کد خبر: ۲۷۰۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
نارضایتی اسرائیل از توافق میان ایران و غرب

مذاکرات مسقط؛ سخت، مستقیم و بسیار جدی

محموجواد ظریف دیپلمات برجسته ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفتی حصول خواهد شد، پاسخ داد: «در نهایت مذاکرات پیشرفت خواهد داشت.» جان کری نیز در پاسخ به این سوال که آیا در این مذاکرات موفق خواهید شد، می‌گوید: «ما سرسختانه در تلاش هستیم.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: وزیر امور خارجه آمریکا جان کری به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مذاکرات خود را طی دو روز در مسقط به سرانجام رساندند اما در پایان هیچ یک از طرفین، نشانه‌ای مبنی بر کسب توافق از خود نشان ندادند.

به گزارش آفتاب به نقل از واشنگتن پست، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در توصیف این مذاکرات در سه کلمه می‌گوید: «سخت، مستقیم و بسیار جدی». این مقام ارشد می‌گوید با این وجود همچنان می‌توان به پایان خوش مذاکرات تا تاریخ 24 نوامبر که توافقنامه موقت منقضی می‌شود، امید داشت.

رویتر نیز در گزارش خود درباره جلسه مذاکرات مسقط به نقل از یک مقام ایرانی می‌نویسد: «مذاکرات پیشرفت کمی داشته است اما همچنان شکاف‌هایی در این میان وجود دارد.»

درست قبل از این که دیپلمات‌ها جلسه مذاکره خود را آغاز کنند، وزرای امور خارجه دو کشور در پاسخ به سوال مرد عکاسی که نظر آنها را درباره این دور از مذاکرات پرسید، ارزیابی مختصر و مفیدی از این جلسه ارائه دادند.

همچنین محموجواد ظریف دیپلمات برجسته ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفتی حصول خواهد شد، پاسخ داد: «در نهایت مذاکرات پیشرفت خواهد داشت.»

جان کری نیز در پاسخ به این سوال که آیا در این مذاکرات موفق خواهید شد، می‌گوید: «ما سرسختانه در تلاش هستیم.»

ایالات متحده آمریکا و متحدانش یعنی بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در تلاش هستند ظرفیت هسته‌ای ایران را کاهش دهند. درحالی که ایران می‌خواهد دولت‌های غربی را متقاعد کند که برنامه هسته‌ای خود را در راستای تامین انرژی و حوزه پزشکی و به طور کامل صلح‌آمیز قرار داده است.

در حالی که انتظار می‌رفت مذاکرات مسقط نهایتا در یک روز به پایان برسد اما روز دوم را نیز به خود اختصاص داد؛ همین نشان‌دهنده این است که این موضوع برای مذاکره‌کنندگان تا چه اندازه با اهمیت و حساس است.

با وجود اختصاص‌دادن زمان‌های طولانی به مذاکرات و حضور نمایندگان و دیپلمات‌های باتجربه، اما همچنان مسائل ریشه‌ای و اساسی میان ایران و غرب حل نشده است.

دولت آمریکا سعی می‌کند بیشتر از آنکه خوش‌بین باشد، محتاط باشد. به‌طوری که اوباما در اواخر هفته گذشته اعلام کرد ممکن است شکاف‌های عمیق در این مذاکرات هرگز ترمیم نشود.

اسرائیل که همواره نارضایتی خود از هرگونه توافق میان ایران و غرب را اعلام کرده است، از هرگونه فعالیت‌های هسته‌ی ایران در هراس است و موجودیت خود را در خطر می‌بیند. نخست‌وزیر اسرائیل نتانیاهو روز یکشنبه اعلام کرد که از یک معامله قریب‌الوقوع اطلاع دارد. وی همچنین گفت که طی یک نامه به وزرای امور خارجه و نمایندگان اتحادیه اروپا خواستار این شده است که در انجام این توافق عجله نکند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین