کد خبر: ۲۶۸۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
جلوی رانت باید گرفته شود

جعفرزاده ایمن‌آبادی: قبح تخلف برای برخی در مجلس ریخته است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در واکنش به تحقق وعده‌های دولت یازدهم برای برررسی تخلف در بورسیه‌های وزارت علوم به «آفتاب» می‌گوید: دولت به مردم خلاف واقع نگفت. هر چه واقعیت بود مطرح شد، روغن داغ قضیه را اضافه نکرد، این موضوع ارزشمند است و ثابت کرد که این دولت، دولت راستگویان است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: روز جمعه نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی در دولت‌های نهم و دهم به وسیله روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم اعلام شد.

به گزارش آفتاب، تخلف در بورسیه‌های وزارت علوم از ابتدای حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم مطرح شد. چندماه پس از آن با اعلام آماری حدود سه هزار و هفتصد تخلف در بورسیه و جدیت در بررسی این آمار به وسیله وزارت علوم، عده‌ای در مجلس شورای اسلامی استیضاح فرجی‌دانا را کلید زدند. استیضاحی که به عدم رای اعتماد از طرف مجلس منجر شد.

اما با وجود رای اعتماد نگرفتن مجدد وزیر، دولت از خواسته خود کوتاه نیامد و شخص رییس‌جمهور اعلام کرد که با این وجود بررسی بورسیه‌ها به وسیله سرپرست وزارتخانه ادامه خواهد داشت. نجفی به عنوان سرپرست انتخاب و بررسی پرونده بورسیه‌ها ادامه یافت.

هفته گذشته رییس دولت یازدهم قول اعلام نتایج تخلف در بورسیه‌ها را به مردم داد و جمعه نتایج اعلام شد. اما اعلام نتایج باعث شده تا مخالفان دولت انتقادهایی شدیدتر از گذشته داشته باشند. این گروه با تاکید بر عدد ۸۴۰، دولت و وزارت علوم را دروغگو می‌خوانند و این نتایج را کم‌ارزش جلوه می‌دهند.

جعفرزاده، نماینده رشت در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» به واکنش طرفداران دولت دهم در قبال بورسیه‌ها اشاره و تاکید کرد: با انتشار خبر تایید تخلف در ۸۴۰ بورسیه ببینید چه هجمه سنگینی از طرف دولتمردان دهم و طرفداران آنها ایجاد شده است. چقدر راحت عدد ۷۰۰، ۸۰۰و ۲۰۰ را کوچک می‌دانند و اینها را عدد به حساب نمی‌آورند. این نشان می‌دهد که به تخلف عادت کرده بودند. مثل اینکه قبح هر چه تخلف است برای این افراد شکسته است. از زمان اعلام این آمار هجمه سنگینی را علیه دولت شروع کرده و جالب است که مطرح می‌کنند، دولت باید عذرخواهی کند.

این نماینده مجلس با انتقاد به این واکنش‌های مخالفان دولت، از دولت می‌خواهد که وارد اینگونه حاشیه‌ها نشود، تخلفات را جمع‌بندی کند و به قوه قضاییه تحویل دهد. با عاملان و کسانی که این تخلفات را انجام داده‌اند -حتی یک نفر- برخورد قانونی کند. چه برسد به اینکه در حال حاضر عدد روی ۸۴۰ نفر است.

جعفرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار «آفتاب» مبنی براینکه آیا مجلس هم همچنان پیگیر این موضوع است و قرار است که کمیته درنظرگرفته‌شده موضوع بورسیه‌ها را همچنان بررسی کند، توضیح می‌دهد: توصیه من به دولت این است که انتظار از جای دیگری نداشته باشید، ان‌شاالله که قوه قضاییه هم نهایت همکاری را داشته باشد.

او تاکید می‌کند: دولت نباید در قبال مخالفت هایی که دراین خصوص اعلام می شود عصبانیت به خود راه دهد، از کوره بیرون رود و وارد حاشیه شود. دولت احتیاج ندارد که به کسی پاسخگو باشد، باید کار خود را انجام دهد و پرونده ها را به مراجع قضایی تحویل دهد. دولت باید به قولی که به مردم داده جامعه عمل بپوشاند.

جلوی رانت باید گرفته شود

سید محمد سادات ابراهیمی نمانده شوشتر هم درباره اعلام بورسیه‌ها به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: اقدام دولت شجاعانه بود. بدون مماشات و محافظه کاری جلوی این تخلف را گرفت. اگر بقیه دستگاه‌ها هم چنین تخلفاتی داشته باشند دولت باید به همین شکل قاطعانه آن چیزی که منطبق بر قانون و مقررات است را اعمال کند.

او در واکنش به هجمه مخالفان دولت مبنی بر بزرگنمایی تخلفات بورسیه‌های وزارت علوم عنوان می‌کند: تخلف کوچک و بزرگ ندارد. هم از نظر شرعی و هم قانونی یک موضوع مضموم است. قرار نیست که ما تخلفات را درجه‌بندی کنیم و چشم‌پوشی کنیم. کسانی که چنین نظری دارند به این معنا است که نسبت به تخلفات کوچک چشم‌پوشی صورت بگیرد.

وی گفت: اگر قرار باشد دولت از این تخلف‌های بگذرد مطمئنا باید منتظر بروز تخلف‌های بزرگ باشد، چرا که تخلف‌های بزرگ از دل تخلف‌های کوچک بیرون می‌آیند. در ضمن ۸۴۰ نفر هم تخلف کوچکی به حساب نمی‌آید. یک نفر دو نفر نبوده که بگوییم موردی و خاص بوده است. مشخص است که این قضیه براساس یک کار کاملا تشکیلاتی صورت گرفته است.

سادات ابراهیمی افزود: البته ما اعتقاد داریم که برخی از این افراد ذی‌حق بودند. نظر من این است در جایی که دانشجو مقررات مربوط را رعایت کرده و بدون استفاده از رانت‌ها و پارتی‌ها توانسته خود را به مرحله‌ای از جذب و گزینش برساند، باید به حق خود برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اما کسانی که از رانت استفاده کرده‌اند چه یک نفر باشد چه هزار نفر قطعا باید جلوی آنها گرفته شود. کسانی که تعداد را مطرح می‌کنند به دنبال توجیه کار گذشتگان هستند. این توجیه هم از نمونه‌ای نیست که کسی از آن استقبال کند. در شرایطی که در کشور مقدار زیادی از بودجه صرف بودجه‌های جاری می‌شود ادامه این روند برخلاف مصالح ملی است.

سادات ابراهیمی با تایید اقدامات دولت عنوان می‌کند: مصالح ملی اقتضا می‌کند به دلیل خوشایند عده‌ای تصمیم گرفته نشود و تحت تاثیر تبلیغات کاذب قرار نگیریم. این وضعیت هم از شهامت دولت است، برخی دولت‌ها به خاطر اینکه برای خود تبلیغات راه بیندازند چه بسا بسیاری از این کارها را انجام می‌دهند تا برای خود محبوبیت ایجاد کنند.

این نماینده مجلس در واکنش به انتقاد از رسانه‌های حامی دولت که در زمان اعلام تخلف در بورسیه‌ها دست به شفاف‌سازی زدند می‌گوید: رسانه‌ها یکی از ارکان مهم دموکراسی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. لذا این اختیار را دارند که موضوعات مختلف را به نقد بکشند. اگر رسانه‌ها نبودند و نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی نمی‌کردند، معلوم نبود که این نتیجه‌ای که می‌بینید، حاصل می‌شد.

وی تاکید کرد: قرار نیست رسانه‌ها همواره موافق یا منقد رویکردهای دولت باشند. رسانه‌ها غالبا به دنبال حقایق هستند. در این موضوع هم براساس آمار و اطلاعاتی که داشتند، اثبات شده است.

او با تاکید بر غیرقانونی بودن بورسیه‌ها، رسانه‌هایی را که در این خصوص شفاف‌سازی کردند را شایسته تقدیر می‌داند و عنوان می‌کند: درباره عدد این تخلف‌ها باید گفت که این بر عهده رسانه‌ها نیست که کاملا تخصصی و ریز به مسائل بپردازند. اصل موضوع غیرقانونی بوده است و رسانه‌ها نه تنها شایسته سرزنش نیستند بلکه شایسته تقدیر هستند. به هر حال گفته و نظر آنها در نهایت تایید شد که عده‌ای بدون ضوابط قصد داشتند از بورسیه استفاده کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین