کد خبر: ۲۶۷۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹

نجفقلی حبیبی: احزاب جدید هم راه اصلاحات را ادامه می‌دهند

همه احزاب اصلاح طلب در چارچوب اصلاحات فعالیت خواهند کرد. همانطور که قبلا این گونه بوده است. در اظهارات فعالین سیاسی در احزاب جدیدهم پایبندی به اصول اصلاح‌طلبی و همچنین مشی خاتمی به چشم می‌خورد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک وظیفه اساسی دولت واقعی این است که حداقل محدودیت و صیانت را همگام با حداکثر آزادی افراد اعمال کند و هیچ‌گاه افراد را شی نپندارد. این را امانوئل کانت فیلسوف غربی می‌گوید. در کشورهای توسعه یافته این احزاب هستند که حداقل محدودیت و البته صیانت را بر حداکثر آزادی افراد محقق می‌کنند.

اما در ایران ما تاریخ یکصد ساله دموکراسی ایران، احزاب فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌اند. چه گروه‌ها و تشکل‌هایی بر پا گشته‌اند که تنها تابلوی حزب را بر سر در خود آویخته‌اند و یا به قول حسن روحانی رئیس جمهور یازدهم ایران، در آستانه هر انتخابات فقط دم در حزب خود را آب و جارو کرده‌اند. هر چند بسیاری اساتید بر این عقیده پای می‌فشارند که ما در طول تاریخ سیاسی کشورمان حزب نداشته‌ایم، آنچه بوده و اکنون هست، صرفا محافل و گعده‌های سیاسی و دوستانه هستند.

هشت سال گذشته برای همین اندک تشکل‌های نحیف سیاسی ایران هم کابوسی بود که هنوز هم یاد آن از خاطر نرفته است. مصیبت‌ها در دوران دولتی که بر آمده از احزاب نبود کم از خراب شدن خانه احزاب نداشت. اما یک سالی است که رئیس جمهوری روی کار آمده که برخلاف رییس جمهور سابق که اعتقادی به تحرکات حزبی و تشکیلاتی نداشت و صراحتا عنوان می‌کرد که نظام جمهوری اسلامی تنها یک حزب دارد، سعی می‌کند که به تدریج کرکره فعالیت احزاب را پیش از انتخابات و در راستای سروسامان دادن به آن‌ها بالا ببرد. دکتر نجفقلی حبیبی فعال اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با سایت «ندای ایرانیان» از فعالیت احزاب جدید می‌گوید. مشروح مصاحبه این فعال سیاسی در ذیل آمده است: 

آیا دولت روحانی را یک دولت اصلاح طلب می‌دانید؟ فعالیت احزاب در شرایط جدید چگونه است؟ 

هر چند آقای روحانی خود را سیاسی و متعلق به هیچ جناحی نمی‌داند، اما همگان به خوبی می‌دانند که دولت یازدهم بیش از هر چیز با پشتوانه اصلاح طلبی روی کارآمده است. تا امروز هم نمی‌شود چیزی جز این نظر داد که رویکرد رئیس جمهور‌‌ همان رویکرد اصلاح طلبی است. البته باید این واقعیت را هم در نظر بگیریم که برخی از دولتمردان هم با این گفتمان رئیس جمهور چندان همراه نیستند. 

آیا روش‌ها و عملکرد اصلاح‌طلبان در شرایط جدید تغییر کرده است؟

شرایط امروز جامعه نسبت به دو سال گذشته تغییر پیدا کرده است. اصلاح طلبان هم به فراخور واقعیات موجود جامعه گام بر می‌دارند و با توجه به تغییر شرایط، حضور سیاسی‌شان به مراتب نسبت به ۸ سال گذشته بهتر شده است. 

اما بروز و ظهور چندانی نداشته است؟ 

این به جهت نا‌هماهنگی است که در میان اجزای حوزه اجرایی دولت می‌بینید. بالاخره توسعه سیاسی و نمایش فعالیت‌های اصلاح طلبان بیش از هر چیز توسط وزارت کشور که به سامان می‌رسد. وزیر کشور یک اصولگرا است و هیچ سنخیتی با اصلاح طلبان ندارد و جز نشست‌های تشریفاتی، عزمش را جزم نکرده است برای توسعه سیاسی. یک وجه دیگر حوزه مدیریت اجرایی در تشکیلات عریض و طویل وزارت کشور است. ما در برخی از بخش‌ها شاهد تغییرات چندانی در این وزارتخانه نبودیم. مثلا چند ماه است که معاون سیاسی در وزارت کشور نداریم. این امر نشان می‌دهد توسعه سیاسی، چندان جدی گرفته نمی‌شود. 

با این اوضاع اصلاح‌طلبان چه عملکردی باید داشته باشند و چه راهبردی را اتخاذ کنند؟

اصلاح طلبان باید در چارچوب قانون فعالیت کنند و اکنون هم اصلاح طلبان فعالیت می‌کنند. از سال ۸۴ تا ۹۲ هم با وجود همه محدودیت‌ها، اصلاح طلبان فعالیت سیاسی خود را تعطیل نکردند و از کنش سیاسی دست برنداشتند. اصلاح طلبان خودشان را متعلق به نظام و جمهوری اسلامی می‌دانند. ادعا می‌کنند و به حق هم ادعا می‌کنند که نزدیک‌ترین افراد به گفتمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین تمام تلاش خودشان را برای خدمت به کشور انجام می‌دهند. اگر نهادهای زیر نظر دولت شرایط لازم را مهیا کنند، این کنش‌گری توسعه پیدا خواهد کرد. 

آیا اصلاح طلبان خواهند توانست که از فرصت‌های پیش رویشان استفاده کنند؟ 

اصلاح طلبان تاکنون هیچ فرصتی را از دست ندادند. متاسفانه برخی از نهاد‌ها و افراد در گذشته میدان فعالیت را بر اصلاح طلبان تنگ کردند. بنابراین وقتی هم دوران جدیدی از سال ۹۲آغاز شد پیروز میدان انتخابات شدند. در انتخابات پیش روی مجلس اگر میدان کنش‌گری سیاسی فراخ‌تر شود باز هم اصلاح‌طلبان پیروز میدان خواهند بود. 

با توجه به شرایط جدید فعالیت حزبی اصلاح طلبان را می‌بینید؟

احزاب اصلاح طلب در شرایط جدید می‌توانند فعال‌تر باشند. به اعتقاد من احزاب جدید اصلاح طلبی هم که فعال شده‌اند، راه اصلاح طلبی را ادامه می‌دهند. 

یعنی بر اساس اصول اصلاح طلبی گام برخواهند داشت؟ برخی می‌گویند که این احزاب گفتمانی متفاوت از دوم خرداد دارند. نظر شما چیست؟

خیر. چرا باید تشکیل احزاب جدید اصلاح طلب عامل اختلاف باشد؟ همه احزاب اصلاح طلب در چارچوب اصلاحات فعالیت خواهند کرد. همانطور که قبلا این گونه بوده است. در اظهارات فعالین سیاسی در احزاب جدیدهم پایبندی به اصول اصلاح‌طلبی و همچنین مشی خاتمی به چشم می‌خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین