کد خبر: ۲۶۷۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱

جان کری: کمک نکردن به کردهای کوبانی غیرمسوولانه است

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت اوباما به این دلیل تصمیم گرفته تا برای کردهای درگیر با داعش در کوبانی سلاح و تجهیزات بفرستد که عدم حمایت از آنها کاری غیرمسوولانه و به لحاظ اخلاقی ناپسند است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی که در سفر اخیر خود به جاکارتا پایتخت اندونزی ایراد کرد، به خبرنگاران گفت: دولت آمریکا نگرانی‌های هم پیمان خود ترکیه را درباره کمک‌رسانی به کردها که با گروه کرد مخالف آنکارا در ارتباط هستند، درک می‌کند.

با این حال جان کری گفت: وضعیت در شهر محاصره شده کوبانی چنان بد است که کمک‌رسانی در این لحظه بحرانی به شدت لازم است.

کری تصریح کرد: بگذارید با احترام زیاد به هم‌پیمانانمان یعنی ترکیه بگویم، ما کاملا اساس مخالفت آنها و همچنین مخالفت ما با هر نوع گروه تروریستی و بویژه چالش‌هایی که آنکارا درخصوص پ.ک.ک با آن روبه‌روست را درک می‌کنیم، اما ما تلاشی برای تشکیل ائتلاف داشته‌ایم تا داعش را تضعیف کرده و از بین ببریم و داعش با تعداد نیروی زیادی که در کوبانی دارد خود را نشان داده است.

جان کری تصریح کرد: داعش تصمیم گرفته که جنگ زمینی راه انداخته و به گروه کوچکی از افراد در این منطقه حمله کند در حالی که این افراد همزمان که شاخه‌ای از گروهی که دوستان ترک ما با آن مقابله می‌کنند هستند، در عین حال دلیرانه با داعش می‌جنگند و ما نمی‌توانیم چشم خود را به روی این حقیقت ببندیم.

وی افزود: پشت کردن به گروهی که با داعش می‌جنگد در زمان فعلی دشوار بوده و نشان‌دهنده بی‌مسوولیتی ما است و به لحاظ اخلاقی نیز کاری دشوار است.

ارتش آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد با انداختن محموله‌های هوایی برای کردها در شهر کوبانی، سلاح، مهمات و کمک‌های پزشکی به آنها داده است.

این کمک‌های هوایی که نخستین کمک در نوع خود محسوب می‌شود، به دنبال چند هفته حملات هوایی کشورهای ائتلاف علیه داعش در نزدیکی شهر کوبانی که چندان از مرز ترکیه دور نیست صورت می‌گیرد.

کری همچنین تاکید کرد که ارسال کمک‌های هوایی به کردهای کوبانی موقتی بوده و آمریکا از ترکیه خواسته اجازه دهد نیروهای کرد عراق برای کمک به کردهای کوبانی به سوریه بروند.

کری به مسئولان آنکارا اطمینان داد که ارسال کمک واشنگتن برای کردها در کوبانی به معنی تغییر سیاست آمریکا در قبال آنها و روابط‌شان با ترکیه نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین