کد خبر: ۲۶۹۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲

آمانو: ایران به اکثر مفاد ذکر شده در متن توافق عمل کرده است

یوکیا آمانو بار دیگر در اظهاراتی دوپهلو گفت: آژانس تاکنون نتوانسته است به اطمینان قطعی در مورد صلح‌آمیز بودن بخش پنهان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری شینهوا، روز گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی ایران را ملزم به اجرای کامل مفاد ذکر شده در چارچوب قرارداد همکاری مورد توافق دو طرف در زمان تعیین شده دانست.

ایران و آژانس در نوامبر سال گذشته یک قرارداد همکاری را به امضا رساندند که بر طبق آن ایران ملزم شد همه ابهامات گذشته و حال حاضر مربوط به برنامه هسته‌ای خود را رفع کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در شصت و نهمین جلسه دوره‌یی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یافته بود در این باره افزود: ایران تاکنون به اکثر مفاد ذکر شده در متن توافق عمل کرده است اما نه به همه آن.

او تصریح کرد: آژانس در حال حاضر نمی‌تواند این موضوع را قبول کند که همه مقادیر اورانیومی که در ایران وجود دارد تنها برای اهداف صلح آمیز استفاده شود. آژانس هم‌چنان در تلاش است تا با بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انحراف نداشتن در برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند. اما این درحالی است که ما تاکنون نتوانسته‌ایم به اطمینان قطعی در مورد صلح‌آمیز بودن آن بخش از مواد و فعالیت‌های هسته‌ای پنهان ایران دست یابیم.

با توجه به این که اخیرا پیشرفت‌های خوبی در همکاری بازرسان آژانس و ایران به وجود آمده است با این حال آمانو از ایران درخواست کرد که با پیشنهادات راهبردی و اجرای اقدامات عملی موثر، همه نکات مبهم برنامه هسته‌ای‌اش را رفع کند.

قرارداد همکاری بازرسان آژانس که تاکنون به امضای بیش از 180 کشور جهان رسیده است بخشی از روند بازرسی و تشخیص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورهاست که در معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی ذکر شده است.

به گزارش ایسنا، ایران همواره اعلام کرده است برای شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای‌اش با بازرسان آژانس همکاری می‌کند و در چند سال گذشته بازرسان دیدبان هسته‌ای سازمان ملل بیش‌ترین بازرید را از تاسیسات هسته‌ای ایران داشته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین