کد خبر: ۲۶۷۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

نشانه فرد با اخلاق مثبت چیست؟

یک روانشناس معتقد است: نهادینه کردن ارزش‌های انسانی و اخلاقی در تفکر عمومی لازمه سلامت روانی و پویایی جامعه است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جاوید ثمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت خصلت‌های اخلاقی مثبت در داشتن یک زندگی موفق گفت: خصوصیات مثبت اخلاقی از جمله ویژگی‌هایی است که هیچ گاه اهمیت خود را برای بشر از دست نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در جوامعی که خصوصیات اخلاقی مثبتی حاکم باشد آرامش روحی و سعادت نیز در آن وجود دارد اما اضطراب، درگیری ذهنی و افکار پریشان در جوامعی که فاقد چنین ویژگی‌هایی باشد بیشتر دیده می‌شود.

ثمودی با بیان این‌که خصوصیات اخلاقی مثبت در گرایش‌های معنوی و دینی نمودار می‌شود، افزود: معنویت و رویکردهای دینی می‌تواند به اخلاق و خصوصیات انسان جهت بدهد و حتی در علم روانشناسی روند درمان با وجود چنین مشخصات اخلاقی در افراد به مراتب آسان‌تر است.

ثمودی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها اهمیتی به آموزش خصلت‌های اخلاقی در فرزندان خود نمی‌دهند، در حالی‌که خصلت‌های اخلاقی را باید از کودکی در فرزندان‌مان نهادینه کنیم چرا که آثار ماندگارتری دارد.

وی، بهترین زمان یادگیری را تا سن ده سال دانست و تصریح کرد: کودکان را از سنین بسیار پایین با ویژگی‌های اخلاقی مثبت آشنا کنیم و به آنها صداقت، رازداری، محبت، کنترل خشم و به طور کلی آداب معاشرت براساس نکات اخلاقی را بیاموزیم و در آنها نهادینه کنیم.

این روانشناس یادآور شد: بیشتر مشکلات روحی ناشی از آن است که انسان گاهی به پوچی و انتهای خط در زندگی خود می‌رسد، در حالی که اگر خصوصیات اخلاقی در انسان به درستی نهادینه شده باشد و خدا را در معنای واقعی همراه زندگی خود بداند کمتر به افسردگی و پریشان احوالی می‌رسد.

وی، برخورداری از الگوهای مناسب را یکی از روش‌های مناسب در نهادینه شدن خصلت‌های اخلاقی دانست و گفت: باید بدانیم که والدین به هر لحاظ الگوی مناسبی برای فرزندان خود هستند و گاهی منش و خصوصیات اخلاقی خود را با رفتارهایمان به فرزندانمان می آموزیم.

ثمودی بیان کرد: نباید حرف و عمل ما با یکدیگر متفاوت باشد، در این صورت فرزندان نیز دچار تناقض رفتاری می‌شوند و در گفته و عمل یک مسیر درست و مشخصی را در پیش نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: یکی از مهارت‌های مهم زندگی برخورداری از رفتارهای مثبت است و رفتارهای مثبت نیز برگرفته از خصوصیات اخلاقی درست نشات می گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین