کد خبر: ۲۶۸۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴

برابری مصرف سوخت تیبا و سمند در مقایسه با خودروهای خارجی

ز مدت‌ها پیش نوک پیکان انتقادات مسئولین به سمت مصرف سوخت خودروهای داخلی نشانه رفت. نارضایتی مصرف بالا سوخت در این خودروها مهم‌ترین موضوع در این زمینه بود که دلیل اصلی آن را کیفیت پایین خودروهای داخلی می‌دانستند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حال آنکه این نظریه و تحلیل نادرست از کجا و بر اساس کدام پایه علمی نشأت گرفته است معلوم نیست.

مصرف سوخت خودرو از نگاه خریداران این محصول، یکی از ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود و همواره مصرف کم سوخت خودرو در شرایطی که هزینه سوخت در کشور با توجه به سهمیه‌بندی آن بالا است، مهم‌ترین فاکتور برای خریداران خودرو محسوب می‌شود.

میزان اندازه‌گیری مصرف سوخت خودروهای تولید داخل برگرفته‌شده از استاندارد اروپایی ECE است و میزان اندازه‌گیری مصرف سوخت خودروهای تولید خارج بر اساس روش آزمون سازمان محیط‌زیست ایالات‌متحده آمریکا است که این دو روش اندازه‌گیری بسیار نزدیک به هم بوده و شباهت زیادی با یکدیگر دارند. بر همین اساس این میزان اندازه‌گیری کاملاً معتبر و قابل قیاس با استانداردهای جهانی است.

لازم به ذکر است که در این‌گونه مقایسه می‌بایست به‌منظور مقایسه صحیح مصرف سوخت، خودروها از لحاظ وزنی و ابعادی و با حجم موتور یکسان موردبررسی قرار گیرند.

به‌عنوان‌مثال دو خودرو پرتیراژ داخلی، تیبا گروه خودروسازی سایپا و سمند گروه خودروسازی ایران‌خودرو را موردبررسی قرار می‌دهیم.

خودرو تیبا با دارا بودن حجم موتور 1.5 در هر 100 کیلومتر پیمایش در بزرگراه، مصرف سوخت آن معادل با 5.5 لیتر است و این در حالی است که میتسوبیشی میراژ در هر 100 کیلومتر پیمایش در بزرگراه مصرف سوخت آن معادل با 6 لیتر است. هر دو این خودروها در محدوده وزنی 1050 کیلوگرم قرار دارند و درنتیجه از نظر مصرف سوخت و توان دینامیکی می‌توان خودروی تیبا را برابر و حتی برتر از خودرو عرضه‌شده توسط میتسوبیشی در این کلاس دانست.

همچنین بروزترین خودرو سمند تولیدشده توسط ایران‌خودرو که دارای موتورهای جدید TU5 است در مقایسه با خودروی تویوتا کرولای 2014 در پیمایش شهری فقط به میزان 20 الی 30 درصد مصرف سوخت بیشتری دارند.

این مقایسه در بسیاری از خودروهای داخلی صدق می‌کند و این دو خودرو صرفاً به‌عنوان نمونه موردبررسی قرار گرفته‌اند.

این گزارش حاکی از توان و دانش بالای فنی صنعتگران کشور در مقایسه با به‌روزترین فناوری‌های جهانی بوده و در مواردی تنها اختلاف اندکی با آن‌ها وجود دارد.

اینکه عده‌ای از مسئولین بدون اطلاع در نوع اندازه‌گیری درست مصرف سوخت بر اساس استانداردهای جهانی که می‌بایست تمام فاکتورهای اندازه‌گیری از جمله وزن، ابعاد خودرو و همچنین موتور استفاده‌شده در خودرو و مهم‌تر از همهٔ این‌ها مقایسه مصرف سوخت خودرو در سیکل شهری و بزرگراه، خودروی داخلی را بی‌کیفیت می‌نامند و اظهارنظر غیر کارشناسی می‌کنند جای بسی تأسف دارد.

در بسیاری از موارد مقایسه دو خودرو در ایران توسط مسئولین بین دو سیکل متفاوت شهری و بزرگراهی رخ می‌دهد و نتیجه نادرست و غلط این گزارش به مردم ارائه می‌شود که نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم را به همراه نخواهد داشت.

 مصرف سوخت دو یا سه برابری خودروهای تولید داخل در مقایسه با خودروهای خارجی که به مردم و خریداران خودروی داخلی القا شده است ناشی از خطای تحلیلی مقایسه گران است که عملکرد شهری خودروهای داخلی را با عملکرد بزرگراهی خودروهای خارجی قیاس می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین