کد خبر: ۲۶۹۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری:

تفکر نقادانه و گفت‌وگو وارد کتاب‌های درسی شد

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری از رویکرد کتاب های درسی به سمت تفکر نقادانه و گفت و گو در کلاس خبرداد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمود امانی تهرانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: نظام آموزشی برای تحقق اهداف اسناد بالادستی به مطالب بحث و گفت و گو، نقد، تفکر نقادانه و هر آنچه مربوط به این موضوعات است توجه ویژه دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در کتاب های درسی تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی و تفکر و سبک زندگی متوسطه اول به مساله تفکر نقادانه پرداخته شده است.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه این حرکت بستر مناسبی برای عینیت بخشیدن تربیت دانش آموز منتقد، متفکر، انتخابگر و گفت و گو کننده در مدارس است، خاطرنشان کرد: در کتاب های فارسی دوره ابتدایی فعالیت هایی وجود دارد که موجب تقویت مهارت سخن گفتن و گفت و گو می شود.

امانی تهرانی به بسط گفت و گو و تفکر نقادانه در کتاب های درسی اشاره کرد و افزود: هدف از این اقدام توانایی سخن گفتن دانش آموزان در جمع، منسجم سخن گفتن و نقد و تحلیل سخن دیگران بر اساس نظام معیار است.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت ها در پایه ها و دوره های تحصیلی بالاتر به شکل تخصصی تر پی گیری می شود، افزود: بازخورد این کلاس ها نشان می دهد فعالیت ها در برطرف کردن مشکل دانش آموزان خجالتی و کم حرف و مشارکت آنها در کار گروهی، بحث و گفت و گو و انتقاد بسیار موثر است.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری ادامه داد: همین مساله در کتاب های راهنمای تدریس نیز به گونه ای طراحی شده است که معلمان را به انجام این فعالیت ها و به کارگیری دانش آموزان در این مباحث ترغیب می کند.

وی یادآورشد: بر اساس رویکرد راهنمای برنامه درسی، تمامی فعالیت های کتاب های هدیه های آسمانی دوره ابتدایی و دین و زندگی دوره متوسطه در قالب آموزش فعال نگارش شده و دارای رویکردی گفت و گو محور و تفکر نقادانه است.

وی توضیح داد: درج موضوعاتی چون فکر می کنم، گفت و گو کنیم، بیندیشیم، پیام آیات و تفکر در حدیث از جمله این موارد است که معلمان با گروه بندی دانش آموزان، طرح پرسش و ارایه زمان مناسب زمینه بحث و گفت و گوی گروهی را در کلاس فراهم می کنند.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری یادآورشد: همچنین کتاب های تفکر و پژوهش پایه ششم و تفکر و سبک زندگی پایه های هفتم و هشتم با توجه به ماهیت و عنوان کتاب ها در بخش تفکر و صلاحیت های تفکر، اهداف، انتظارات عملکردی و تمامی فعالیت ها بر تفکر و آداب و گفت و گو تاکید دارد و در بخش آداب و مهارت های زندگی علاوه بر فعالیت های درسی در مبحثی با عنوان آداب معاشرت و گفت و گو این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

امانی تهرانی افزود: علاوه بر این در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی، مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه و در کتاب های اجتماعی دوره دوم متوسطه با توجه به اصول حاکم بر برنامه درسی، موضوعات مربوط به بحث و گفت و گو و نقادی گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه همچنین در درس هنر دوره ابتدایی، فعالیت های هنری بیشتر در گروه کاری و بحث کلاسی شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: طراحی کتاب فرهنگ و هنر دوره متوسطه به گونه ای است که پس از انتظارات عملکردی، دانش آموزان با فعالیتی تحت عنوان 'فکر کنید، خود ارزیابی و دیگر ارزیابی' به بحث و گفت و گو و بررسی نقادانه درباره میزان توانایی و مهارت های خود و دیگران می پردازند.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری با اشاره به اینکه کتاب علوم تجربی نیز مانند سایر دروس به دنبال ایجاد شایستگی در دانش آموزان است، گفت : لازمه این کار تلفیق دانش، نگرش و مهارت است که این امکان از طریق فعالیت های 'گفت و گو کنید' در این کتاب پیش بینی شده است.

امانی تهرانی خاطرنشان کرد: در کتاب های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و اقتصاد نیز عمده فعالیت ها مبتنی بر بررسی نقادانه و بحث و گفت و گو است که در برخی موارد به طور مشخص از 'بحث کنید، گفت و گو کنید و ماهیت تفکر نقادانه' برای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی بهره گرفته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین