کد خبر: ۲۶۸۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

مشکلات صنفی ناشران

محمد حسین غفاری، ناشر فلسفی و مدیر انتشارات حکمت، بزرگترین ناشر فلسفه بر لزوم اتحادیه قوی ناشران و کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس فرهنگی: غفاری در آستانه انتخابات اتحادیه ناشران گفت: باید اتحادیه ناشران از موضع انفعالی خارج شده و عملکرد اجرایی بیشتری داشته باشد.

این ناشر فلسفی کمک‌های دولتی را در حل مشکلات حوزه نشر موثر دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: «صنفی و سندیکاها در بسیاری از مشاغل مانند حوزه نشر از جایگاه خود فاصله گرفته و نتوانسته مشکلات واقعی فعالان این حرفه را حل و فصل کند. اگرچه برخی کارها در سال‌های اخیر؛نظیر برخی رایزنی‌ها با دولت برای حل مسئله‌ای همچون معافیت مالیاتی ناشران انجام شده است اما این اقدامات انجام وظایف اولیه است و نمی‌توان آن را نمونه عملکرد صنفی موفق و ملموس دانست.»

غفاری تاکید کرذ: «نبود تعامل جدی و انگیزه و دوراندیشی‌های لازم بین ناشران همیشه باعث انباشته‌شدن مشکلات این حوزه شده است. اگرچه اقدامات و سازوکارهای مناسب صنفی می‌تواند مشکلات نشر را حل کند اما من فکر می‌کنم در شرایط فعلی دولت نیز می‌تواند به حل مشکلات صنفی ناشران کمک بیشتری برساند. دولت یازدهم با ایجاد آرامش نسبی درحوزه نشر گام مثبتی برداشت. به نظر من این گام مثبت می‌تواند ادامه پیدا کند.»

وی افزود: «وزارت ارشاد می‌تواند با اقداماتی نظیر تجهیز هدفمند کتابخانه‌ها، حل مشکل کاغذ، رایزنی برای فروش کتاب در کشورهای فارسی‌زبان همسایه؛ اصلاح سیستم پخش و توزیع کتاب و سامان دادن به وضعیت ممیزی به ناشران کشور برای خارج شدن وضعیت نشر از حالت رکود کمک کند.»

به گزارش آفتاب، فردا دوشنبه ۵ آبان، انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار می‌شود. 

ناشران در گفت‌وگو با رسانه‌ها به معضلات حوزه نشر کشور پرداخته‌اند. حل مسائل و مشکلاتی مانند تمرکز سه برابری فعالیت‌های نشر در پایتخت نسبت به سایر مناطق کشور و تولید ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال با متوسط شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از درد‌های  مشترک ناشران کشور است.

ناشران کشور در هشت سال گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند؛ کندی صدور مجوز، سانسور گسترده و بی‌حد و حصر و نوسانات قیمت کاغذ بسیاری از انتشارات‌ها را تعطیل کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین