کد خبر: ۲۶۸۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
شوخی «آب‌پاشی» همانند «اسیدپاشی» حرکتی تقبیح‌شده است

«آب‌پاشی» برای به حاشیه بردن «اسیدپاشی»

این روزها تهران و اصفهان درگیر پس‌لرزه‌های اسیدپاشی‌های اخیر است. عده‌ای با پاشیدن آب یا شیر بر روی زنان و دختران موجب رعب و وحشت می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: برخی روان‌شناسان معقتدند که علت این قضیه بیکاری و همچنین عدم وجود تفریحات سالم است اما گروهی دیگر بر این باورند که آب‌پاشی‌ها برای کمرنگ جلوه دادن اسیدپاشی‌های اخیر صورت گرفته است.

دکتر اصغر کیهان‌نیا، مشاور و روانپزشک، در پاسخ به این پرسش خبرنگار «آفتاب» که چرا بلافاصله بعد از حوادث اسیدپاشی در اصفهان گروهی اقدام به آب‌پاشی بر روی دختران کرده‌اند، گفت: این موضوع به دلیل نیاز جوانان ما به هیجان و تفریح صورت گرفته است. جوانی که هدف و تفریح سالم نداشته باشد خود را با چنین مساله‌ای سرگرم می‌کند چرا که بعد از حوادث اسیدپاشی زنان و دخترا وحشت‌زده شده‌اند و پسران جوان برای سربه‌سر گذاشتن و خندیدن دست به چنین اقدامات ناشایستی زده‌اند.

وی ریشه این آب‌پاشی‌ها را در بیکاری و نیاز جوانان به تفریح دانست و افزود: اگر جوان امکان بروز و تخلیه انرژی خود را داشته باشد دیگر به دنبال چنین تفریحاتی نمی‌رود و در این مورد مسئولین نقش اصلی را برای ایجاد تفریحات سالم ایفا می‌کنند.

این روانشناس درباره‌ی تاثیرات روانی این حرکت بر روی زنان و دختران اضافه کرد: این کار نیز همانند اسیدپاشی حرکتی تقبیح شده است. زنان و دختران ما به دلیل سابقه ذهنی که از حوادث اخیر در اصفهان دارند دچار ترس می‌شوند اما نفس کار تاثیر سوئی ندارد و می‌توان آن را مشابه «دوربین مخفی» دانست که برای لحظاتی هیجان می‌آفریند.

کیهان‌نیا در پایان سخنانش به راه‌های جلوگیری از حوادثی از این قبیل اشاره کرد و گفت: پاشیدن آب یا شیر را نمی‌توان جرم و جنایت دانست. از نظر قانونی این کار خلاف است و بهترین راه کار نصیحت، بازداشت یا جریمه افرادی است که دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

 دکتر محمد علی کیهانی‌نژاد نیز درباره علل پاشیدن آب بر روی دختران بعد از حوادث اسیدپاشی به خبرنگار «آفتاب» گفت: این اقدام توسط همان گروهی که اسید‌پاشی‌ها را انجام دادند، ترتیب داده شده است به نحوی که مساله اسیدپاشی را به حاشیه برانند.

وی ریشه این قضایا را تندروهای ایدئولوژیک دانست و افزود: این افراد می‌خواهند خشونت‌های اخیر در اصفهان را کم‌رنگ کنند و به آن رنگ طنز بپاشند.

این روانشناس معتقد است این حرکات خیلی زود متوقف خواهند شد و بیشتر برای سرپوش‌نهادن بر اسیدپاشی‌های اخیر صورت گرفته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین