کد خبر: ۲۶۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶

مرز تروریسم و بیماری‌های روانی

در کانادا بیشتر از یک میلیون مسلمان زندگی می کند. تنها تعداد انگشت شماری حوادث تروریستی در این کشور رخ داده است. همچنین از این تعداد کمتر از 100مسلمان مشکوک به رابطه با گروه های تروریستی و تحت نظر هستند. که با مطالعات و تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته مهمترین عامل انجام این گونه اقدامات مشکلات روحی و روانی است نه دین و گرایش مذهبی آنها.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- ترجمه: فرحنازدهقی: سرجوخه ناتان کریلیو در روز چهارشنبه در مراسم یادبود روز ملی جنگ در اتاوا، به حالت خبردار ایستاده بود و یک اسلحه خالی از فشنگ بر دوش خود داشت.

به گزارش آفتاب، حضور سربازان در این مراسم بیشتر از آنکه جنبه حفاظتی و امنیتی داشته باشد، نمایشی و جهت حفظ شان و احترام یادبود و این اثرتاریخی بود. در حالی سرجوخه جوان به ضرب گلوله مایکل زهاف بیبو کشته شد که در وضعیت نظامی و غیر نظامی معلق بود. لباس گارد و اسلحه به همراه داشت، اما اسلحه‌اش هچ فشنگی نداشت. زهاف بیبو 32ساله کانادایی که به تازگی به دین اسلام گرویده بود بعد از شلیک گلوله به سرجوخه به داخل پارلمان حمله کرد اما توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

استفان هارپر نخست وزیر کانادا، در همان شب طی یک سخنرانی اضطراری زهاف بیبو را تروریست نامید و این اقدام او را متاثر از اقدامات تروریستی داعش دانست. و به اقدامات مارتین رولو که دو روز قبلش دو سرباز کانادایی را مورد حمله قرار داد مرتبط دانست. مارتین رولو نیز پسر 25 ساله‌ای است که به تازگی به اسلام روی آورده است.

آنچه در نظرات هارپر مشخص است، رابطه ای است که میان این کشتارهای اخیر و شرکت کانادا در جنگ علیه داعش وجود دارد. او تنها مقامی در کانادا نیست که معتقد است میان این حوادث و سیاست خارجی کانادا رابطه ای وجود دارد.

گلین گرین والد وزنامه نگار و آزادی خواه مدنی آمریکایی که به مدت دو هفته است در کانادا حضور دارد، در مقاله‌ای که برای انتشاراتی آنلاین "اینترسپت"نوشته است که حوادث اخیر کانادا و سیاست های خارجی این کشور به ویژه در مقابل گروه داعش، به هم مربوط هستند. این مقاله صبح چهارشنبه قبل از کشته شدن سرخوجه کیریلو منتشر شد.

گرین والد با این عقیده که کشتار توسط مارتین رولو یک اقدام تروریستی است مخالفت می کند. بلکه او باور دارد این عمل یک واکنش طبیعی در جواب دخالت غرب در خاورمیانه است. همیشه باعث تعجب است که در حالی که یک کشور خشونت و نیروی نظامی را وارد کشورهای متعددی می کند، اما اگر گوشه ای از این خشونت به مرزهای خودش وارد شود بسیار مضطرب و عصبانی می شود.

گرین والد می‌گوید بهتر است عمیق‌تر به مفاهیمی چون علت و معلول بیندیشیم. اظهارات کسانی که توسط غرب متهم به تروریست بودن شده اند و هم تحقیقاتی که توسط پنتاگون صورت گرفته است، به طور قطعی انگیزه های آنان از این عملیات را هویدا می کند. انگیزه های آنها به طور قطعی ناشی از عصبانیتشان نسبت به خشونت، سو استفاده و دخالت های کشورهای غربی است. آنها معتقدند طی سال های متمادی توسط غربیان به عنوان طعمه و هدف و قربانی مورد تهاجم قرار گرفته اند.

نمی توان رابطه میان شرکت کانادا در جنگ علیه داعش را با این گونه حوادث تروریستی انکار کرد. اما هم هارپر و هم گرین والد در تبیین این حوادث دچار ساده انگاری شده اند. اگردخالت نظامی و سیاسی در یک کشور می تواند باعث ایجاد و تقویت رانه و انگیزه های تروریستی شود، چرا انجام این اقدامات رایج تر نیست؟

در کانادا بیشتر از یک میلیون مسلمان زندگی می کند. تنها تعداد انگشت شماری حوادث تروریستی در این کشور رخ داده است. همچنین از این تعداد کمتر از 100مسلمان مشکوک به رابطه با گروه های تروریستی و تحت نظر هستند. که با مطالعات و تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته مهمترین عامل انجام این گونه اقدامات مشکلات روحی و روانی است نه دین و گرایش مذهبی آنها.

می توان به جای تمرکز بر روی تنش های میان غرب و مسلمانان و توهمی که از جهاد مسلمانان علیه غربی ها وجود دارد، برای پیشگیری از این گونه حوادث اراده کرد. با شناسایی و مطالعه بر روی افرادی که گرایشات تروریستی دارند می توان معضل تروریسم را فارغ از نگاهی تبعیض آمیز و به طور علمی حل کرد. به طور مثال با اطلاعاتی که از زهاف بیبو به دست آمده است، نشان می دهد او در گذشته سابقه بیماری های روانی و اعتیاد و دزدی داشته است. یکی از دوستان او که خود نیز مسلمان است می گوید:« ما در آشپزخانه با هم صحبت کردیم. او مدام از شیطان صحبت می کرد. ادعا می کرد که شیطان را می بیند. زهاف بیماری روحی داشت.» بنابراین به طور قطع می توان گفت، عملیات تروریستی بیش از هر چیز یک انتخاب برای افرادی است که از مشکلات و مسائل شخصی، خود کم بینی و بیماری های روانی رنج می برند و در تلاش هستند راهی بیابند که بیشتر دیده شوند.

منبع: نیویورکر/ نویسنده: جین هیر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین