کد خبر: ۲۶۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

همه چیز درباره طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت، سخت‌ترین کار در حوزه تحول درمان را مربوط به اجرای کتاب تعرفه‌ها و برخورد با متخلفان خواند و در عین حال بر لزوم جدی‌گرفتن بسته نظارت و ایجاد تحول در این بسته خدمتی تأکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که پیرامون طرح تحول نظام سلامت و هم‌چنین کتاب جدید تعرفه‌ها برگزار شد گفت: کارها بسیار خوب پیش می‌رود و دانشگاه‌ها با شوق و شعف مراحل مختلف طرح تحول سلامت را دنبال می‌کنند. مسئولان محلی در استان‌ها و شهرهای مختلف و هم‌چنین استان‌داران و ائمه جمعه و مردم نیز زبان سپاس و قدردانی دارند البته حفظ این دستاورد بسیار مهم است.

وی در این‌باره افزود: معمولاً سال دوم اجرای طرح سخت‌تر از سال اول خواهد بود. برخی دستگاه‌های نظارتی نیز نگاهی منفی به مباحث دارند و عمدتاً نیمه خالی لیوان را می‌بینند. در عین حال ما نباید تصور کنیم که این دستاوردهای به‌دست آمده متعلق به ما است، چرا که شرایط فعلی حوزه سلامت مرهون تلاش دیگران و از جمله تلاش شما رؤسای دانشگاه‌ها و پرسنلتان است. حفظ این موفقیت در گرو آن است که همچنان همگان درگیر حوزه سلامت بوده و احساس کنند که کار متعلق به خودشان است.

وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: از نظر بودجه و اعتبارات باید بگویم که مقداری اعتبارات حوزه بهداشت با تأخیر تخصیص یافت و به دنبال آن مشکلاتی در زمان اجرای طرح‌های حوزه بهداشت به‌وجود آمد اما نهایتاً با دستور رییس‌جمهور یک درصد مالیات بر ارزش افزوده جهت حوزه بهداشت تخصیص یافت اما ای کاش که این اتفاق زودتر افتاده بود تا کارهای بهداشت با سرعت بیشتری به انجام می‌رسید. رییس‌جمهور دستوراتی درباره سایر اعتبارات طرح تحول داشته‌اند. باید در جهت پایدار کردن این اعتبارات تلاش شود.

هاشمی ادامه داد: قرار بود در لایحه بودجه تنظیم مقررات مالی تقدیمی دولت به مجلس، پایدار شدن اعتبارات این حوزه اتفاق افتد اما تنها به دلایلی که از آن بی‌خبرم این موضوع حاصل نشده است اما پیش‌بینی ما آنست که در قالب بودجه 94 این طرح پایداری اعتبارات و سلامت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: امسال کار سختی را پیش‌رو داریم. نخستین مورد آن ادامه طرح تحول در حوزه درمان است. در این زمینه شاید سخت‌ترین کار ما اجرای کتاب تعرفه‌ها و برخورد با متخلفان باشد. این موضوع کار سختی است اما ضرورت آن از هر امر دیگری بیشتر است.

هاشمی ادامه داد: از طرف دیگر هماهنگ شدن بیمه‌ها با ما امر دومی است که به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. البته شاید مهم‌تر از این موضوع اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام سلامت باشد که باید در قالب برنامه بودجه 94 و هم‌چنین برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد.

وی به چالش نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه تقریباً نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم هر چند در بودجه 93 اعتبارات قابل توجهی به این منظور تخصیص داده شد اما هنوز 100 هزار نفر نیرو داریم که مجوز ندارند. این امر فشار زیادی به دانشگاه‌ها و اعتباراتشان وارد می‌کند. در عین حال به تعداد زیادی نیروی پرستار، پیراپزشک و خدمه نیاز است چرا که نبود حضورشان باعث نارضایتی مردم می‌شود. امیدواریم بتوانیم این مشکل جدی را حل کنیم.

وزیر بهداشت در مورد بسته‌های مختلف خدمتی در طرح تحول درمان گفت: به غیر از موضوع فرانشیز در مابقی بسته‌های خدمتی دانشگاه‌های مختلف با نقاط ضعف و قوت همراه بوده، البته این امر از جهاتی طبیعی است اما در جاهایی نیز پسندیده نیست.

وی ادامه داد: بسته نظارتی یکی از کارهایی است که به صورت ناقص انجام شده است. باید در این زمینه مسیر را کلاً تغییر دهیم. رو در بایستی را کنار بگذاریم و در بسته نظارتی تحولی جدی ایجاد کنیم. شاخص‌های ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر مشخص شوند چرا که بسیاری از مدیران خلاق و توانمند هستند که باید دیده شوند. در عین حال اگر بخشی از مدیران هم ناتوانند یا در انجام وظایفشان کوتاهی می‌کنند باید در نظر گرفته شوند. بنابراین حتماً بخش هیأت امنا و امور دانشگاه‌ها باید ارزیابی عملکرد شوند؛ از کارهای برجسته باید قدردانی شود و در موارد لزوم نیز باید تذکرات لازم داده شود.

هاشمی با تأکید بر لزوم پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: تأکید داشتم که با وجود بدهی‌های، از 15 اردیبهشت‌ماه (همزمان با آغاز طرح تحول سلامت) به بعد طوری عمل شود که برای همگان مشخص باشد که تغییر در پرداخت‌ها ایجاد شده است. متأسفانه برخی دانشگاه‌ها در این زمینه درست عمل نکرده‌اند. در عین حال دستگاه نظارتی هم باید به من گزارش می‌داد که خوب عمل نکرده است.

وزیر بهداشت افزود: رؤسای دانشگاه‌ها باید موضوع اعتباربخشی بیمارستان‌ها را بسیار جدی بگیرند. پشت قدم جدیدمان در زمینه اجرای کتاب تعرفه‌ها، باید تشویق و در عین حال توبیخ هم وجود داشته باشد. برای ارتقای کیفیت خدمات بخش دولتی و خصوصی یکی از مهم‌ترین ابزارها همین نظارت است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیچ مشکلی راجع به اعتبار در مرکز نداریم، بنابراین باید برنامه‌هایتان را تسریع کنید. برخی استان‌ها سردسیرند و در عین حال ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی‌شان بالاست؛ حال که کارهای ساختمانی را برای ارتقاء خدمات هتلینگ شروع کرده‌اید باید این اقدامات را در فرصتی کوتاه به سرانجام برسانید.

هاشمی درباره بسته ارتقای ویزیت در بیمارستان‌های دولتی گفت: در مورد این بسته تأکید می‌کنم که تلاش بیشتری صورت گیرد هر چند که در بسیاری از دانشگاه‌ها کارهای خوبی انجام شده است. از طرف دیگر آزمایشگاه‌ها نیز باید تا پایان سال ساماندهی شود. 1000 میلیارد تومان نیز در رابطه با خرید تجهیزات کلی در حال اعمال است. هم‌چنین در مورد تجهیزات سرمایه‌ای نیز فرصتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده که البته این اقدامات به صورت متمرکز انجام خواهد شد. در مجموع تا یک سال آینده چهره بیمارستان‌های دولتی از نظر تجهیزات تغییر می‌کند.

وی توزیع پزشکان طرحی و ضریب K را مورد اشاره قرار داد و گفت: به زودی این پزشکان به استان‌هایتان می‌آیند. باید به آن‌ها احترام کنید. این موضوع در خوش نامی دانشگاه‌ها و جذب نیروهای مؤثرتر بعدی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. همین وضعیت به‌ویژه برای دندان‌پزشکان نیز مهم است. 1000 یونیت دندانپزشکی در بیمارستان‌های دولتی توزیع می‌شود که بعدازظهرها بتوانند خدمات دندانپزشکی را ارائه دهند.

وی در این‌باره افزود: یک سری دانشکده‌های دندانپزشکی روزها پنج‌شنبه و جمعه تعطیل‌اند. مردم در حوزه دندانپزشکی بسیار زیاد هزینه می‌کنند بنابراین باید اجازه دهید که از امکانات این دانشکده‌ها برای ارائه خدمت به مردم استفاده شود.

وی موضوع خرید خدمت از بخش خصوصی را مطرح و عنوان کرد: خرید خدمت از بخش خصوصی مستلزم آیین‌نامه است. باید ضریب اشغال تخت در بیمارستان مربوطه به حدی باشد که بتواند جهت خرید خدمت به بخش خصوصی یا تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح مراجعه کند.

وزیر بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: کار در این حوزه بسیار سخت است. رؤسای دانشگاه‌ها باید برای تهیه مکمل‌ها و داروها وقت بگذارند. همه دانشگاه‌ها باید تاریخی را اعلام کنند تا مکمل‌ها و داروها جهت توزیع میان گروه‌های هدف، در اختیارشان قرار گیرد.

هاشمی افزود: در عین حال از تعهدمان در قالب خانه‌های بهداشت نباید غافل شویم. باید به هتلینگ خانه‌های بهداشت اهمیت داده شود. بخش سخت کار به حاشیه شهرها و خرید خدمت از بیرون مربوط می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: باید اقدامات مربوط به حاشیه شهرها به سرعت طی یک سال آینده انجام شود و برای تمام مردم ساکن حاشیه شهرها پرونده تشکیل شده و سیمای سلامتشان مشخص شود. البته باید خدمات پایه را نیز برای آن‌ها تهیه کنیم. در زمینه تأمین پزشک مراکز بهداشتی نیز اولویت با روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و زیر 50 هزار نفر است.

وی نظام پرداخت را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مبحث بسیار مهم است. نباید در این زمینه اشتباه شود. در مورد نظام پرداخت کارکنان، پرستاران و ... امروز باید جمع‌بندی شود چرا که ممکن است این مبحث مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. در مورد کارانه آموزشی نیز باید سریع‌تر تصمیم‌گیری شود.

وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در حوزه بهداشت باید به صورت جدی وقت بگذارید. از معاونت بهداشت نیز انتظار آن است که فعال‌تر امور را پیگیری کند.

وی هم‌چنین در موضوع بومی‌گزینی تأکید کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در بحث پرستاری اشتباهات زیادی شده است. در گذشته لیسانس تربیت کرده اما کارهایی که از این افراد خواسته شده در حد لیسانس نبوده است. باید شرکت‌هایی در زمینه نیروی انسانی در حوزه سلامت شکل بگیرد. از امکانات جهاد دانشگاهی نیز باید استفاده شود.

وی افزود: معتقد نیستم که پزشک زیادی داریم اما باید در تعداد دانشجو تجدید نظر کنیم. این امر کار سختی است. در زمینه دستیار هم خواهشم آنست که دانشگاه‌هایی که فکر می‌کنند توان آن را دارند دوره‌هایی را برای دستیاری در رشته‌های مختلف راه‌اندازی کنند.

هاشمی ادامه داد: بنا نیست اختیارمان را به بُردها بدهیم. بر این اساس در موضوع تعداد دانشجو و نحوه گزینش باید تغییرات ایجاد شود و لازم است در جهت حفظ پنج دانشگاه مهم از شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک بگیریم.

هاشمی گفت: آمایش سرزمینی نیز امسال باید به صورت جدی دنبال شود. در حوزه پژوهش هم کارهای خوبی انجام شده که باید عملیاتی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین