کد خبر: ۲۶۸۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

جمعیت ایران از مرز 78 میلیون نفر گذشت

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: جمعیت ایران در پایان شهریور سال جاری 78 میلیون و 68 هزار و 849 نفر ثبت شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «علی اکبر محزون» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم جمعیت جوانان ایرانی از این میزان جمعیت از 35 درصد به 5 / 31 درصد در سال جاری رسیده است و این نشان می دهد که جمعیت ایران به سمت سالمندی در پیش است.

وی با بیان اینکه براساس آمار جمعیت سالمند ایران با احتساب افراد بالای 65 حدود 7 / 5 درصد کل جمعیت ایران است، افزود: براساس آمار به ازای هر پنج نفر در ایران یک نفر بالای 65 سال در کشور است.

محزون با بیان اینکه پیش بینی می شود موج جهشی به سمت سالمندی در کشور داشته باشیم، ادامه داد: در صورتی که جمعیت سالمند را بالای 60 سال محسوب کنیم به ازای هر چهار نفر جمعیت در ایران یک نفر سالمند وجود دارد.

نامبرده تصریح کرد: از آنجا که کاهش رشد جمعیت در شاخص های دیگر نیز تاثیرگذار است با کاهش جمعیت بعد خانوار (متوسط تعداد افراد خانوار) نیز کاهش پیدا کرده است به طوری که اکنون بعد خانوار در ایران به 5 / 3 نفر رسیده است.

*** تک فرزندی و بی فرزندی موجب توقف رشد جمعیت تا 84 میلیون نفر می شود

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: اکنون نرخ باروری در کشور ما 7 / 1 تا 8 / 1 فرزند در یک خانواده است به طوری که نرخ باروری کشورمان به زیر سطح جانشینی رسیده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که این روند به سمت کاهش پیش برود و تک فرزندی و بی فرزندی نیز ادامه داشته باشد تا سال 1415 جمعیت کشورمان با 84 میلیون نفر متوقف می شود.

این مقام سازمان ثبت احوال تصریح کرد: در صورتی که آمار نرخ باروری کنونی باقی بماند چون این نرخ زیر سطح جانشینی است، فقط توقف رشد جمعیت 10 سال به تاخیر می افتد و تا سال 1425 جمعیت ایران حدود 90 میلیون نفر می شود.

***تک فرزندی تهدیدی برای جمعیت کشور

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: تک فرزندی و کم فرزندی می تواند به عنوان آسیبی جدی برای جمعیت کشور محسوب می شود چرا که بسیاری از خانواده ها به سمت کم فرزندی پیش رفته اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کرده اند امیدواریم طرح افزایش فرزند آوری در خانواده ها ادامه داشته باشد و نگرش مردم نیز نسبت به این موضوع تغییر کند.

***جمعیت عامل توسعه است

محزون افزود: جمعیت به عنوان عامل مهمی برای توسعه به شمار می رود به همین منظور می توان گفت که ساختار جمعیت جوان می تواند در رشد و توسعه تاثیر جدی داشته باشد.

وی اظهار داشت: ایران در سه دهه گذشته تحولات جدی در جمعیت داشته است.

محزون ادامه داد: قبل از ورود ایران به مرحله توسعه، نرخ موالید و مرگ و میر بالا بود و این موضوع اثر رشد جمعیت را خنثی می کرد و با شروع فرایند توسعه و با وجود اینکه خدمات بهداشت و درمان توسعه داده شد، مرگ و میر کاهش یافت و این کاهش شکاف بین موالید و مرگ و میر را نشان می داد.

وی اضافه کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توسعه خدمات بهداشت و سلامت سریع تر استمرار پیدا کرد و همچنان کاهش مرگ و میر و افزایش موالید را شاهد شدیم به طوری که تا سال 64 این روند ادامه داشت و دو میلیون موالید در سال 65 داشتیم.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: در سال 1367 و در راستای اجرای اولین برنامه توسعه کشور، سیاست های تهدید موالید ابلاغ شد و در سال 69 شورای تهدید موالید مجدد احیا شد و این موضوع تا حدی پیش رفت که در سال 72 نیز قانون تنظیم خانواده به تصویب رسید.

محزون در ادامه اظهار داشت: هدف گذاری برنامه اول توسعه داشتن 5 / 6 فرزند برای هر خانوار در سال 67 بود تا بتوانیم این نرخ را در سال 90 به حدود چهار فرزند برای هر خانواده داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: این استمرار غلط موجب شد که ما در سال 72 به رقم چهار فرزند در هر خانوار رسیدیم و در سال 90 نیز ما به 1 / 2 فرزند در هر خانواده رسیدیم و در واقع ما به خط قرمز باروری نزدیک شدیم.

نامبرده تصریح کرد: اکنون نرخ باروری در ایران 7 / 1 تا 8/ 1 فرزند در هر خانواده است که با ادامه این روند توقف رشد جمعیت را شاهد خواهیم شد.

وی ابراز امیدواری کرد با فرهنگ سازی بیشتر و توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی بتوانیم علاوه بر افزایش رشد جمعیت، گام موثری در جهت جوان سازی جمعیت کشور برداشت تا رشد و توسعه کشور را شاهد باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین