کد خبر: ۲۶۷۷۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵

نشریه فرانسوی: احتمال دستیابی به توافقی جامع میان ایران و غرب دور از ذهن نیست

پایگاه اینترنتی نشریه «آتلانتیک» روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که با توجه به جدیت ایران و غرب در مذاکرات هسته ای، احتمال رسیدن به توافقی جامع میان دو طرف دور از ذهن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب‌: این گزارش به نوشته «آنتوان لیبرته»، آورده است: مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 با جدیت بی سابقه ای در حال جریان است. تاکنون ایرانی ها به این جدیت وارد مذاکرات نشده بودند. انگار به نظر می رسد هر دو طرف مایلند به بن بست 10 ساله این پرونده پایان دهند. بستگی دارد از چه کسی پرسیده شود، اما اگر از من بپرسید، می گویم که ایران در حال برداشتن گام هایی است که شفاف سازی را ضمانت کند و این در حالی است که بازرسان بین المللی به تحقیقات خود درباره فعالیت های هسته ای ایران کماکان ادامه می دهند. 

در حالی که کمتر از 6 هفته به ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به توافق جامع و بلندمدت میان ایران و غرب زمان باقی مانده است، به نظر می آید تقریبا غیرممکن باشد که بتوانیم بفهمیم شرایط مذاکرات چگونه پیش می رود. به همین علت است که بدبینی ها سبب شده تا برخی از کارشناسان از اکنون راه های دیگری را پیشنهاد دهند. 

برخی از این راه ها که کارشناسان بدبین پیشنهاد داده اند شامل امضای توافقی ناکامل، تمدید دوباره سررسید مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع، یا برنامه ای کاملا متفاوت از روش دیپلماسی و گفت و گو است. 

در این میان مقام های اسراییلی بیش از سایر کشورها نگران این موضوع هستند و دایم در سخنرانی ها و مقالات خود، بر بیهوده بودن مذاکرت تاکید می کنند. 

بر اساس این گزارش، با توجه به ماهیت بسیار حساس این مذاکرات و اهمیت نتیجه آن، اگر هر نوع توافقی به امضا رسیدن نزدیک شود، گفته می شود باراک اوباما درنظر دارد کنگره آمریکا را دور بزند و از رای گیری در کنگره برای تایید توافق با ایران پرهیز کند و به نوعی از اختیارات ریاست جمهوری درخصوص این پرونده استفاده کند. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن صراحتا آورده شده بود که ایران به تعهدات خود براساس توافق کوتاه مدت عمل کرده است. در این توافق که در نوامبر سال گذشته در ژنو به امضا رسید، از ایران خواسته شده بود که برخی از فعالیت های هسته ای خود را معلق و در ازای آن از کاهش برخی از تحریم ها بهره مند شود. 

این در حالی است که تنها مدتی بعد، قضیه اندکی پیچیده شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی بلافاصله گزارشی دیگر منتشر کرد که در آن تاکید شده بود که ایران در موضوعات مربوط به شفاف سازی هسته ای از مفاد توافق ژنو عقب افتاده است. 

پرونده هسته ای ایران بسیار پیچیده، سیاسی و در عین حال فنی است و به همین علت است که رسیدن به توافقی جامع بسیار مشکل است اما با توجه به جدیت دو طرف در مذاکرات، به نظر می رسد دست یافتن به توافقی جامع و بلند مدت دور از ذهن نیست. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین