کد خبر: ۲۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲

اظهارات معاون وزارت کشور درباره مهمترین "مشکلات زنانه"

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: تقویت نهاد خانواده پیش نیاز تحکیم جامعه و سالم سازی آن است و برهمین اساس توجه به مسایل زنان به عنوان اصلی ترین رکن جامعه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، فهیمه فرهمندپور روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قزوین که همزمان با هفته خانواده در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، افزود: مسائل و مشکلات زنان را زنانه نبینیم و باید برای حل مشکلات زنان، موضوع آسیب شناسی مردان نیز مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی اظهارکرد: طی سال های گذشته سطح مسوولیت پذیری مردان در تامین معاش خانواده کاهش یافته و در بسیاری از خانواده ها زنان برای تامین معاش مجبور به کار بیشتر شده اند.

فرهمندپور با بیان اینکه تعریف مشخصی از کار زنان، شرایط، ساعت آن در کشور وجود ندارد، افزود: در این زمینه نیازمند نظام اشتغال بانوان هستیم چرا که شرایط کار، ساعت، محل و نوع کارها در کشور زنانه نیست.

فرهمندپور تاکید کرد: امروز زنان ما مردانه کار می کنند و این موضوع برای بانوان، مردان، خانواده و جامعه مسایلی ایجاد کرده که این امر حتی در بحث تحکیم خانواده تاثیرهای منفی گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات زنان باید آسیب شناسی مردان نیز مورد اهمیت قرار گیرد، اظهارکرد: تاکنون برای تحکیم بنیان خانواده تنها ارایه آموزش مهارتهای زندگی برای زنان در دستور کار قرار گرفته است، ولی آیا برای تغییر نگرش در مردان برای داشتن خانواده ای سالم و حتی آموزش مهارت های زندگی برای مناسبات مطلوب و داشتن روابط زناشویی مناسب، اقدامی صورت گرفته و یا مورد اهمیت واقع شده است؟

فرهمندپور همچنین این سوال را مطرح کرد: برای دختران در سطح دبیرستانها، دانشگاه ها و مساجد دهها جلسه توجهی در خصوص انتخاب پوشش مناسب، آراستگی و داشتن ظاهری مناسب در محیط های عمومی آموزشی داده شده، حال آیا برای پسران نیز به منظور آشنایی آنها برای انتخاب های صحیح در زمینه همسر گزینی و عدم توجه به ظواهر دختران برای ازدواج، آموزشی ارایه شده است؟

وی اضافه کرد: اگر این مساله را حتی به شکل نسبت عرضه و تقاضایی هم بررسی کنیم باید آموزش هایی برای طرفین ارایه کنیم.

این مسوول با بیان اینکه مشکلات و معضلات امروزه حوزه زنان ناشی از کمبود امکانات، نیروی انسانی و منابع مالی و اقتصادی نیست، بلکه تغییر نگرش جامعه نسبت به آن یکی از مهم ترین مباحث در این حوزه می باشد.

فرهمندپور با بیان اینکه سعادتمندی و خوشبختی جامعه زنان تنها در تمکن و رفاه کامل مادی خلاصه نمی شود، ارزش قائل نشدن برای زن در خانواده و به تبع آن چشم اندازهای غلط جامعه بیرون نسبت به شخصیت و موقعیت زن در جامعه را موجب تضعیف و دلسردی در این قشر دانست.


*** نگرش فعلی به جایگاه زنان باید اصلاح شود

فرهمندپور با ابراز تاسف از نگاه ترحم آمیز جامعه به جایگاه زنان که آن را محتاج توجه و حمایت می دانند، گفت: اگر زنان در جامعه ما در اوج رفاه و آسایش قرار داشته باشند، اما هیچگونه توجه و نگاه صحیح، عادلانه و منطقی به آنها نشود، مثل جامعه زنان عربستان سعودی جایگاه مطلوبی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: زنان در جامعه اسلامی باید از حداقل حقوق شهروندی که حق طبیعی و قانونی آنهاست بهره مند باشند و از برخوردهای جنسیتی و سلیقه ای که برخاسته از افراط و تفریط است در امان باشد.

فرهمندپور سلامت، شادابی، نشاط، آرامش و رفاه زنان در خانواده را مصونیت ساز جامعه از آسیب ها و خطرات دانست و افزود: زن و مرد در خانواده همواره مجموعه ای در هم تنیده و پیوسته هستند که شادابی و نشاط و سلامت آنها، به طور قطع سلامت و امنیت را در جامعه رقم خواهد زد.

وی بررسی مشکلات حوزه زنان را مستلزم یک آسیب شناسی در گذشته و مساله شناسی برای امروز دانست و اظهارکرد: در همین راستا کمیته های ویژه ای را برای آسیب شناسی مشکلات حوزه زنان از گذشته تا به امروز و مساله شناسی برای وضعیت فعلی تشکیل شده است که موظف به تصمیم گیری و اجرا هستند.

فرهمندپور، مشکلات حوزه زنان را همچون باری بر زمین مانده دانست و بر لزوم همکاری و تعامل تمام دستگاه ها برای حل این مشکلات و معضلات انباشته شده بر روی هم تاکید کرد.

*** آمار ازدواج در کشور به شدت کاهش و طلاق رشد یافته است

وی با بیان اینکه متاسفانه از یکسو نرخ آمار ازدواج در کشور به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر آمار طلاق و آن هم در سنین پایین به شکل بی سابقه ای رشد یافته است، تحکیم خانواده را یکی از دغدغه های اصلی مسوولان در حوزه زنان دانست.

به گفته مشاور وزیر کشور در اموز زنان و خانواده، تحکیم خانواده به مثابه سالم سازی جامعه است و مدیران باید بدانند پیگیری امور زنان و خانواده، سلامت اجتماعی را رقم می زند و تضمین روند توسعه را به ارمغان می آورد.

وی با تاکید بر ضرورت تحکیم خانواده در کشور گفت: تحکیم خانواده لازمه تحکیم جامعه و سالم سازی آن است و توجه به زنان به عنوان اصلی ترین رکن جامعه یک ضرورت است.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور با بیان اینکه برخی از استان ها فاقد حداقل های فرصت های فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و آموزشی برای دختران و زنان جوان در شهرها و روستاها هستند، گفت: امروز مقیاس های ورزشی تخصیص یافته به حوزه بانوان در کشور تعجب برانگیز است و این بی توجهی به قشری که رسالت تربیت نسل آینده کشور را عهده دار است، دور از انصاف است.

مشاور وزیر کشور در امور خانواده و بانوان از افزایش آمار افسردگی در بین دختران تحصیلکرده کشور خبر داد و گفت: امروزه بیش از 60 درصد ورودی دانشگاه های کشور را دختران جوان تشکیل می دهند، آماری که در نگاه نخست موفقیتی برای دختران ما محسوب می شود، اما در بطن امر زنگ خطری بزرگ برای آینده کشور است.

وی با بیان اینکه معضلات حوزه زنان بسوی پیچیدگی میل دارد، گفت: عدم برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای شغلی مناسب برای دختران جوان فارغ التحصیل از دانشگاه موجب شده تا این جمعیت بعد از خروج از فضای علمی دانشگاه ها با شوک بزرگی در حوزه اشتغال روبرو و اکثر آنان به افسردگی مبتلا شوند.

**** بی برنامه گی برای اشتغال دختران تحصیل کرده کشور

وی با تاکید بر اینکه عدم برنامه ریزی برای اشتغال دختران تحصیل کرده، کشور را با چالش های بزرگ در حوزه اجتماعی روبرو می کند گفت: اعمال سهمیه راه حل صحیحی برای متعادل کردن نسبت قبولی دختران و پسران نیست بلکه پاک کردن صورت مساله است.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور افزود: متاسفانه امروز روستاهای ما نیز شاهد حضور دختران فارغ التحصیل دانشگاهی است که هیچگونه زمینه فعالیت اقتصادی برای آنها در روستاها فراهم نشده است.

فرهمندپور با بیان این که دانش آموختگان دختر ما امروز فرصتی متناسب با تحصیلات دانشگاهی خود برای ارایه توانمندی های علمی خویش در جامعه پیدا نمی کنند گفت: این مساله باعث شده تا دختران تحصیلکرده بعد از اتمام تحصیلات و نیاز به اشتغال، فرصت های شغلی موجود در شهرهای بزرگ در عین زندگی مجری را بر بیکاری در محل زندگی اصلی و شهر خویش که فاقد بسترهای شغلی مناسب است، ترجیح دهند.

وی این رویکرد که دامنگیر طیف وسیعی از خانواده ها شده را دارای پیامدهای ناگوار و معضلات اجتماعی بسیاری در آینده ای نه چندان دور برای کشور دانست.

فرهمندپور با اشاره به ریشه یابی علل و انگیزه های افزایش نرخ ورودی دختران به دانشگاهها به نسبت پسران، گفت: وقتی دختران در مناطق مختلف کشور پس از پایان تحصیلات متوسطه راهی جز ورود به دانشگاه نمی یابند و مفری برای ابراز خود و استفاده از عمرشان پیدا نمی کنند، آیا انگیزه ای جز ادامه تحصیل در سطوح بالاتر خواهند داشت.

مشاور امور خانواده و بانوان وزیر کشور یادآور شد: تحصیل در دانشگاه برای دختران تنها مطالبات آنها را برای چهار سال به تاخیر می اندازد ولی پس از آن بجای دیپلمه های بیکار، با قشر عظیمی از لیسانسه های بیکار، بی هدف و در نهایت افسرده مواجه خواهیم بود.

فرهمندپور تاکید کرد: اگر برای استفاده از فرصت های ارزشمند و حداقل حقوق شهروندی زنان و دختران شهری و روستایی برنامه ای طراحی کرده بودیم، امروز شاهد بهم ریختن بالانس جمعیتی دانشگاه ها نبودیم.

****اعتیاد زنان و دختران پیامدهای سختی در پی دارد

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در ادامه خطر ابتلا به آسیب های اجتماعی را از دیگر مسایل حوزه زنان دانست و گفت: متاسفانه در عصر حاضر سرعت ابتلا به اعتیاد در زنان در مقایسه با مردان بیشتر و سن ابتلای آنان به اعتیاد نیز کاهش یافته و این موضوع به معنای تهدید و تزلزل بنیان خانواده است.

فرهمندپور در ادامه اضافه کرد: یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور وجود دارد که حدود هشت تا 9 درصد این جمعیت را زنان تشکیل می دهند که همین امر نگرانی و دغدغه های ما را بیشتر کرده است.

وی در ادامه افزود: اعتیاد به عنوان جدی ترین آسیب اجتماعی نه تنها مردان، بلکه جامعه زنان را نیز تهدید می کند.

فرهمندپور اضافه کرد: اگر فکر اساسی برای حل این معضل نشود، دامنه آن می تواند نظام اجتماعی و خانوادگی جامعه ما را تهدید کند.

وی به تاثیر اعتیاد در نظام خانواده اشاره کرد و گفت: تغییر الگوی اعتیاد از مواد سنتی به صنعتی و کاهش سن مصرف از دغدغه هایی است که همواره مورد توجه می باشد.

وی تصریح کرد: ترویج اعتیاد زنان و دختران پیامدهای سختی را به همراه دارد که این پیامدها متفاوت از مشکلات مردان است و ضرورت دارد با حساسیت بیشتر در رفع این معضل تلاش کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان همچنین با بیان اینکه اعتیاد در بین جمعیت متاهل آسیب های بیشتری را به همراه دارد، افزود: در بسیاری از کشورها معتادان را افراد مجرد تشکیل می دهند، اما در کشور ما دو سوم معتادان زنان و مردان متاهل هستند که این تهدیدی جدی برای نظام خانواده محسوب می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین