کد خبر: ۲۶۷۷۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰

روحانی: نقطه اوج انقلاب اسلامی در محرم بود

رییس جمهوری با بیان این که علما و ایثارگران هر دو یک هدف را در انقلاب اسلامی دنبال می کنند که نقطه اوج آن در ماه محرم بوده است، گفت: نقش محرم و عاشورا در انقلاب و دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بعد از ظهر چهارشنبه با حضور در جمع علما و ایثارگران افزود: خوشحالم که در محضر کسانی که افتخار می کنند مبلغ دین خدایند و در محضر خانواده معزز شهیدان، جانبازان، ایثارگران و همه خانواده هایی هستم که در راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جان خود وعزیزان خود را در راه حق فدا کردند.

روحانی ادامه داد: نزدیک ماه محرم هستیم، در سایه ایثار و فداکاری امام حسین و هم روحانیت به ویژه روحانیت شیعه و در سایه نام امام حسین، کربلا و محرم ؛ امام حسین توانست این بار مسوولیت سنگین را در قرن های متوالی بر دوش گیرد.

رییس جمهوری با بیان این که ایثارگران در سایه علما پرورش یافتند و علما هم در سایه ایثارگری ایثارگران هستند اظهار داشت: هر دو در یک مسیر هستند، یکی با قلم ودیگری با خون خود ایثارگری را انجام می دهد.

روحانی اضافه کرد: اگر به تاریخ انقلاب اسلامی نگاه کنیم، نقش محرم و عاشورا هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس بسیار پررنگ است و نهضت و انقلاب اسلامی هم گرچه از سال 41 شروع شد اما نقطه اوجش ایام محرم سال 1342 بود.

رییس جمهوری اظهار داشت: ایامی که امام اعلامیه مهم را صادر کردند و فرمودند امروز تقیه حرام است، آن اعلامیه ، یک حرکت بزرگ را در دهه محرم 42 به وجود آورد و هیات های مذهبی و سخنرانان، برای اولین بار در نوحه ها مباحث مبارزه با ظلم را شروع کردند.

روحانی تاکید کرد: آن سخنرانی بسیار مهم امام که در روز عاشورا انجام شد، عاشورایی در 13 خرداد بود و بعد به 15 خرداد منجر شد، آن سخنرانی در عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه آغاز شد، آن هایی که در آن ایام در قم بودند، می دانند که جمع شدن در فیضیه کار مشکلی بود، آن هم روزی که هزاران کماندو مدرسه را محاصره کرده بودند.

رییس جمهوری گفت: در آن سخنرانی بود که امام فرمود کاری نکنی که مثل پدرت وقتی از ایران خارجش کردند ، مردم جشن گرفتند.

روحانی افزود: همه فرازهای دوران نهضت و انقلاب اسلامی در سایه عاشورای امام حسین(ع) بود. حرکت آخری که تداوم یافت، تا سرنگونی رژیم در سایه محرم بود. حادثه 19 دی در قم و در ادامه ، در 29 بهمن در تبریز و در 10 فروردین در یزد و همچنین تا محرم سال 1357 ادامه یافت.

رییس جمهوری ادامه داد: در آن سال بود که همه خبرنگارها، همه اروپا، آمریکا و آسیا در تمام صفحات غرب و در رادیو و تلویزیون نام عاشورا و تاسوعا مطرح شد که می گفتند شاه از تاسوعا وعاشورا می ترسد.

روحانی اضافه کرد: این تاسوعا و عاشورا چیست که همه از آن می ترسند، نمی دانستند که عاشورا نام یک روز و یادآور دلاوری های پرچمدار حسین و آن همه حماسه ها است. چه کسی می تواند عظمت حادثه عاشورا را بیان کند؟

رییس جمهوری با بیان این که چه کسی می تواند و چه بیانی قادر است عظمت امام حسین(ع) و عاشورا را بیان کند، افزود: السلام علی الشیب الخضیب، السلام علی البدن الصلیب، السلام علی الراس المرفوع.

روحانی ادامه داد: چه کسی می تواند و چه بیانی می تواند تبیین کند؟ شهادت داریم ، اما چرا بدن برهنه شود از همه لباس ها؟ شهید داریم اما چرا سر بالای نیزه ها برود؛ این حادثه عظیم و بزرگ.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تمام منبع عظمت ما چه در روحانیت، چه در ایثارگران از منبع عاشورا و کربلاست، هرچه داریم از آنجاست، چه جور دفاع مقدس درست شد و این ملت چگونه در برابر دنیا ایستادگی کرد.

روحانی اظهار داشت: بعضی ها فکر می کنند ما با عراق جنگیدیم، عراقی ها به ما تجاوز کردند، صدامی ها به ما تجاوز کردند با آن ها جنگیدیم اما شما می دانید ما با دنیا جنگیدیم، آواکس های آمریکا در عربستان سعودی همه خبرها را به مرکز فرماندهی بغداد می داد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: میراژهای فرانسه در اختیار عراق در زمان جنگ قرار گرفت، میگ های مدرن در اختیار عراق قرار گرفت، مجهزترین تانک ها و ابزار زرهی در اختیار عراق قرار گرفت، یک سد دفاعی برای بغداد درست کرده بودند، فکر نمی کردند بتوانیم در دل آسمان بغداد نفوذ کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین