کد خبر: ۲۶۷۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲

بازخوانی اظهار نظر مسوولان درباره عملکرد صدا و سیما

بررسی سخنان روسای سه قوه در یکسال اخیر درباره صدا و سیما نشان می دهد که روسای هر سه قوه به عملکرد رئیس صدا و سیما انتقاد جدی دارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویسی سیاسی - اردیبهشت ماه سال جاری بود که بعد از پخش با تاخیر سخنان رئیس جمهور از صدا و سیما، سوالات زیادی در مورد وضعیت روزهای پایانی ریاست عزت الله ضرغامی پیش آمد. در حاشیه اجلاس حکمت مطهر نیز رئیس صدا و سیما در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مدت باقیمانده ریاستش بر صدا و سیما گفت: شما چرا کنتور می اندازید؟ کنتوری هم که می اندازید اشتباه است و من تا آبان ماه در خدمت شما هستم.

البته ضرغامی در همان روز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از کرسی ریاست چه برنامه دارید واکنش متفاوتی نشان داد و گفت: ما فعلا اینجا خدمت شما هستیم. عجله نکیند. ما روی کرسی؛ زیر کرسی... فعلا در صدا و سیما خدمت شما هستیم.

حال با گذشت 7 ماه از آن تاریخ و با نزدیک شده به آبانماه، به نظر می رسد تا چند وقت آینده رئیس جدید یکی از مهمترین ارگان های کشور توسط مقام معظم رهبری معرفی خواهد شد تا ضرغامی خود را برای دوران بعد از کرسی ریاست صدا و سیما آماده کند. در این میان شاید اعلام نظر مسئولان و روسای قوه در مورد وی معیار مهمی برای ارزیابی عملکرد سازمان تحت مدیریت اش باشد.

رئیس قوه قضاییه: برای رئیس صدا و سیما متاسفم

بررسی سخنان روسای سه قوه در یکسال اخیر  درباره صدا و سیما نشان می دهد روسای هر سه قوه به عملکرد رئیس صدا و سیما انتقاد جدی دارند به طوری که آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در تیرماه امسال در مورد عملکرد صدا و سیما گفت: درست نیست که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حیاط خلوت افراد خاصی شود. در همه دستگاه‌ها ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد؛ اما قضاوت‌ها باید عادلانه باشد نه اینکه در برنامه‌ای مجری، تهیه‌کننده و مدیر شبکه دست به دست هم داده قوه‌ای را محاکمه کنند.

وی با اشاره به اقداماتی که در این دوره انجام شده است، گفت: «اینکه شخصی در برنامه‌ای حاضر شود و بگوید بدون پارتی بازی نمی‌شود در قوه‌ قضائیه کاری کرد صحیح نیست. چهارده میلیون پرونده در قوه ‌قضائیه رسیدگی می‌شود و نباید قضات متدین را مایوس کرد. ما صدای مردم را می‌شنویم و این‌گونه نیست که به حرف‌های آنان بی‌اعتنا باشیم. ما از مشکلات اطلاع داریم و امیدواریم که خدا به ما کمک کند.».

 رئیس قوه‌قضائیه با اظهار تاسف برای رئیس سازمان صداوسیما، متذکر شد: «برای رئیس سازمان صدا و سیما متاسفم که این‌گونه عمل می‌شود؛ بنابراین باید برای رفع مشکلات همدلی صورت گیرد.» عالی‌ترین مقام دستگاه قضایی افزود: «این صحبت‌های ما شبیه خطبه شقشقیه است.»

لاریجانی: صداو سیما به موضوعات مجلس نگاه متوازن داشته باشد
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز که خود دو دوره متوالی به عنوان رئیس صدا و سیما فعالیت کرده و از مدیریت این سازمان آشنایی کافی دارد در پاسخ به اظهارات و تذکر نماینده مجلس که مربوط به حفظ شان و اقتدار مجلس بود و اعتقاد داشت صدا و سیما در مورد برخی از دغدغه‌های مردم به صورت گزینشی رفتار می کند گفت: صدا و سیما به موضوعاتی که در مجلس مطرح می‌شود متوازن توجه کند تا اطلاع‌رسانی کاملی صورت بگیرد.

روحانی: دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است
رئیس جمهور که تنها نزدیک 15 ماه است به عنوان رئیس جمهور، مدیریت ضرغامی در صدا و سیما را تجربه می کند پس از برنامه‌های تخریبی عده ای از مدیران ارشد صدا و سیما علیه دولت در سفر استانی خود به اردبیل، در جمع مردم گفت: متاسفانه خدمات دولت برای مردم بیان نمی شود و این بر خلاف تاکید امام راحل است. امام (ره) همواره تاکید می کردند که دولت باید خدماتش را به مردم بگوید و خدمات دولت باید در صدا و سیما به خوبی منعکس شود و رسانه ها باید خدمات دولت را برای مردم تشریح کنند اما درباره اینکه چرا نمی گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت.

رییس جمهور در ادامه با نتقاد از عملکرد صدا و سیما با بیان اینکه رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است افزود: در کدام دولت بوده که در زمینه مساله اقتصادی در عرض یک سال با آن معضلاتی که دولت را تحویل گرفتیم، کارهایی به این بزرگی انجام شده باشد. روحانی سوالی را مطرح کرد و گفت: چرا صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و رسانه های خارجی باید بگویند که کار دولت ایران در اقتصاد، در تاریخ کشورهای در حال توسعه، کم نظیر بوده ولی صدا و سیما  نگوید.     
                                      
روحانی با تمجید از  وسعت دید مردم  گفت: مردم بارها به من می گویند می دانیم چه کسانی و کجاها و چرا شما را اذیت می کنند، شما راهتان را ادامه بدهید. حضور مردم در صحنه بسیار مهم است و همین محبت مردم نشان می دهد که آنان تنها گوششان به رادیو و یا چشمشان به تلویزیون نیست و چشم و گوش آنان خیلی وسیعتر می بیند و می شنود و خیلی خوب می توانند قضاوت کنند.

اما انتقادها از عملکرد ضرغامی محدود به روسای سه قوه نبود و برخی مسئولان در مواردی انتقادهای خود را به نوعی مطرح کردند. به طوری که  بعد از اعلام اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان سال جاری که بیانگر کاهش نرخ بیکاری به ۹.۵ درصد و ایجاد ۴۰۰ هزار شغل بود، این آمار توسط برخی از برنامه های تلویزیونی دستخوش مقایسه هایی قرار گرفت که اغلب پایه کارشناسی نداشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی: صدا و سیمای ضرغامی جبعه سانسور است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته برای چندمین بار از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و آن را جعبه سانسور خواند و خاطرنشان کرد: مردم دیگر تحت تاثیر صدا و سیما و جعبه‌ای که مطالب را با سانسور به مردم تحویل می‌دهد نیستند؛ مردم ایران امروز آگاه شده اند و عقل خود را دست جعبه ای که سانسور می‌کند نمی‌دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آگاهی چیزی نیست که بتوان به زور آن را پس گرفت؛ اگر آن را اسیر کنند طبیعاتا بیشتر می‌شود و اگر آزاد گذاشته شود که خود به خود این آگاهی در بین مردم رواج پیدا می‌کند. با تعصب و لجاجت و دروغگویی نمی‌توان جلوی آگاهی ملت را گرفت؛ هیچ لجوج دروغگویی در دنیای امروز پیروز نمی‌شود.

آیت الله مهدوی کنی: مقام معظم رهبری می گویند اعتراض کنید

آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در سال 91 با انتقاد از برخی برنامه های نامطلوب صدا و سیما، در پاسخ به یک شبهه تبلیغاتی تصریح کرد: به دلیل اینکه رئیس رادیو و تلویزیون منصوب مقام معظم رهبری است، گاهی به ایشان هم عرض می کنیم؛ می گویند آقا اعتراض کنید. ایشان می گویند اینطور نیست که چون زیر نظر من است همه اش درست است، من که به همه چیز آن اشراف ندارم و اینکه بالای سر هر برنامه ای بروم ببینم چکار می کنند.

 وی در یکی از جلسات درس اخلاق خود نیز که پیش از سال 91 در مسجد دانشگاه امام صادق(ع)، سخن می گفت، با انتقاد شدید از برخی فیلم ها و برنامه های سینما و تلویزیون تاکید کرد: واقعا علما از برخی جشنواره‌ها ناراحتند. رئیس جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «به کسانی جایزه می دهند که خیلی شایستگی این جایزه ها را ندارند»، افزود: حالا جلویشان را نمی گیرید هیچی! جایزه هم به آنان می دهید؟!

انتقاد آشنا به جهت دهی نا مناسب صدا و سیما
حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در مراسم رونمایی از کتاب پایان تکصدایی گفت: صدا و سیما خود را مدعی نظارت بر همه قوا و کشور می داند، اما خود به نظارت تن نمی دهد. کاش تکصدایی موجود در صدا و سیما تکصدایی ملت بود، نه تکصدایی یک جناح و گروه سیاسی.

به هر حال به نظر می رسد شمارش معکوس روزهای پایانی ریاست ضرغامی بر صدا و سیما آغاز شده و باید شاهد معرفی رییس جدید این سازمان بزرگ کشور باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین