کد خبر: ۲۶۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

نمایندگان قانع شدند، فیلم‌ها آماده اکران هستند

حسین نوش آبادی معاون حقوقی، مجلس و اموراستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشست رییس سازمان سینمایی با نمایندگان مجلس می گوید: توضیحات لازم به دوستان داده شد و آنها هم اقناع شدند. به هر حال دو تا از این فیلم ها که به زعم برخی دوستان حاشیه به وجود آورده بود و موجب نگرانی بود؛ سکانس های مورد نظر از فیلم حذف شد و فیلم ها آماده اکران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: بعد از مدت ها مناقشه مجلس با سازمان سینمایی بر سر چند فیلم در نوبت اکران، به نظر می رسد که مشکلات حل شده است. روز گذشته حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در کمیسیون فرهنگی حاضر شده و توضیحات لازم را به نمایندگان ارائه داد.

با وجود اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار مجلس را دخالت در کار اجرایی و دستگاهی خود می‌داند اما با ارائه توضیحات رییس سینمایی به نظر می آید که مشکل اکران ها حل شده است.

حسین نوش آبادی درباره جلسه ای که روز گذشته در مجلس و کمیسیون فرهنگی درباره اعتراض به اکران 8 فیلم تشکیل شده بود به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: جلسه با حضور جناب ایوبی رییس سازمان سینمایی در کمیسیون فرهنگی و کمیته هنری سینمایی و با حضور رییس کمیسیون و تعدادی از نمایندگان مجلس تشکیل شد. بحث بر سر فیلم هایی است که در نوبت اکران قرار دارند و بعضی هم در حال بررسی است. دوستان در مجلس نظرشان این است که باید با دقت و بررسی های بیشتری به این فیلم ها مجوز اکران داده شود.

معاون حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می کند:  نمایندگان دغدغه های خود را اعلام کردند و از رییس سازمان سینمایی خواستند به دلیل حواشی که به وجود آمده این فیلم ها اکران نشوند. آقای ایوبی هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

او درباره اعتراض نمایندگان مجلس توضیح می دهد: معمولا نقش کمیسیون های مجلس نظارتی است و کمتر پیش می آید که در مسائل اجرایی وارد شوند و اینگونه مسائل را به صورت دستوری اعمال کنند. این معمول و متعارف نبوده. اما نقش نظارتی و حمایتی همیشه بوده و از حساسیت ها و هم از نقطه نظرات نمایندگان محترم مجلس و هم کمیسیون اصل 90 و کمیسیون فرهنگی تشکر می کنیم.

نوش آبادی درباره نظر نهایی نمایندگان معترض می گوید: توضیحات لازم به دوستان داده شد و اقناع شدند. به هر حال دو تا از این فیلم ها که به زعم برخی دوستان حاشیه به وجود آورده بود و موجب نگرانی بود؛ سکانس های مورد نظر از فیلم حذف شد و فیلم ها آماده اکران است.

او در توضیح وضعیت دو فیلم مدنظر مطرح می کند: فیلم قصه ها را که از قبل گفته بودیم که موردی ندارد. اعضای کمیسیون فرهنگی هم فیلم عصبانی نیستم و هم قصه ها را دیده اند. اشکلات از قبل برطرف شده بود و قصه ها در حال اکران است. عصبانی نیستم هم سکانس هایی در آن وجود داشته که گفته می شد درباره حوادث 88 است، مورد بازبینی قرار گرفته و چنین چیزی را کسی صحه روی آن نگذاشته است. بحث های اجتماعی و مسائل و مشکلاتی که در گذشته برای دانشجویان مطرح بوده در قالب کار هنری ارائه شده اما به طور کلی جهت گیری این فیلم ها در راستای سیاست های فرهنگی کشور و نظام است. ضد ارزش تلقی نمی شوند.
 
 معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دیگر فیلم های مورد نظر نمایندگان عنوان می کند: از این هشت فیلمی که مد نظر دوستان است، دو فیلم در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح است. بعضی دیگر از فیلم هایی که مطرح شده اند هم که اصلا در دستور اکران نیستند. برخی از این فیلم ها را کارگردانان صلاح ندیده اند که اکران شوند. بعضی دیگر هم به خاطر اختلافاتی که کارگردانان با تهیه کننده فیلم دارند هنوز مشکلات خودشان حل نشده که مجوز اکران بگیرند.

نوش آبادی تاکید می کند: جلسه خوب و پاسخ ها هم قانع کننده بوده و ملاحظات هم دیده شده است. ما هم بارها اعلام کرده ایم که برای دغدغه های مجلس و کمیسیون های نظارتی احترام قائل هستیم و برای رفع این دغدغه ها تلاش خواهیم کرد.

او می افزاید: تا به حال هم وزارت ارشاد سعی کرده تا کوچک ترین آسیبی از ناحیه محصولات فرهنگی و هنری به ساحت مقدس فرهنگ دینی انقلابی وارد نشود. با توجه به اینکه سیاست های کلی نظام هم در راستای اعتلای فرهنگ دینی و اسلامی است سعی می کنیم محتوای برنامه های فرهنگی و هنری ما برای رسیدن به همین منویات باشد.

نوش آبادی ادامه می دهد: به ویژه فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و فرمانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادند ما هم به نوعی در این سیاست ها سهیم هستیم. قطعا در عرصه ای فعالیت می کنیم که در راستای کاهش نگرانی های مقام معظم رهبری و هم دلسوزان نظام باشد.

معاون حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید می کند: فضای فرهنگ و هنر فضای مناسبی برای ارائه سلیقه ها و خواسته هایی است که در چارچوب سیاست فرهنگی نظام تعرف می شود، ما به اینها احترام می گذاریم. به هر حال ممکن است فیلمی به زعم عده ای خوش و به زعم عده ای دیگر خوش نیاید. آنچه برای ما مهم است انطباق این برنامه ها با سیاست های کلی نظام و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است. سلیقه ها و جناح ها و نگاه فردی برای ما قابلیت اجرایی ندارد.

او تماشا نکردن فیلم ها از طرف بعضی از نمایندگان معترض اشاره و عنوان می کند: فکرمی کنیم اگر عزیزانی که مطالبی را مطرح می کنند با دقت و بدون قضاوت قبلی فیلم ها را ببینند ( با توجه به اینکه اصلاحاتی هم انجام شده)، قطعا نظر قبلی را نخواهند داد. چنانچه بعضی از اعضای کمیسیون در همان جلسه قبل مطرح کردند که فیلم ها را دیده اند و مشکلی ندارند.

نوش آبادی درباره روند ساخت و اجازه اکران فیلم ها به خبرنگار آفتاب می گوید: این فیلم ها از قبل پروانه ساخت می گیرند و بدون نظارت در شورای بازبینی و شورای سیاست گذاری در حوزه سینمایی مجوز نمی گیرند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطمئنا دغدغه هایی کمتر از دوستان در مجلس ندارند و به همان اصول پایبند هستند. اینگونه نیست که ما به هر اثر هنری و سینمایی مجوز دهیم همه جوانب را بررسی می کنیم که باعث نگرانی جامعه اسلامی نشویم.

معاون حقوقی، مجلس و اموراستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ممیزی که به این فیلم ها تعلق گرفته اشاره و آسیب به مفهوم فیلم را اجتناب ناپذیر می داند و ادامه می دهد: بعضی از کارگردانان، تهیه کنندگان  و نویسنده ها نگران بودند که حذف بعضی سکانس ها در سیر فیلمنامه و اهداف برنامه اثر منفی بگذارد؛ اما خوشبختانه کمترین آسیب را دیده اند. اگر هم جایی اشکالی به وجود آمده چاره ای نبوده نباید اکران یک فیلم برای نظام و دستگاه های فرهنگی هزینه داشته باشد.

نوش آبادی درباره تاثیر اینگونه اختلافات بر اهالی فرهنگ و هنر می گوید: برای ما مهم این است که این بحث ها و مناقشات بین دستگاه های دولتی و نظارتی باعث نشود که برای جامعه هنری فرهنگی دغدغه به وجود آید و انگیزه ها برای تولید فیلم کم شود. این تصور بین فیلمسازان ایجاد نشود که ممکن است زمان و هزینه خود را برای ساخت یک فیلم بگذارند و فردا به خاطر یک نظر یک جریان یا طیف فکری کارشان صدمه ببیند.

معاون حقوقی، مجلس و اموراستان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید می کند: با توضیحاتی که داده شد این موضوع در حال حل شدن است و از طرفی هم ما به دنبال تعامل ما مجلس هستیم. خواهش می کنیم که مجلس هم حوزه های اجرایی و فعالیت هایی که جزء وظایف ذاتی دستگاهی ما است را به عهده خود ما بگذارند و اجازه دهند خودمان موضوعات را حل و فصل کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین