کد خبر: ۲۶۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹
کامبیز نوروزی، استاد حقوق ارتباطات:

تخلف رسانه‌ای در ماجرای اسیدپاشی مشاهده نشد

کامبیز نوروزی استاد حقوق ارتباطات و وکیل دادگستری می‌گوید: در جریان ماجرای اسیدپاشی رسانه‌ها به وظیفه خود عمل کرده‌اند و تا جایی که من دیده‌ام تخلف قانونی که مصادق نشر اکاذیب باشد؛ مشاهده نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: کامبیز نوروزی حواشی، تحلیل‌ها و فرضیه‌های پدیده آمده در خصوص اخبار اسیدپاشی را ناشی از اشتباهات سازمان‌های رسمی در اطلاع‌رسانی و فضای کلی رسانه‌ای کشور دانست.

به گزارش آفتاب، اخیرا حسن کامران عضو هیات نظارت بر مطبوعات و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفته است: «در جلسه آتی هیات نظارت بر مطبوعات عملکرد جرایدی که نسبت به اسیدپاشی اخیر غلو کرده و موضوعات انحرافی را مطرح کرده اند بحث و بررسی کرده و طبق قانون برخورد می کنیم.»

کامبیز نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» در تحلیل چرایی حواشی اخبار اسیدپاشی و انتقاد مسئولان از عملکرد رسانه‌ها گفت: «تخلف قانونی مبنی بر نشر اکاذیب در ماجرای اسید پاشی وجود نداشته است اما مسئله برخی از افراد و گروه‌ها تحلیل ها و فرضیه‌هایی است که به صورت درست و یا نادرست در رسانه مطرح شده‌اند. دلیل این فرضیه‌سازی‌ها در حوادث اینچنینی به عملکرد اشتباه دستگاه‌های مسئول در خبررسانی متناقض و فضای کلی رسانه‌ای  کشور باز می‌گردد.»

نوروزی تاکید کرد: «نهادهای رسمی که مسئولیتی در قبال اطلاع‌رسانی درباره حادثه حساسیت‌زا و پرمخاطره اسیدپاشی داشته‌اند از همان ابتدا اخبار متناقضی را منتشر می‌کردند. اخباری که اندکی بعدتر توسط مسئولی دیگر نقض می‌شد. مثلا مقامی اعلام می‌کرد تا کنون فردی که مظنون به اسیدپاشی باشد دستگیر نشده است و بعد مقام دیگری اعلام می‌کرد برخی مظنونان دستگیر شده‌اند. این تناقضات درباره تعداد اسید‌پاشی‌ها نیز وجود داشت. این عدم اطلاع‌رسانی که صحیح، شفاف و به‌موقع نبوده است زمینه حدس و گمان‌های متنوع و برخی فرضیه‌سازی‌ها در خصوص این ماجرا را باز کرد.»  

نوروزی به دلایل برخی تحلیل‌ها پیرامون ارتباط این ماجرا پرداخت و تصریح کرد: «تحلیل باید بر پایه اطلاعات موثق و شفاف صورت بگیرد. زمانی که اطلاعات کافی و موثق وجود ندارد، تحلیل‌ها صحیح نیستند. برخی رسانه‌ها هم زمانی طرح حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر را به این حادثه مرتبط دانستند در حالیکه تنها همزمانی دو اتفاق دلیل این اتفاق باشد. در واکنش به نفی این فرضیه ما شاهد فرضیه‌های شتاب‌زده و بدون دلیلی مثل دخالت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ماجرای اسیدپاشی را شاهد هستیم. این تحلیل‌ها و فرضیه‌سازی تقریبا شتاب‌زده است و ماجرای اسیدپاشی را به امر سیاسی مبدل کرده است.»

نوروزی به راهکارهای صحیح رسانه در مواجه با حوادث اینچنینی پرداخت و گفت: «من معتقدم در این قضایا باید ستاد مشترک خبری از سوی نهادهای مسئول تشکیل شود تا اخبار موثق با رعایت اصول حرفه‌ای رسانه و مسئولیت اخلاقی به گوش مردم برسند. این اطلاع رسانه‌ای حرفه‌ای تحلیل حوادث و وقایع را کارشناسانه و بدون جهت‌گیری در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد‌. در این صورت راه شایعه و حدس و گمان و تحلیل‌های نادرست بسته می‌شود.»

به گزارش آفتاب، علاوه بر نماینده اصفهان، فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو شورای عالی امنیت ملی نیز اخیرا به رسانه‌ها انتقاد کرده و گفته است: «بر خی رسانه‌های زنجیره‌ای، هنوز خبر اسیدپاشی نیامده، سرمقاله‌شان آماده بود. این سم‌پاشی رسانه‌ای از اسیدپاشی هم خطرناک‌تر است چون اگر در اسید‌پاشی، ۴ نفر آسیب دیدند، ولی سم‌پاشی رسانه‌های بیگانه و بعضا خودی، جامعه را مسموم می‌کند. این یک جرم است و مسئولین امنیتی و قضایی با کسانی که عامل سم‌پاشی هستند برخورد کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین