کد خبر: ۲۶۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵

آبگیری سد تالوار ۱۸ اثر تاریخی را از بین می‌‌برد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: با آبگیری سد «تالوار» شهرستان بیجار 18 اثر تاریخی به زیر آب می روند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، رسول اشتودان روز پنج شنبه در شورای برنامه ریزی استان کردستان، تاکید کرد: باید میراث فرهنگی و آثار تاریخی در مطالعات سدسازی در این استان لحاظ شود.

وی با بیان این که بی توجهی به این آثار، آسیب بزرگی به میراث فرهنگی به عنوان هویت مردم استان وارد می کند، اظهار کرد: در حوزه سد داریان نیز که اکنون در حال ساخته شدن است، چشمه بل که ثبت ملی شده، در معرض خطر قرار دارد.

فرماندار سروآباد نیز در این نشست گفت: سد داریان نه تنها هیچ ثمره ایی برای استان کردستان ندارد، بلکه موجب آسیب و ضرر رسیدن به کشاورزان این شهرستان شده است.

مسعود روحانی افزود: به عنوان مثال مردم روستای رودبار که جهادکشاورزی با هزینه های زیادی بیش از چهار هکتار باغ انار ایجاد کرده بود، امروز به دلیل تهدید این سد، در حال ترک روستا هستند.

وی ضمن درخواست از مسوولان مرتبط برای جبران خسارات این روستاییان، ادامه داد: انتظار می رود امتیازاتی از سد داریان برای کشاورزان منطقه در نظر گرفته شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این نشست گفت: طرح های ذخیره و بهره برداری آب استان کردستان تا سال 1415 خورشیدی به دو هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. 

جبار خالق پناه افزود: تا سال 1415 می توانیم 60 درصد از ظرفیت آب استان را ذخیره و مورد بهره برداری قرار دهیم. 

وی اظهار کرد: برای طرح های بعد از سال 1415 نیز به منظور بهره برداری از 72 درصد پتانسیل آب های استان به هزار و 625 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

خالق پناه افزود: این اعتبارات تنها برای طرح های شرکت آب منطقه ای استان کردستان است و طرح های انتقال آب نیز به اعتباراتی در همین سطح نیاز دارد. 

خالق پناه در پاسخ به انتقاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره تاثیر سد داریان بر از بین رفتن چشمه بل گفت: شرکت آب منطقه ای پیشنهاد بالادست را داده بود و محل کنونی این سد اصلا مورد موافقت شرکت آب منطقه ای کردستان نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین