شئون اسلامی همراه باشد، هیچ منافاتی با اصول دینی ندارد و نباید این دو امر را متضاد ومتناقض در نظر گرفت.»

پیروز ارجمند در ادامه به دلایل نهادینه شدن این قانون نانوشته پرداخته و گفت: «در هشت سال گذشته در بسیاری از شهرها حضور نوزاندگان زن بر صحنه ممنوع شده بود. در آن سال‌ها عزم جدی از سوی مسئولان برای رفع این ممنوعیت‌ها وجود نداشت و بسیاری از زنان از حضور بر روی صحنه منع شدند. این عدم حضور گاهی با دلایلی همچون متناسب نبودن حضور زنان با عرف شهر صورت می‌گرفت. طبق این قانون نانوشته کنسرت‌هایی که با نوازندگان زن همراه هستند اساسا مجوزی نمی‌گیرند که بخواهند لغو شوند.»

ارجمند در ادامه به رایزنی‌های وزارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اداره ارشاد اصفهان اشاره کرده و گفت: «متاسفانه برخی به افراد دلسوز و دغدغه دار استان اخبار نادرست و اغراق شده را درباره فضای کنسرت‌ها منتقل کردند. اخباری که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد. انتقال این اخبار نادرست سبب سختگیری‌هایی نسبت به فضای کنسرت‌ها شده است. ما رایزنی‌های خوبی با مسئولان ارشاد اصفهان داشتیم و سعی کردیم تا فضا را برای حضور بانوان نوازنده فراهم کنیم. تا این لحظه هم نشانه‌های خوبی برای ایجاد تعامل وجود دارد. اما این نکته روشن است  دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با رفتارهای فراقانونی برخورد خواهد کرد.»

ارجمند به درادامه به همکاری خوب وزارت ارشاد در این زمینه با رسانه‌ها اشاره کرده و گفت: «تعامل و همکاری مناسب با رسانه‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات را رفع کند. اگر این همکاری در فضای همراه با اعتماد و صداقت از سوی دستگاها و رسانه ها  جریان  یابد، رفتارهای فراقانونی نیز کنترل خواهند شد.»

فرشاد رستمی، از اعضای گروه موسیقی «عرفان» درباره‌ی اجرا نشدن کنسرت موسیقی این گروه در هنر سرای خورشید به عدم همکاری اداره ارشاد اصفهان اشاره کرده وگفته است: «روز اول، به احترام اصفهان و ایران و به‌دلیل احترامی که برای گروه قائل بودیم، اجرا کردیم تا وقفه‌ای در برنامه‌ی اجلاس ایجاد نشود و حسن نیت خود را نشان دادیم. البته به ما گفتند اگر این برنامه را اجرا کنید، شب می‌توانید با همه‌ی اعضای گروه روی صحنه حاضر شوید. این حرف را زدند تا کارشان انجام شود و از روز بعد، تلفن‌شان را از دسترس خارج یا خاموش کردند و جوابی به ما ندادند. این توهین به یک گروه نیست، این کار توهین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به موسیقی و به فرهنگ ایران است.»

اظهارات عضو گروه عرفان و گفت‌وگوی صریح مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد  درحالی است که محمد قطبی مدیر کل ارشاد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» گفته است: «تا کنون هیچ کنسرتی در اصفهان لغو نشده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین