کد خبر: ۲۶۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴

جنتی: حافظ از معماران چیره‌دست فرهنگ جهانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ یکی از معماران چیره دست فرهنگ جهانی و غزل های او متأثر از ساختمان سوره ها و آیات قرآن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «علی جنتی» امروز (جمعه) در نشست هم اندیشی حافظ شیرازی در کشور کویت و در تالار کتابخانه ملی کویت با حضور وزیران فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و کویت برگزار شد، افزود: حافظ قله بلندی است که توانست فراتر از مرزهای زبان فارسی بعنوان نماینده شایسته ای برای فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد و شعر او از زمان حیاتش تاکنون نمونه اعلای سخن سرایی است.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، وی افزود: حافظ نه تنها برای ما ایرانیان که برای همه فرهیختگان جهان مظهراعلای اندیشه و ذوق ایرانی است که در دورترین نقاط جهان هواخواهان عاشق و دلبستگان تمام عیار دارد.

جنتی تاکید کرد: حافظ یکی از معماران چیره دست فرهنگ جهانی است که غزل های او متأثر از ساختمان سوره ها و آیات قرآن است، هنرمند و اندیشمندی ژرف نگر که موقعیت انسان را در نظام هستی توضیح داد، و در زمانه تنگ نظری ها و تعصبات ما را به همزیستی مسالمت آمیز انسانی و احترام به سلایق و عقیده ها فرا می خواند.

وی ادامه داد: در زمانه ما که خشونت و مرگ برخاورمیانه چنگ انداخته است، برگشت به آموزه های حافظ می تواند بار دیگر آرامش، آسایش و همزیستی مسالمت آمیز را به منطقه بازگرداند و عفریت جنگ، خشونت و تعصب را از صحنه زندگی ما براند.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در کویت گفت: اگر ادبیات انگلستان به وجود شکسبیر مباهات می کند و ایتالیا به وجود دانته افتخار کرده و به کمدی الهی او می بالند و اگر آلمان، گوته را مایه فخر خود دانسته، سرزمین شعر پرور ایران و جهان اسلام نیز به داشتن شاعری چون حافظ شیرازی افتخار می کند.

وی افزود: برگزاری این نشست با شرکت حافظ شناسانی از مصر، کویت، عمان، لبنان، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران این حقیقت را آشکار می سازد که سروده های این لسان الغیب و ترجمان الاسرار جاودانه و ماندگار است و محدود به زمان خاصی نیست.

عبدالکریم جرادات استاد دانشگاه اهل البیت امان وحافظ شناس برجسته اردنی نیزطی بیاناتی تحت عنوان «اشعار عربی در دیوان حافظ شیرازی» ضمن تشکر از تلاش های رایزنی فرهنگی کشورمان برای معرفی هنر، ادب و فرهنگ ایران زمین گفت: دیوان حافظ شیرازی اثر جاودانه ای است که عمر درازی دارد و همچون شاهکارهای فردوسی، خیام و مولوی باگذشت زمان نه تنها غبار قرون و اعصار برچهره آن نمی نشیند بلکه برتابناکی و درخشندگی آن می افزاید.

«احسان اللواتی» استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان در این نشست ادبی گفت: شعر یکی از ارکان اصلی ادبیات فارسی در طول قرن های گذشته تا به حال بوده است و عشق روز افزون مردم ایران به شعر بر کسی پنهان نمانده بگونه ای که تعداد شاعران جوان معاصر در کشورهای پارسی گوی کمتر از گذشته نیست.

خانم «رمله الغانم» رییس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه عین الشمس قاهره طی سخنانی تحت عنوان «حافظ

شیرازی، پیشوای شاعران جهان» گفت: ادبیات فارسی یکی از غنی ترین و اصیل ترین ادبیات کهن جهان به شمار می آید و شاعران پارسی گوی با سرودن اشعار انسان مدار و تاکید بر محبت و نوع دوستی امروزه به الگوی شایسته ای برای شاعران معاصر جهان تبدیل شده اند.

این استاد حافظ شناس مصری افزود: امروزه هیچ کتابخانه ای در جهان نیست که کتاب های فارسی نداشته باشد و در میان آن دیوان حافظ نباشد، زیرا حافظ محبوبترین و مردمی ترین شاعر فارسی زبان است.

«سید موسی اسوار» استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران وعضو فرهنگستان زبان فارسی در پژوهش خود به تشریح اولین بیت دیوان حافظ پرداخت و گفت: هرچند درباره زندگی خواجه شیراز، شعر و اندیشه وی طی سال های گذشته کتاب ها و مقاله های فراوان نوشته وتألیف شده، اما هنوزناگفته ها بسیار است و پژوهندگان در هر نشست و اجلاسی نکته های تازه ای از این سخن سرای پارسی گوی پیدا می کنند و این هم اندیشی که برای اولین بار در چنین سطح گسترده ای در جهان عرب برگزار می شود, نمونه بارز این مدعاست .

این مراسم که به دعوت شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت وباهمکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد که در آن «حسین انتظامی» معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عنایتی سفیر کشورمان در کویت و خامه یار رایزن فرهنگی انبوهی از شخصیت های دانشگاهی، فرهنگی، نمایندگان پارلمان ، شیفتگان فرهنگ و ادب ایرانی و قشرهای مختلف مردم کویت شرکت داشتند.

هیأت بلند پایه جمهوری ایران به ریاست «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز سه شنبه وارد این کشورشد.

برپایی هم اندیشی حافظ شیرازی که برای اولین بار در سطح منطقه برگزار می شود در چارچوب توافقنامه فرهنگی دو جانبه برگزار شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین